איתור נזילות , גילוי רטיבות וליקויים במבנים – באמצעות מצלמה תרמית

טכנולוגיית הצילום התרמי הנה כלי רב עוצמה ועתיר ידע אשר בשימוש נבון בידי בעלי מקצוע מנוסים, יכול לשפר לעין ערוך את דיוקן של האבחנות המקצועיות השונות בענפי האיטום, הבידוד, ושיפוץ / שיקום המבנים.

ביכולתו של הצילום התרמי להצביע על ליקויי רטיבות , נזילות, בעיות איטום ובידוד  וליקויים מבניים אחרים-  אשר כלל לא היינו יכולים להיות מודעים לעובדת קיומם.

במאמר זה נסביר מספר דברים על טכנולוגיה זו ועל שימושיה :

מהו צילום תרמי ?

מה הוא עושה , מהם יתרונותיו ?

מתי מומלץ להשתמש בכלי זה ?

מתי אין בו צורך ?

כיצד להעזר בו לפתרון בעיות איטום ?

================

מכשירי גילוי נזילות

"מכשיר לגילוי נזילות" הנו גלאי המזהה קרינה של גלי אינפרא-אדום.

קרינת  אינפרא-אדום (Infrared) הינה קרינה שאיננו יכולים לראותה בעין ואשר מוקרנת למעשה מכל עצם הנמצא סביבנו בעולם הפיסיקלי.

המכשיר לגילוי נזילות משלב גלאי-קרינה עם עדשה, ומספק עבורנו מראה חזותי של  קרינת האנרגיה האינפרא-אדומה הנפלטת  מן העצמים השונים.

המכשיר פועל כך שגלאי הקרינה מזהה את כמות הקרינה הנפלטת מן העצם. כמות הקרינה מתורגמת  לטמפרטורה המדוייקת של אותו עצם ותמונה חזותית של הנתונים מוצגת עבורנו על גבי מסך התצוגה של המכשיר.

במילים אחרות, המצלמה מאפשרת לנו "לראות" חום.

מכאן גם שמה – "מצלמת חום" (תרמי = חום), או – "מצלמה תרמית".

מצלמות תרמיות מסוגלות להנפיק עבורנו "תמונות חום"  מדוייקות מאוד, בטווח טמפרטורות רחב, אשר כלל לא  ניתן להבחין בהן  בעין האנושית.   מתקבלת תמונה חזותית המשקפת את הבדלי הטמפרטורה בין העצמים השונים שבתמונה.  איכות הנתונים ואיכות התמונה, תלויים באיכות המיכשור בו נשתמש.

להלן דוגמה של צילום תרמי של מבנה כפי שהוא מוקרן על גבי מסך המכשיר. (התמונה באדיבות ויקיפדיה).  המספרים בסקלה הימנית מייצגים את הטמפרטורה של העצמים הנראים בתמונה, בהתאם לצבע בו הם מוצגים.

ניתן להבחין בתמונה כי החלונות והפתחים בבנין הנם בעלי טמפרטורה גבוהה יותר מן הטמפרטורה של הקירות.

בצילום זה החום הפנימי בחדרים מועבר אל החלונות. גלאי קרינת האינפרא-אדומה מזהה את כמות הקרינה שבחלונות והתמונה מוצגת בצבעים שונים בהתאם להבדלי הקרינה / הטמפרטורה, על גבי המסך. הקרינה מתורגמת למעלות החום המופיעות בסקלה הימנית, בה כל צבע מייצג טמפרטורה שונה.

מסך המצלמה מציג עבורנו את "תמונת החום" הנקלטת  מגלאי הקרינה, כך שמתקבלת

תמונה חזותית דומה מאוד לזו של צילום רגיל. לשם הבהרה  נוספת על ההבדל בין תמונה רגילה לתמונה תרמית, נציין כי המראה הבהיר אותו אנו רואים בחלונות איננו השתקפות של האור הנפלט מהם החוצה אלא הנו צבע המייצג שינוי ברמת הקרינה / הטמפרטורה של אותו עצם, כפי שהוא נקלט ע"י גלאי הקרינה.

צמד התמונות של המבנה הבא ממחיש היטב את יעילותו של הצילום התרמי.

בתמונה משמאל מוצג הבנין כפי שהוא נראה לעין, במצלמה רגילה.

בתמונה מימין "הולבשו" הנתונים של הצילום התרמי על גבי הצילום הרגיל של אותו בנין.

הצילום התרמי, או בשמו המקצועי – הצילום התרמוגרפי, מאפשר לנו אם כך, להבחין בדברים שכלל לא היינו יכולים להבחין בהם בעין האנושית.

צמד התמונות שלעיל ממחיש היטב את האפשרויות הגלומות במצלמה התרמית לצורך בדיקות בידוד. ניתן לראות בתמונות את השפעת החימום הפנימי של הדירה על חלקי המעטפת, לשם  איבחון חזותי של ליקויי בידוד  ובריחת חום מן המבנה. לא היינו יכולים לבצע אבחנה מדוייקת שכזו ללא הטכנולוגיה התרמית האינפרא-אדומה.

דוגמא נוספת לשימוש בתחום הבידוד ניתן לראות בצילום הבא, בה נראה איבוד חום דרך קיר חיצוני שאינו מבודד.

איתור בעיות איטום – גילוי רטיבות, נזילות

בענף האיטום ניתן להעזר במצלמה התרמית לצורך גילוי מקומות נסתרים עם רטיבות, וככלי עזר מועיל ביותר לשם איתור מקורות של נזילות מסובכות בגגות, קירות, בריכות שחיה, מאגרי מים ועוד.

איתור מוקדי רטיבות באמצעות צילום תרמי יכול לסייע באבחנת מצבן של מערכות איטום בגגות ו/ או לקרב אותנו באופן משמעותי אל מיקומם של כשלים בשכבות איטום.

להלן מספר דוגמאות של צילומים תרמים שנעשו לצורך איתור נזילות ורטיבויות.

הצטברות מים תחת שכבת איטום בגג, בסמוך למקום חדירת צנרת.

סימני רטיבות בקיר פנימי כתוצאה מאיטום לקוי בצדו החיצוני של הקיר, במיוחד בתחתית. נזכיר, כי סימני הרטיבות בקיר אינם ניתנים לצפייה בעין אנוש.

היקוות מים בגג תחת יריעות איטום ביטומניות.

הצילום התרמי הנו כלי עזר משמעותי ביותר  לצורך איתור מקורות החדירה של מים, נזילות ורטיבויות, ובמיוחד כאשר מדובר על בעיות איטום מסובכות בהן קיימות מספר אפשרויות לחדירת הרטיבות.

כמו כן משמשת המצלמה לצורך בדיקות איטום שגרתיות ותקופתיות, במסגרת פעולות תחזוקה שוטפות.

שיפוץ חיצוני, איטום קירות חוץ, שיקום מבנים

צילום תרמי הנו כלי מצויין לאיתור בעיות וליקויים על גבי קירות חיצוניים של מבנים, במיוחד (אך לא רק) כאשר הגישה אליהם קשה, כגון במבנים רבי-קומות.

ניתן לסרוק, לאתר ולמפות אזורים אשר סופגים רטיבות, סדקים בקירות ואזורים אשר בהם שכבת הטיח חלשה או מנותקת בחלקה מן התשתית.  במקרה של קירות מחופים- ניתן לאתר מוקדים בהם קיים חשש להחלשות ולנשירה של החיפוי החיצוני כתוצאה מחדירת רטיבות אל מאחורי החיפוי.

ליקויים מסוג זה קשים לאיתור ולעיתים כלל לא נדע עצם קיומם, אפילו כאשר נמצא במרחק נגיעת יד מהאזור המדובר.  טיח שמנותק בחלקו מן הקיר, רטיבות כלואה מאחורי חיפויי קרמיקה, שיש, אבן, פסיפס וכדומה –  לעיתים תכופות אינם נראים לעין המתבונן גם כאשר הוא עומד ממש מול הבעיה. הצילום התרמי יוכל להצביע עבורנו במדוייק על אותם אזורים אשר עליהם עלינו לתת את הדעת. ניתן לאתר מקומות בעלי ספיגה גבוהה של רטיבות, לגלות סדקים נימיים ספוגים / מעבירי רטיבות ולבצע בהתאם עבודות איטום או שיפוץ נחוצות.

סריקה תרמית לצורך גילוי ליקויים ולצורך הערכת היקף העבודות- לפני תחילת  בצוע שיפוץ חיצוני , תחזיר את השקעתה פי כמה, במיוחד כאשר נביא בחשבון את העלות הכוללת של שיפוץ חיצוני, שהיא תמיד גבוהה.    כפועל יוצא גם יחסכו ויכוחים וסיכסוכים מיותרים בין קבלני שיפוצי חוץ לבין בעלי נכסים, כגון במקרה בו מתגלה רק בשלב מאוחר של העבודות, שיש צורך בקילוף שכבות טיח שלמות, דבר שלא היה מחושב מלכתחילה במחיר העבודה.

לבעלי הנכסים יכול צילום תרמי להקנות  שקט נפשי משום שאותם הליקויים שיתגלו באמצעות הסריקה התרמית יסומנו ויטופלו או לכל הפחות יבדקו ויזכו לתשומת הלב הראויה. לעיתים תכופות נופלות נקודות אלו  "בין הכסאות" וכתוצאה מכך פשוט לא מתבצעות עבודות שיפוץ או שיקום יסודיות במקומות הנחוצים.  כך שמומלץ ביותר להשתמש בכלי זה לפני בצוע שיפוצי חוץ, שיקום מבנים /  חזיתות.

להלן דוגמאות לליקויים שניתן לאתר באמצעות הצילום התרמי בטרם בצוע עבודות שיפוץ חיצוני, עבודות שיקום או חידוש חזיתות מבנים.

משמאל – תמונה רגילה של המבנה כפי שהיא נראית לעין.   במרכז – תמונת המבנה כפי שהיא נקלטה במצלמה התרמית.   מימין – התמונה לאחר עריכה ושילוב הנתונים, המצביעה בברור על אזור לקוי בקיר שלא ניתן היה לחשוד בקיומו בעין אנוש (בצילום הרגיל).

להלן סדרת תמונות של אותו המבנה- בצילום מרחוק.

איתור נזילות בענף האינסטלציה

מכשיר לאיתור נזילות הנו כלי חובה לבעלי מקצוע בענף האינסטלציה ואין צורך להרחיב על כך את הדיבור. הצילום התרמי מראה במדוייק את מיקומה של הצנרת בקירות או תחת משטחים מרוצפים, ומאתר את מיקומו המדוייק של הכשל בצנרת כך ששבירת התשתית תוכל להתבצע רק במקומות הנחוצים.

ניתן להשתמש בכלי לבצוע בדיקות צנרת תקופתיות , לאיתור ומיפוי מערכות אינסטלציה לפני תחילת עבודות שיפוץ, לבדיקת נזילות ממערכות חימום תת רצפתיות,  לבדיקת מערכות אינסטלציה, ניקוז וביוב לפני רכישת נכס- ועוד.

שימוש מועיל במיוחד הנו לצורך איתור נזילות אשר אין ודאות לגבי מקורן, כגון במקרה בו ישנם סימני רטיבות בקיר שיש בו צנרת ואשר מקור חדירת הרטיבות יכול להיות גם מן הצד החיצוני של הקיר.

איתור נזילות מים מחיבורי צנרת.

מיומנות ומקצועיות באבחון

טכנולוגיית הצילום התרמוגרפי הינה תחום מתקדם ועתיר ידע ועליה להיות מיושמת על ידי בעלי מקצוע שעברו הכשרה מתאימה באשר לצד הטכני של קליטת הנתונים, עיבודם ותרגומם.

הכשרות מתקדמות בתחום התרמוגרפי ניתנות במכללות שונות ברחבי העולם. החברות המובילות אשר מייצרות את הציוד התרמוגרפי, ובראשותן חברת FLIR העולמית, מספקות קורסים מתאימים , החל מקורסים למתחילים ועד לקורסים ברמות הגבוהות ביותר.

יש להדגיש, כי בנוסף לידע המקצועי הנדרש להפעלת הציוד התרמי,  נדרש גם ידע ונסיון מקצועי מקביל בענף הספציפי  אותו בוחנים עם המיכשור.  ידע חלקי בלבד יגרור אחריו מסקנות מוטעות הנובעות מחוסר נסיונו של הבודק בתחום בו תתבצע הבדיקה.

בענף הבנין, על תחומיו השונים, ענין זה חשוב ביותר וחובה לוודא כי לבעל המקצוע נסיון קודם ואמיתי בפתרון בעיות בתחום המדובר (בידוד, איטום, שיקום מבנים וכך הלאה).   חוסר נסיון בכל אחד מהתחומים יכול לגרור אחריו טעויות אבחנה אשר יחטיאו את מטרת הבדיקה ויגרמו נזק כספי כאשר הפתרון המומלץ לא יפתור את הבעיה.

כשלי אבחנה בעת איתור ליקויים

כשלי אבחנה עלולים להתרחש, לדוגמא, כתוצאה מחוסר נסיון-שטח של הבודק בתחומי איטום או בידוד. להלן מספר דוגמאות שכיחות.

כשל באבחון ליקוי רטיבות בקיר חיצוני עלול להתרחש כאשר המאבחן אינו מנוסה מספיק בנושאי איטום, ומסיק שסימן רטיבות בקיר פנימי נגרם כתוצאה מבידוד לקוי- עיבוי.  במקרה שכזה עלולה להתבצע עבודת בידוד יקרה מבפנים המבנה, אשר כלל לא תפתור את הבעיה, משום שאותה רטיבות תמשיך לחדור מן החוץ.

בעיה הפוכה עלולה להתרחש כאשר המאבחן מסיק, למשל,  כי סימני רטיבות בתקרה נגרמים כתוצאה מאיטום לקוי בגג, בעוד שהבעיה נגרמת עקב בידוד לקוי של המבנה (עיבוי בתקרה כתוצאה מגשרי קור).

קיימים במבנים מפגעים ותופעות שנוטות לחזור על עצמן ואשר יכולות להצביע על בעיה בשני התחומים הללו. לדוגמא: סימני עובש ורטיבות סביב תקרה, או בפינות של קירות (ליד עמודים) יכולים להגרם כתוצאה מעיבוי (גשר קור של קורות ועמודי בטון) אך יכולים להגרם גם כתוצאה מסדיקה נימית שנפוצה בצידי יציקות – בחיבורים בינן לבין הבלוקים, ואשר גורמת לחדירת רטיבות מן החוץ. בעלי נסיון-שטח בתחומי איטום ובידוד ידעו מראש לזהות מפגעים שכאלה ולבדוק אותם שבעתיים, הן מבפנים והן מחוץ למבנה.

מתי להשתמש בציוד התרמי ומתי לוותר עליו

תופעה נפוצה, שנגרמת כנראה מחוסר הבנה של הטכנולוגיה ואולי גם מן ההילה "הייטקית" של הענף, היא השימוש בה שלא לצורך, כאילו היא "כלי קסם" שיפתור את כל הבעיות.

מן הבחינה העקרונית כמובן שתמיד עדיף להשתמש בציוד התרמי ולו רק משום העובדה שתמיד קיימת האפשרות לגלות דברים שלא נוכל לראותם בעין. אלא שצילום תרמי כרוך בדרך כלל בעלות כספית נוספת כתוצאה מעלותו הכספית הגבוהה של המיכשור (המצלמה הזולה ביותר עולה עשרות אלפי שקלים) ושל אימוני ההכשרה שיש לעבור. לנוכח זאת מחובתנו לשקול גם את כדאיות ההוצאה הכספית מול התועלת שנקבל עבורה.  לעיתים תכופות מדי אנו עדים לשימוש בטכנולוגיה זו שלא לצורך (מן הבחינה הכספית), ולהוצאה כספית מיותרת.

מכיוון שלכל מקרה ישנו סיפור משלו ואף מטרות השימוש משתנות (בידוד, איטום, שיפוץ וכדומה), לא ניתן לפרט לגבי כל מצב ומצב מתי כדאי, מבחינה כספית, להשתמש בציוד התרמי.

אך על מנת לפשט את הענין, ולהשתמש במיכשור בצורה הגיונית ,עלינו לחזור שני צעדים אחורה אל הסיבות שלשמן קיים המיכשור התרמי :

האחת –      להצביע עבורנו עבור דברים שלא נוכל לראותם בעין אנוש.

השניה –     לבצע בדיקות לא-הורסות , שאינן מצריכות שבירתן של תשתיות.

לפיכך, הגיוני שאין צורך להשתמש בציוד התרמי כאשר –

1.  מקור הבעיה ברור, וממילא נמצא מול עיננו.

2.  כאשר ממילא נאלץ להרוס את האזור הפגוע.

במילים פשוטות, אין טעם להכנע לדרישה כספית נוספת הכרוכה לעיתים בבדיקה התרמית, כאשר תוצאות הגילוי יהיו בבחינת דבר מובן-מאליו. ומאותה סיבה – אין כל הגיון להשתמש בציוד לצורך בדיקה לא-הורסת, כאשר ממילא יהיה עלינו להרוס חלקים מהתשתית שנהרסו עקב רטיבות קשה.

פעמים רבות מדי אנו נתקלים במקרים אשר בהם הצילום התרמי מראה בדיוק את אשר ראינו ממילא מול עיננו.  והרי לא לשם כך נועד המכשיר.    דוגמא לכך ניתן לראות בענף האיטום, כאשר בעלי מקצוע חסרי נסיון בתחום האיטום מצלמים את מה שממילא היה מול עיננו, כגון כתם רטיבות בתקרה שממילא ידענו על קיומו, שכן כתמי רטיבות שכאלה ממילא אינם מצביעים על מקור חדירת הרטיבות  בשכבת האיטום, אשר עלול להיות מרוחק יותר.

בחדרי אמבטיה, מקלחות וחדרי רחצה, פעמים רבות מדי נעזרים בכלי זה מתוך ההנחה התמוהה, יש לאמר, שהמכשיר יחסוך לנו את עלות הפרוק של הריצוף. משום שברוב המקרים ממילא נאלץ לפרק את הריצוף על מנת לייבש את הרטיבות שנמצאת תחתיו. במקרים כאלה, בהם נדרש תשלום נוסף עבור בצוע בדיקה "לא הורסת" , כמובן שלא יהיה טעם להוצאה הכספית הנוספת.

שימוש לצורך איתור בעיות איטום

טכנולוגיית הצילום התרמי הינה כלי בעל תועלת עצומה,  אך יש לעשות בו שימוש מקצועי, על ידי אנשי מקצוע מתאימים.

בענף האיטום יש לבחון כל מקרה לגופו ולעשות שימוש יעיל במכשיר במקרים בהם יש ספק אמיתי באשר לגורמי החדירה של הרטיבות.    להלן מספר דוגמאות אקראיות בהם תהיה תרומה רבה למכשיר.

*   כאשר ישנם סימני רטיבות בקיר מקלחת, שיש מאחוריו גם צנרת, קשה לדעת אם הגורם לרטיבות הם מים שחודרים בעת הרחצה אל מאחורי הקרמיקה, או שישנה בעיה בצנרת שעוברת בקיר.

*   במקרים בהם סימני רטיבות בקיר חיצוני נמצאים סמוך  לתקרה, לעיתים לא ניתן לדעת בברור אם הבעיה היא מרצפת המקלחת של הקומה מעל או מבעיית איטום אחרת בקיר החיצוני.

*   במקרה של רטיבות בקירות של קומות קרקע ניתן לעשות שימוש נבון בכלי על מנת לאתר אם הרטיבות חודרת רק מהקיר החיצוני הגובל בגינה, או שהרטיבות הגיעה אל הקיר הפנימי כתוצאה מספיגה קפילארית של רטיבות ביציקת הרצפה של המבנה.

*   נזילות שממש קשות לאיתור הנן נזילות שמופיעות מתוך צנרות חשמל. כניסת המים אל הצנרת יכולה להתרחש ממספר רב של מקומות שאין באפשרותנו לדעת עליהם, והצילום התרמי יוכל לעזור להוציא אותנו מהמבוך ולהצביע על נתיב החדירה האפשרי של המים.

—————–

ישנן אין ספור דוגמאות לשימוש נבון ובלתי-נבון, בטכנולוגיה התרמית. אך אם ניצמד לשני העקרונות שפורטו לעיל,  נוכל לפלס את דרכנו בסבך הסיטואציות ולהנות מהפוטנציאל הגדול הטמון בטכנולוגיה זו.

הצילומים התרמים המובאים במאמר זה צולמו באמצעות מצלמות תרמיות של חברת FLIR. חברת FLIR היא היצרנית הראשונה והמובילה בעולם לייצור ציוד תרמוגראפי מתקדם. החברה מייצרת מצלמות תרמיות מתקדמות לתחומי הבנין, הצבא, הרפואה, החלל (בדיקת בידוד לחלליות במעבדות נאס"א), החשמל, האלקטרוניקה, ועוד.

תודתנו לחברת FLIR על שיתוף הפעולה ועל הרשות  להשתמש בצילומים  ובחומרי ההדרכה של החברה לצורך עריכת מאמר זה.

מאמר נוסף לתחום הנו המאמר על איתור נזילות בגגות מרוצפים או מרפסות.

מאמרים נוספים- במדור מפרטי איטום ושיקום.

נשמח לעזור בכל שאלה באמצעות פורום איטום ושיקום.

בברכה,

איטומן-

מומחי איטום ושיקום מבנים

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן