הוספת הודעה חדשה
  • · רטיבות בקומת קרקע

    (ליאור)

    שלום.יש לי בית קרקע ששבניתי לפני כשש שנים ואני משכיר אותו.לפני כשנתיים התחילו בעיות של עובש חמור בכל הבית.הבאתי את המהנדס המקורי של הבית שאמר שכנראה הקירות החיצוניים סופגים רטיבות מהגינה. כשהבית נבנה בוצע איטום בחומר שקוף בהיקף החיצוני של קורות היסוד עד קצת מעל גובה הגינה. המהנדס אמר שכנראה היאטום כברלא מתפקד טוב. הבאתי את הקבלן שבנה את השלד כדי להתייעץ איתו והוא אמר שנראה לו שזה די שטויות. הוא אמר שהבית נראה לו סגור מדי ושזה ככה כי לא מאווררים אותו. הבאתי קבלן איטום שעבדתי איתו על הגג של הבית והוא אמר שאפשר לחפור מסביב לבית ולאטום עם יריעות ביטומניות ושהוא ממליץ להרחיק את האדמה מהקיר עם חצץ או משהו כזה, אבל אמר שבגלל שהוא לא יודע שזה אכן המקור לרטיבות הוא לא מוכן לתת אחריות, וזה לא איזה קבלן מפוקפק אלא מישהו שאני מכיר ותמי דנותן אחריות על עבודות שלו.הדיירים עזבו די מהר כי היה בלתי אפשרי לגור בבית וגם כי הם לא האמינו שזה בגלל שלא איווררו את הבית. אחרי שהדיירים עזבו החלטתי לתת צ`אנס ואווררתי את הבית במשך חודש ואחרי טיפול בקירות ובציעה לא חזר יותר העובש. זה עדיין נראה לי מוזר שבית נוטה לפתח עובש בכזה היקף בגלל חוסר אוורור, אבל ניחא.מאז עברו שנתיים והדיירים הנוכחיים עזבו גם כן. כשטיפלתי בבית ראיתי שבצד החיצוני של קיר של המקלחת יש בעיה של רטיבות מעל הפאנלים. בתחילה חשבתי שאולי יש בעיה של נזילה כי באותו קיר יש צנרת אך האינסטלטור שביצע את הצנרת הגיע להסתכל ואמר שהוא די בטוח שזה לא מהצנרת כי אחרת זה לא היה מתחיל מעל הפאנלים וזה גם לא היה מתפשט בקצב כזה איטי. הוא אמר שלדעתו זה נובע מחלחול סביב פתח הניקוז של המקלחת לבין הריצוף ושזו רטיבות שנדדה דרך החול וטיפסה על הקיר. אטמתי סביב החור ותיקנתי את הקיר. אני חייב לציין שבמקלחת לא בוצע איטום מתחת לריצוף ולא סף בטון אטום במשקוף, אני יודע שזה לא תקין אבל משום מה זה לא בוצע.אחרי שטיפלתי בזה שמתי לב שהרובה שבין אריחי הקרמיקה בכל הבית השחירה בזמן האחרון, ולא נראה לי שזה כתוצאה מלכלוך.האם יכול להיות שפשוט כל המצע חול בבית רטוב וכל הבעיות שלי נובעות מזה ? האם ישנה אפשרות לבדוק באמצעות מכשור כלשהו את מידת הלחות בחול בלי להרים את הריצוף ? אני מתחיל לחשוש שיש ל איזו בעיית רטיבות סיסטמית בכל הבית.

    • · רטיבות, קומת קרקע

      (גבי)

      שלום ליאור,

      מספר הערות בקשר לדברים שהזכרת.

      1. קירות תת קרקעיים או יסודות אינן נאטמים עם חומר אטימה שקוף. הם נאטמים עם חומרים ביטומנים או צימנטים. המאמר על איטום רטיבות בקירות בקומות קרקע מפרט באופן כללי את דרכי האיטום של הקירות. על כל פנים- החומר השקוף שבוצע אצלך כלל איננו החומר המתאים.

      2. אם הרטיבות וסימני העובש מופיעים ברובם בחלק הנמוך של הקירות החיצוניים (ולא בתקרה או בחלקים עליונים) אז כנראה שמדובר על בעית איטום בקירות החיצונים או על עליית רטיבות כתואה מחול רטוב מתחת לריצוף. במקרה שכזה לא סביר שמדובר עלבעיה של עיבוי / איוורור. העובדה שאיפשרת לבית להתאוורר לפני הצביעה איננה מעידה על כך שמקור הרטיבות הוא הבית הסגור.

      3. בקשר למקלחת : חובה לבצע אטימה מתחת לריצוף. הנזק שאתה חושש ממנו אכן יכול להגרם כתוצאה מחדירה של מים בין המרצפות. לא שווה להמר או לחסוך בכסף בקטע הזה. חובה להרים את הריצוף ולבצע את האיטום כפי שהיה אמור להתבצע מלכתחילה וכולל סף הפרדה אטום (חגורת בטון) להפרדה בין האזור הרטוב לשאר חלקי הדירה. יתכן כי ישנה גם בעיה באינסטלציה, אך בכל מקרה אין להזניח את זה או לדחות את זה כי נזק עתידי הוא פשוט כמעט ודאי כאשר אין שכבת אטימה מתחת לריצוף.

      4. לגבי ההשחרה של הרובה. זה יכול להגרם גם כתוצאה מלכלוך. התופעה מאוד מוכרת ונפוצה. צריך לבדוק זאת בשטח ולקוות שזה אכן כך.

      לסיכום:

      מומלץ להרים מרצפות במספר מקומות (מלבד מהמקלחת) ולבדוק את מצב הרטיבות. ניתן גם לבדוק ללא הרמת הריצוף, בעזרת מכשיר שנקרא "מד לחות" ,מהו אחוז הרטיבות שמתחת לריצוף. אך מראה עין אמין יותר.

      יש לאטום גם את הקירות החיצונים, כמתואר במאמר שלעיל. בנוסף ישנו חשש (לא גדול) לעלייה של רטיבות אל תוך הרצפה עצמה, במידה והבית יושב על הקרקע ממש ואיננו מוגבה ממנה.

      אם הבית נבנה על ידי קבלן ראשי אחד- כל העלויות אמורות לחול עליו. מהתאור שלך מסתבר שישנם מחדלים חמורים בבניה (אין איטום מקלחת וקירות חיצונים). בכל מקרה : ליקויים בבית חדש, מכל סוג שהוא, הם תמיד תחתאחריותו של הקבלן.

      נשמח לעזור הלאה ובהצלחה,

      גבי

      • · המשך

        (ליאור)

        הבית לא נבנה על ידי קבלן ראשי, והתקלה בנושא איטום המקלחות היא סיפור ארוך בפני עצמו. בניתי את הבית עם בעלי מקצוע שכולם חברים שלי ועשו עבודה מצויינת בכל אחת מעבודות השלד והגמר שהיו באחריותם, כנראה שנושא איטום במקלחות נפל בין הכסאות, אשמתי.האיטום החיצוני שדיברתי עליו נעשה בהתאם להוראות מהנדס, יש סיכוי שאני מבלבל בין דברים שונים, בכל אופן, לא מדובר בקירות תת קרקעיים של ממש אלא רק בקורות היסוד שנמצאות מתחת למפלס הגינה.סימני העובש בכל הדירה הופיעו באמת ברוב המקרים עד גובה מחצית הקיר, אבל במקומות רבים גם הגיעו כמעט עד לתקרה, הממ"ד למשל כמעט כולו היה עם עובש. הבית צבוע חיצונית במערכת צבע גמיש והגג אטום לחלוטין בוודאות. כל השלד היה אטום לחלוטין עוד לפני ביצוע איטומים. בניית השלד נסתיימה לפני החורף והוא עמד ערום כל החורף ורטיבות לא חדרה דרך התקרות והגג החזיק בריכת מים כל החורף בלי סימן קל לרטיבות בתקרה במשך חודשים. גם הריצפה הייתה אטומה לחלוטין והבית הפך לבריכה בחורף עד שפיניתי את כל הנוזלים בעצמי ידנית.הבית לא יושב על הקרקע עצמה אלא מעל גובה הקרקע, ככה תוכנן ע"י המהנדס. הוא לא שותה כלום מלמטה, מקסימום לא מצליח להוציא כלום כי הריצפה אטומה.איזה בעל מקצוע מבצע בדיקה כזו של רטיבות מתחת לרצפה לפני שאני מתחיל לפרק אריחים ? האם אתם מבצעים בדיקה כזו ? במידה וכן מה סדר גודל של עלות ?תודה על התשובות וההתייחסות.

        • · בית קרקע, בעיות רטיבות

          (גבי)

          שלום ליאור,

          תארת ממש היטב וברור את המצב בשטח.

          אינני יודע אם לאותה הצפה של רצפת הבית יש קשר לרטיבות הקיימת, ואני מניח שנתת לעסק להתייבש היטב לפני שעבודות הריצוףהחלו. אני יוצא גם מנקודת הנחה שהחול ששמו מתחת לריצוף לא היה מאוד רטוב מלכתחילה.

          בכל מקרה, במקלחת עצמה ממילא יהיה צורך להרים את הריצוף. תוכל להרים תחילה מספר מרצפות ליד הפתח של המקלחת ולראות אם החול רטוב ואם הרטיבות נודדת הלאה אל מתחת לריצוף של שאר חלקי הדירה. על כל פנים ההמלצה היא בכל מקרה להרים במקלחת את כל הריצוף ולבצע איטום כמו שצריך. (ראה מפרטי איטום ושיקום).

          העובדה שהעובש מופיע במקומות הנמוכים מעלה חשש לבעיה בקירות החיצונים או בחוסר אטימה של אותן יסודות. הרטיבות שנספגת ביסודות יכולה לטפס באופן קפילארי עד לגובה של כמטר אחד, כך שיתכן שזו הצרה, ועל פי התאור הקודם שלך לא בוצעה שם אטימה טובה / אם בכלל.

          מצד שני יש לציין שהעובדהשהזכרת תופעת עובש חמורה בממד - יכולה להצביע עלכך שמדובר בבעית עיבוי כללית בדירה. אגב- האם הממד שימש כחדר שינה / חדר ילדים ?

          כך שיש לבדוק את הכל בשטח, כולל בדיקה של הצבע החיצוני (בדוק אם אין בו סדקים קטנטנים).

          איננו מבצעים בדיקות עם מכשיר למדידת לחות. עלות בדיקה שכזו הנו כ 1000 ש"ח ותוכל למצוא חברות שעוסקות בתחום זה תחת "איתור נזילות" (בגוגל). אך במקומך הייתי פותח תחילה את המרצפות במקלחת ומשם- ממשיך הלאה.

          בהצלחה ושבוע טוב,

          גבי

« חזרה לפורום
האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן