הוספת הודעה חדשה
  • · איטום מרתף

    (רן)

    שלום,

    אנחנו בשלב של אחרי יציקת מרתף ואיטום שלו. המרתף נאטם בעזרת שתי שכבות של יריעות וכוסה קלקר.

    המרתף הוא קטן, ארבע על ארבע מטר, והוא בעצם רק הממד. משלושה צדדים קירות המרתף נמצאים מתחת לבית במרחק של יותר מארבעה מטרים מאדמה חשופה לגשם. מהצד הרביעי נבצע שביל ברוחב של 1.2 מטר, כך שהוא יהיה פחות חשוף.

    אנחנו חוששים שהאיטום לא בוצע מספיק טוב, וגם משום שבוצע ביריעות ולא בחומר משחתי.

    רצינו למלא חצץ בחלל שמסביב למרתף, אך העלות מאוד גבוהה. יותר מעשרים אלף שח. במחיר כזה יתכן שעדיף לקוות לטוב ומקסימום לאטום מבפנים. או אוליי אפילו לפרק את האיטום ולבצעו מחדש.

    האם יש לך המלצה?

    האם אפשר למצוא פתרון בסדר גודל הזה של המחיר שיבטיח שהאיטום והניקוז יהיו טובים?

    האם יש דרך לבצע הפרדה בין הקרקע לקירות כך שיקטין את בעיית הרטיבות מעל הקלקר?

    שמענו על יריעות אנקדריין, האם זה יכול להיות פתרון?

    תודה וברכה

    רן

    • · איטום קירות מרתף עם יריעות ביטומניות

      (גבי)

      שלום רן,

      אם עבודת ההלחמה של היריעות בוצעה כראוי ואין חללים בין היריעות לקירות- אין כל מקום לחשש. איטום קירות מרתף ביריעות היה מקובל שנים רבות ואין בכך כל פסול.

      לבטחון נוסף מומלץ להגן על היריעות מקרני השמש ולא להשאיר אותן חשופות לשמש לתקופה ממושכת מדי.

      באשר לאמצעי הניקוז- יש לבחון תחילה את סוג הקרקע ותוואי השטח. האם מדובר על קרקע מחלחלת / חולית או קרקע תופחת ? ישלקבל מפרט ניקוז מתאים ממתכנן המבנה , בתאום עם יועץ הקרקע.

      באופן כללי ובהנחה שהאיטום בוצע היטב, אין כל חשש להשאיר את המצב כפי שהוא. אין כל טעם לפרק את כל האיטום- זה עלול לגרום ליותר נזק מתועלת מכיוון שעלול להגרם נזק בעת הפרוק,במקום החיבוראל היריעות שנמצאות תחתרצפת המרתף.

      ניתן גם להוסיף יריעות ניקוז אך אלו מותקנות בד"כ ישירות מעל גבי היריעות ולא מעל הקלקר.

      לגבי איטום שלילי (מבפנים) - ככל הנראה שלא יהיה בו כל צורך.[ אך אם תתעקשתוכל לבצע אותו כבר כעת - לפני שמתחילים עם הריצוף].

      בברכה,

      גבי

      • · איטום מרתף

        (רן)

        לצערי, החשש שלנו שהאיטום אינו טוב הוא משום שאחרי האיטום, אפשר היה להרגיש הרבה מקומות בהם היריעה אינה מחוברת היטב לקיר.

        הפחד שלנו הוא שאחרי הכיסוי של השטח יהיה הרבה יותר יקר וקשה לפתור את הבעיה.

        לגבי הניקוז, ההתלבטות היא בין חצץ שיהיה בכל החפירה מסביב למבנה. לבין חצץ שיהיה רק מסביב לצינור השרשורי בחלק התחתון. הצינור השרשורי מנוקז לבור בסמוך למבנה ממנו ישאב ע"י משאבה.

        מה העלות של איטום שלילי?

        יש אלטרנטיבות אחרות?

        • · איטום וניקוז מרתף

          (גבי)

          שלום רן,

          התאור ברור. יחד עם זאת לא ניתן לקבוע אם כדאי להסיר את היריעות ללא בדיקת השטח. כפי שציינתי קודם בד"כ- לא כדאי, אלא אם מצב היריעות ממש חמור.

          איטום שלילי ניתן לבצע כעת כאשר עדיין אין ריצוף וטיח בקירות. עלותו תהיה בערך 10,000 ש"ח + מע"מ. ניתן גם לבצע איטום שלילי רק על שטח הרצפה ועד מעל לגובה הפנלים, כך שבמקרה של כשל באיטום החיצוני יהיה צורך לבצע איטום מקומי רק בחלק מהקירות ולא יהיה צורך בפרוק הריצוף. עלות איטום הרצפה בלבד תהיה כמחצית מהנ"ל. מדובר כמובן על הערכת מחיר גסה בלבד.

          ראה מאמר על איטום מרתפים או מקלטים מבפנים, המתאר את שלבי האיטום השלילי. באופן כללי האיטום כולל את הכנת השטח, איטום בחומר צימנטי בעובי 5 ק"ג למ"ר כולל רשת אינטרגלס בין השכבות ולסיום התזת שפריץ צימנטי מועשר בדבק מעל גבי האיטום בקירות, כהכנה לשכבת הטיח.

          ניקוז: רצוי למלא שכבת חצץ ברוחב 50 ס"מ לכל גובה הקירות. יריעות ניקוזרצוי אך לא הכרחי (החצץ מעל הקלקר יספיק).

          אין אלטרנטיבות אחרות מלבד פרוק היריעות מבחוץ אך כאמור- לא מומלץ לבצע אלא במצבים קיצוניים. מבחינת האיטום הפנימי ניתן לאטום גם עם חומר איטום גבישי מסוג "זייפקס". ראה מאמר על איטום מרתפים מקלטים ויציקות בטון - עם חומרי איטום גבישים. (איטום מסוג זה יהיה יקר יותר).

          בברכה,

          גבי

          • · איטום מרתף

            (רן)

            תודה על התשובה,

            האם האיטום השלילי תואם את התקנות של פיקוד העורף לחדר אטום?

            במרתף אמור להבנות קיר בין המזדרון שמגיע מהמדרגות לחדר האטום, קיר שלמעשה עובר במרתף מצד לצד,קיר זה עוד לא בוצע, האם נדרש לבצע את האיטום לפני בוצע הקיר או אחריו?

            לא ברור לי איך אפשר למלא שכבת חצץ ברוחב 50סמ לכל אורך הקיר, כרגע החפירה הרבה יותר רחבה.

            • · איטום מרתף- חדר אטום

              (גבי)

              שלום רן,

              בהנחה שהקיר יהיה מבטון יצוק ניתן לבצע את האיטום לאחריו ואין בכך כל בעיה. (במקרה של קיר בלוקים חובה לבצע את האיטום לפני בנייתו).

              אין בתקנות פיקוד העורף כל איזכור או מניעה לבצוע איטום שלילי והאיטום עצמו אינו מהווה פגם למיגון.

              לגבי החפירה ניתן בעקרון לבצע אותה בשלבים: ממלאיםבאדמה עד לגובה סביר, מפנים מקום לחצץ,מניחים בד גאוטכני וחצץ וממשיכים הלאהעם המילוי, לסרוגין.

              בברכה,

              גבי

              • · איטום מרתף

                (רן)

                תודה רבה על התשובות.

                הקיר הפנימי הוא אכן יצוק, האם גם במקרה של איטום עם חומר איטום גבישי ניתן לבצע את האיטום אחרי בניית הקיר?

                מה העלות בערך לאיטום עם חומר איטום גבישי? ואיך אפשר למצוא בעלי מקצוע מומחים לנושא?

                כיוון שהאשפרה חשובה מאוד באיטום גבישי,עפי המאמר שהפנת אותי אליו, מה השיטה הפרקטית לבצע אשפרה טובה המתאימה לתנאים שציינתי ולעונה הזו?

                תודה

                רן

                • · איטום מרתף בחומר איטום גבישי

                  (גבי)

                  בוקר טוב רן,

                  בשני המקרים כדאי לאטום תחילה את השטח שעליו יוצב הקיר. במקרה של קיר בטון ניתן אמנם לאטום גם לאחר מכן, אך כשניתן עדיףלאטום את האזור שמתחת לקיר בטרם היציקה.

                  אנו מבצעים עבודות איטום בחומרים גבישיים ("זייפקס") כך שתוכללהשאיר פרטים במדור צור קשר ונוכל להגיש הצעת מחיר. כמו כן תוכל לפנות ליבואן ולבקש קבלנים מומלצים נוספים: פי.בי.אס בע"מ, טלפון 052-9966099 (שחר הושמנד).

                  אשפרה מבוצעת באמצעות הרטבה וכיסוי ביריעות אשפרה. יש לבצע את האשפרה מספר פעמים ביום כך שהאזור ישאר רטוב / לח. ככל שמזג האויר חם יותר יש להקפיד יותר על הגנת השטח מרוחות חמות או קרינת שמש ישירה.

                  בברכה,

                  גבי

                  • · איטום מרתף

                    (רן)

                    קיצד אוטמים את מוטות הברזל שהוסמו ביציקה כספיסרים בין התבנית של הקירות. המוטות האלו חוצים את הקיר מבחוץ פנימה, עלולים להחליד ולהיות מעבר מיים.

                    • · איטום סביב מוטות ברזל בקומת מרתף

                      (גבי)

                      שלום רן,

                      יש לחצוב סביב ברזלים קיימים לעומק של כ 2-3 ס"מ. לאחר מכן יש לנקות את החלודה, לצפות את הברזלים בחומר נגד חלודה (כגון סיקה מונוטופ 610 או 110) ולתקן את האזור בחומר יעודי לשיקום מבנים (כגון סיקה-רפ).

                      בברכה,

                      גבי

« חזרה לפורום
האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן