איטום אדניות ביריעות ביטומניות

מפרט טכני לאיטום אדניות ביריעות ביטומניות:

איטום ביריעות ביטומניות מתבצע בדרך כלל באדניות גדולות או ארוכות או בגינות גג אשר נחוצה בהן מערכת איטום גמישה וחזקה. באדניות עמוקות וצרות קיים קושי רב בהלחמת היריעות ולפיכך נכון יותר לעבוד עם חומרי אטימה משחתיים, על בסיס ביטומני או צימנטי.

יש להשתמש תמיד ביריעות ביטומניות בעלות תוסף דוחה שורשים. אנא ראה רשימת חומרים בסוף מאמר זה.

הכנת האדנית:

עבודות ההכנה צריכות להתבצע כמפורט במאמר על עבודה נכונה עם חומרי מליטה – יסודות איטום | שיקום מבנים. השמטה של אחד משלבי הבצוע המפורטים במאמר זה עלולה לגרום לכשל של מערכת האיטום ואין לפסוח על השלבים המפורטים בו.

  1. יש לסתת חלקי טיח ובטון רופפים או בולטים מכל שטח הקירות והרצפה. ברזלי-זיון ו/או חוטי קשירה ממתכת יש להסיר ולסתת לעומק של כ 2.0 ס"מ. כיסי חצץ וחללים יש לסתת עד לקבלת תשתית חזקה ויציבה.
  2. תיקוני בטון בקירות וברצפה יש לבצע בתערובת צימנטית ביחס של 1 מלט 2.5 חול ולהוסיף דבק על בסיס לטקס SBR אל התערובת. יש לבצע את כל התיקונים עם שכבת קישור צימנטית (פריימר) ולעבוד בשיטת רטוב-על-רטוב.
  3. יציקת שיפועים ברצפה לכיוון המרזב.
    היציקה תתבצע ביחס של 1 מלט ל 2 חול , ועם שכבת יסוד כמפורט לעיל ובמאמר הנ"ל. במקרה של יציקת שיפועים עבים יותר ניתן לעבוד ביחסי תערובת של 1 מלט ל-3 חול.
  4. יציקת רולקות סביב הקירות –כנ"ל.
  5. במידה וקירות האדנית בנויים מבלוקים יש לבצע שכבה של טיח צימנטי כנ"ל בעובי של כסנטימטר. בפינות בין הקירות יש לבצע העגלה ("רולקה") קטנה ולא להשאיר זוית של 90 מעלות בין הקירות לרצפה ובין קיר לקיר.  על הקירות להיות מוחלקים ,ללא בליטות ושקעים.

לאחר סיום העבודות יש לבצע אשפרה של חומרי המליטה 3 פעמים ביום במשך שלושת הימים הראשונים ולהשאיר את האדנית לייבוש למשך כשבוע ימים או יותר, בהתאם למזג האויר. אין לבצע את האיטום על גבי בטון לח או רטוב.

איטום אדנית ביריעות ביטומניות:

  1. הרכבת קולטן מתאים ("צלחת") אל פתח המרזב. (הקולטן הנו אלמנט דמוי צלחת אשר במרכזו צינור המתאים לקוטר צינור המרזב הקיים בתחתית רצפת האדנית. הצינור הבולט מן הצלחת מוחדר אל תוך צינור המרזב הקיים כאשר היריעות הביטומניות מוחלמות על גבי החלק הצלחתי (השטוח) של הקולטן. בקישור הבא ניתן לראות דוגמאות של קולטנים שונים לאדניות.
  2. מריחת פריימר ביטומני בעובי 250 גרם למ"ר על גבי כל שטח הקירות והרצפה של האדנית והמתנה לייבוש מוחלט.
  3. הלחמת שכבת יריעות ראשונה על גבי כל שטח הרצפה של האדנית ועל גבי הרולקות (חיבורי קיר ורצפה).
  4. הלחמת שכבה ראשונה של יריעות ביטומניות על גבי הקירות של האדנית וכיסוי היריעות שברולקות בכ 10 ס"מ נוספים (מרחק זה יכול להשתנות בהתאם לגודל האדנית).
  5. הלחמת שכבה שניה של יריעות ביטומניות על גבי כל שטח הרצפה של האדנית ועל גבי הרולקות עד ל כ 10 ס"מ מעבר לקצה שכבת היריעות שבקירות.
  6. הלחמת שכבה שניה של יריעות ביטומניות על גבי כל שטח הקירות וכיסוי קצה שכבת היריעות שברצפה בכ 10 ס"מ נוספים.
  7. איטום הקצה העליון של היריעות הביטומניות בחומר איטום ביטומני משחתי. ניתן לקבע אל הקירות את הקצה העליון של היריעות באמצעות סרגלי אלומיניום יעודיים.
  8. הלבנת הקטע העליון של היריעות כולל החומר הביטומני שבקצוות העליונים של היריעה באמצעות חומר להלבנת גגות או חומר הגנה כסוף. הגנה זו חייבת להתבצע בכל המקומות שיהיו גלויים לשמש, מעבר למפלס האדמה.

הגנה וניקוז:

יש להגן על היריעות באמצעות פריסת בד גאוטכני בעובי 400 גרם למ"ר. על גבי הבד הגאוטכני מפזרים חצץ דק (אגרגט,"שומשום") בעובי של כ 10 ס"מ ומעליו מניחים שכבת בד גאוטכני נוספת. לחילופין – ניתן לרכוש יריעות הגנה וניקוז יעודיות (ראה רשימת חומרים בסיום מאמר זה).

הערות:

לצורך הגנה נוספת כנגד חדירת שורשים ניתן למרוח שכבה נוספת של חומר איטום ביטומני משחתי (בתוספת חומר דוחה שורשים) על גבי היריעות הביטומניות.

עם סיום עבודות האיטום וייבוש החומרים יש לבצע בדיקת הצפה של האדנית למשך 72 שעות.

חומרי איטום תקניים:

החומרים המומלצים לשימוש הנם של החברות הגדולות בלבד (חברות ביטום ופזקר). בכל מקרה חובה להיוועץ עם היצרנים השונים לגבי סוגי החומרים ואופן השימוש בהם.

מפרט זה מהווה המלצה לבצוע ויש לעבוד על פי המפרטים הטכנים של החברות והיצרנים השונים.

להלן רשימה קצרה של מספר חומרים מתאימים לצורך איטום אדניות, בהתאם למפורט במאמר זה.

פריימר ביטומני ליריעות:

  • פריימר 474-SGS  (פזקר)
  • פריימר  101 (ביטום)

יריעות ביטומניות עם חומר דוחה שורשים:   

  • פוליפז 180 / R4
  • (SBS) – פזקר
  • ביטומגום 4R – ביטום

מסטיק ביטומני לאיטום קצה היריעות :

  • מסטיק 244 (ביטום)
  • פלקספז V אנכי (פזקר)

חומרי הגנה / הכספה :

  • ביטומסילבר (ביטום)
  • סילברפז (פזקר)

יריעות הגנה וניקוז:

  • פונדליין (ביטום)
  • טפונד (פזקר)

ניתן  להביט במפרטים ושרטוטים נוספים באתרי האינטרנט של החברות ביטום או פזקר. ראה גם מפרטי איטום ושיקום  באתר זה, למפרטים נוספים בענין אדניות.

כתמיד, ניתן לפנות אלינו גם באמצעות פורום איטום ושיקום בדבר כל שאלה או הבהרה נוספת, ונשמח לסייע.

בהצלחה,

איטומן –
מומחי איטום ושיקום מבנים

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן