איטום מקלחות או חדרים רטובים בחומרי איטום צימנטים

מפרט טכני לאיטום רצפות וקירות במקלחות או חדרים רטובים באמצעות חומרי איטום צימנטים.

מפרט טכני זה משמש לבצוע עבודות איטום של רצפות וקירות במקלחות , חדרי רחצה , מטבחים או חדרים רטובים אחרים – באמצעות חומרי איטום צימנטיים.

בניגוד  למקובל במרבית המפרטים הדומים בשוק, איטום הרצפה המתואר במפרט זה מתבצע מתחת לצנרת, כאשר הצנרת מעוגנת ומכוסה עם בטון לאחר מכן (במספר מקומות, או לכל אורכה).

אטימת הקירות במפרט זה מתבצעת כמקובל , עם חומרי אטימה צימנטים בקירות של האזורים  הרטובים, אשר באים במגע עם מים (כגון  קירות המקלחון והקירות סביב האמבטיה).  שאר הקירות של חדר הרחצה נאטמים עם שכבת הרבצה בלבד.

הכנות לאיטום:

1.  נקיון יסודי של השטח משאריות טיח ובטון ,אבק ולכלוך.

יש להדגיש ולאמר כי מדובר על נקיון יסודי. מעבר חפוז עם מטאטא איננו מספק. יש להסיר את כל שאריות הטיט והמלט מהרצפה באמצעות פטיש ואיזמל או גרזן ולנקות את השטח עם מברשת מספר פעמים, על מנת לקבל משטח נקי לגמרי.

2.  יציקת סף הפרדה מבטון בפתח הכניסה לחדר הרטוב.
על הסף להיות נמוך בכ 3-4 ס"מ מתחת לגובה הריצוף העתידי.יציקה זו נועדה על מנת ליצור מחסום הפרדה, למניעת  מעבר רטיבות אל מתחת לריצוף של שאר חלקי הבית.
יש לעגן את קצות היציקה אל הקירות בצידי הפתח באמצעות ברזלי-הזיון של היציקה.

3.  בצוע תיקוני בטון במקומות הנחוצים וכולל עיגון נקודות הכניסה של הצנרת בקירות, במידת הצורך,  ומילוי הרווח בינה לבין הקיר ע"י תערובת צימנטית חזקה בכדי למנוע את תזוזת הצנרת בהמשך.  אין לעגן את הצנרת עם תערובת טיט אלא עם תערובת צימנטית בלבד, מועשרת בדבק לטקס SBR.

4.  החלקת כל השטחים המיועדים לקבלת חומרי האיטום , כולל כל הקירות באזורים ה"רטובים", דהיינו אזור המקלחון , האמבטיה , קירות סמוך לכיורים וכדומה.
יש להקפיד על כך שכל שטח הרצפה והקירות יהיו מוחלקים לגמרי משום שכל גבשושית או שקע לא יאפשרו להצמיד רשת אינטרגלס בין השכבות של חומר האיטום, כפי שיתואר בהמשך.
(במקרה שלא משתמשים עם רשת אינטרגלס בין השכבות של חומר האיטום, אין צורך ליצור משטח מוחלק לגמרי ואין צורך להקפיד על רמת הגימור של השכבה הצימנטית בקירות או ברצפה.  אך בשום מקרה לא ניתן לוותר על הנחת רשת אינטרגלס על גבי הרולקות וכולל על הקירות שמעליהן, עד כ 10 ס"מ מעבר למפלס הריצוף).

5.  בצוע שכבת הרבצה צימנטית על גבי כל שטח שאר הקירות של חדר הרחצה. שכבת ההרבצה, כמו גם שכבת ההחלקה המתוארת לעיל, הנן תערובת של מלט וחול 2:1 המועשרת עם דבק לטקס SBR בשעור 20 אחוז ממשקל המלט אשר בתערובת.

6.  יציקת רולקות בטון (יציקות בצורת סהר) בכל חיבורי רצפה וקירות וכולל בתחתית סף ההפרדה המתואר לעיל. יש לדאוג להחלקת הרולקות והקירות שמעליהן, כמוזכר לעיל.
הערה: מומלץ לעטוף צנרות גלויות, בסמוך לנקודות החיבור שלהן אל הקירות או אל הרצפה, באמצעות נייר-דבק. (מאוחר יותר נבצע אטימה של נקודות החיבור בין הצנרות לקירות, עם מסטיק פוליאוריטני).

7.  לאחר סיום העבודות יש להמתין מספר ימים לייבוש הבטון. יש לבצע אשפרה (הרטבה) של הבטון פעמיים ביום לפחות ביומיים הראשונים שלאחר העבודה.

שלב ההכנות חשוב ביותר ובצוע כושל עלול לגרום לכשל כללי של כל מערכת האיטום.

את התערובת לבצוע עבודות התיקונים ויציקת הרולקות יש להכין ממלט וחול ביחס של 2.5:1 ולהוסיף לתערובת דבק על בסיס לטקס SBR.

את כל עבודות הבטון יש לבצע בהתאם למתואר במאמר על  "עבודה נכונה עם חומרי מליטה – יסודות איטום | שיקום מבנים". המאמר מתאר את אופן הכנת חומרי המליטה ואת אופן הכנתה של שכבת יסוד צימנטית בטרם בצוע התיקונים והיציקות, בשיטת "רטוב-על-רטוב".   מומלץ לבצע שכבת יסוד צימנטית בכל המקומות בהם מתבצעות עבודות תיקונים ויציקות על גבי משטחי בטון. בתיקונים המתבצעים על גבי קירות בלוקים ניתן לפסוח על שלב זה.

איטום השטח:

1.  נקיון הרצפה מאבק ולכלוך שנותרו לאחר עבודות ההכנה.

2.  הרטבה והספגה של כל השטח במים.

3.  מריחת שכבה ראשונה של חומר איטום צימנטי בעובי של כ 1.5 עד 2.0 קילו  למ"ר, על גבי כל

שטח הרצפה והרולקות כולל בקירות, עד לגובה של כ 10 ס"מ מעבר למפלס הריצוף.

4.  הדבקת רשת אינטרגלס על גבי השכבה הראשונה -בעודה טריה. יש להטביע את הרשת בתוך חומר האיטום באמצעות מברשת. חובה ליישם רשת אינטרגלס על כל שטח הרצפה ובמיוחד על גבי הרולקות והקירות שמעליהן (כ 10 ס"מ מעבר למפלס הריצוף).

5.  המתנה לייבוש, או המשך בצועה של השכבה השניה (בהתאם להוראות היצרן של חומר האיטום).

6.  מריחת שכבה שניה בעובי של כ 2 ק"ג למ"ר, על גבי הנ"ל.

רוב היצרנים ממליצים על כמות כוללת של 4 קילו למ"ר, לכל השכבות.  אך מומלץ לבצע שכבה נוספת על גבי הנ"ל , לפחות במקומות הנחוצים, כך שהעובי הסופי של כל השכבות יהיה 5.0 ק"ג למ"ר וכך שרשת האינטרגלס תהיה מכוסה לגמרי.  בקירות ניתן להסתפק גם בכמות של כ 3.0 או 4.0 ק"ג למ"ר.

7. יש לאפשר ייבוש של חומר האיטום למשך יומיים לפחות ובמהלכן לבצע אשפרה (הרטבה) של השטח לפחות 2-3 פעמים ביום.  ביצוע אשפרה חשוב ביותר במיוחד ביום הראשון של העבודות, מייד לאחר התקשותו של חומר האיטום.

8. לאחר ייבוש מוחלט של חומר האיטום יש לבצע איטום סביב מקומות הכניסה של הצנרת (ראה שלבים 7+4 בעבודות ההכנה לעיל).

יש לנקות את הצנרת מכל שאריות של חומרי איטום, שאריות מלט וכדומה. לאחר מכן יש למרוח

פריימר למסטיק פוליאוריטני, כגון פריימר מסוג סיקה-פריימר WASP, בשטח סביב הצנרת. אין

למרוח פריימר על גבי הצנרת עצמה אלא רק על גבי האיטום הצימנטי. לאחר יישום הפריימר

ויבושו יש ליישם חומר איטום גמיש (מסטיק) כגון סיקפלקס (או שווה-ערך) בחיבור בין הצנרת

לקיר / רצפה. (בשום מקרה אין ליישם מסטיק סיליקוני או אקרילי). במקרים שבהם קיימת צנרת   מסוג "גיבריט" יש להשתמש במסטיק ביטומני סמיך במקום החומרים שתוארו לעיל.

הערה חשובה:

איטום נוסף יש לבצע בשלב הריצוף של חדר הרחצה.

האיטום מתבצע בין תחתית המרצפות לבין חגורת הבטון האטומה המתוארת לעיל, כך שמים לא יוכלו לעבור ברווח בין המרצפות לחגורה. ניתן להשתמש בסרגל אלומניום יעודי למטרה זו או לחילופין בחומר מסוג סיקפלקס כנ"ל.

בצוע שלב זה הנו הכרחי :   באופן עקרוני יש להתייחס את השטח שמתחת לאריחי הריצוף כאילו יהיה רטוב תמיד. זאת, משום שבמשך הזמן , רטיבות בכמות כזו או אחרת תמיד תחדור בסופו של דבר אל מתחת לריצוף. בנוסף-  במקרה של הצפה כתוצאה מדליפת מים בצנרת יכול מפלס המים שמתחת לריצוף לעלות ולעבור את גובה חגורת הבטון ומשם לחלחל אל מתחת לריצוף של שאר חלקי הבית ולגרום לנזקים חמורים ביותר.

סף ההפרדה המתואר נועד להפריד לחלוטין בין השטח הרטוב לשטח היבש של שאר חלקי הבית והשלמתו יוצרת מעין אמבטיה אטומה של כל שטח חדר הרחצה.

הערות נוספות:

*   בחדרי רחצה עם אמבטיות חובה לאטום את הקיר עליו תשען האמבטיה, ומומלץ לעשות זאת עם רשת אינטרגלס בין השכבות.

*   בחדרי רחצה, מקלחות / חדרי אמבטיה אשר בהם קיים חשש מהתזת מים רבים על גבי כל שטח הקירות מומלץ לבצע איטום של כל הקירות עם חומר אטימה צימנטי כנ"ל, ולא להסתפק בבצוע שכבת הרבצה בלבד. איטום יסודי מסוג זה מומלץ לבצע בחדרי סאונה, ג`קוזי, חדרי רחצה של בתי מלון, שרותים / מקלחות ציבוריות, וכדומה.

*  בשלב הריצוף והחיפוי עם קרמיקה יש להשתמש בדבק מתאים  אשר מסוגל להאחז על גבי שכבת האיטום הצימנטית.  מסיבה זו מומלץ תמיד לעבוד עם חומרי איטום ועם חומרי הדבקה של אותו היצרן.

*  כאשר מבצעים שכבת טיח מיישר על גבי שכבת האיטום הצימנטית יש להשתמש בדבק לטקס SBR בתוך תערובת הטיח ו / או להיוועץ עם יצרן חומר האיטום.

בכל מקרה יש להקפיד תמיד על הוראות היישום אשר במפרטים הטכנים של יצרני החומרים השונים.

מפרט זה הנו כללי בלבד ויש לעבוד על פי מפרטים טכנים מסודרים מאת מתכנן המבנה ובתאום עם מפרטי היצרנים של החומרים השונים.

ראה גם מאמרים נוספים מתאימים, במדור מפרטי איטום ושיקום.

למידע או שאלות נוספות ניתן תמיד לפנות אל פורום איטום ושיקום . נשמח לעזור בכל שאלה.

בהצלחה,

איטומן –
מומחי איטום ושיקום מבנים

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן