בידוד גגות בשיטת גג ”הפוך”

מהו גג הפוך

"גג הפוך" הנו בטוי המתאר שיטת בידוד לגגות שטוחים.

בשיטה זו שכבת הבידוד נמצאת מעל שכבת האיטום של הגג, להבדיל מהשיטה הקונבנציאונלית, בה שכבת הבידוד נמצאת מתחת לשכבת האיטום ולשכבת השיפועים.   משום כך נקראת השיטה גג "הפוך".

בשיטה זו מניחים על גבי שכבת האיטום לוחות בידוד מפוליסטירן מוקצף (קלקר) , אשר משתלבים זה בזה ויוצרים כיסוי על כל שטח הגג. מעל גבי לוחות הבידוד פורסים  יריעה גאוטכנית (בד גאוטכני) להגנה על שכבת האיטום ומעליה מניחים שכבת חצץ עבה בעובי של 8-5 ס"מ.

יתרונות

במשך שנים רבות הוכיחה עצמה שיטת הבידוד של "גג הפוך" כיעילה ביותר. בשיטה זו שכבת הבידוד התרמי הנה נפרדת וממוקמת מעל גבי המסה התרמית של הגג ( מעל שכבת הבטון והשיפועים) מה שמשפר בהרבה את כושר הבידוד של המערכת בהשוואה למערכות אחרות, בהן שכבת הבידוד קבורה מתחת לשכבת האיטום ולשכבת השיפועים.

בדומה לשיטת הבידוד עם טיח תרמי, אשר מתבצעת על גבי קירות חיצוניים, מיקומה של שכבת הבידוד בצד החיצוני / העליון של הגג מונע את חדירת החום אל שכבת המסה התרמית של הגג, אשר מטבעה אוגרת את החום ופולטת אותו כלפי פנים המבנה בשלב מאוחר יותר (בשעות אחה"צ והערב).  כאשר שכבת הבידוד היא חיצונית ,להבדיל משכבת בידוד שנמצאת תחת שכבת השיפועים ותחת שכבת האיטום (שממילא מעוד מתחממת תחת קרני השמש) –  מתקבל בידוד אפקטיבי ביותר. המסה התרמית של התקרה מנוצלת היטב ואוגרת את הטמפרטורה הפנימית (הממוזגת או המחוממת) של חלל המגורים.

ב"גג הפוך" שכבת הבידוד אף משמשת כשכבת מגן לשכבת האיטום, משום שזו נמצאת מכוסה ומוגנת מקרני השמש ומשינויי טמפרטורה קיצוניים.  עובדה זו מוסיפה לכדאיות הכלכלית של המערכת אשר תורמת גם להארכת חייה של מערכת האיטום בגג. מטבע הדברים, נחסך גם הצורך בחידוש שכבת ההלבנה של הגג.

בימי הקיץ הלוהטים שכבת הפוליסטירן ושכבת החצץ העליונה מהווים חיץ ובידוד מצויין ומפחיתים את הטמפרטורה בחלל המגורים במספר מעלות. הבידוד העליון מונע הפרשי טמפרטורות קיצוניים ועל יד כך פוחתות בעיות הסדיקה התרמית אשר מתרחשות לעיתים תכופות בין יציקת הגג למעקות בהיקפו.

בימי החורף שכבת הבידוד מסייעת לשמירת הטמפרטורה בתוך המבנה , אם כי בימים עתירי גשמים תרומת הבידוד של המערכת פוחתת משום שמי הגשמים חודרים ועוברים ממילא אל מתחת לשכבת הפוליסטירן.

גג הפוך ניחן אם כך בכושר בידוד מצויין, במיוחד בימי הקיץ. מהבחינה הכספית נשיג חסכון ניכר בעלויות המיזוג של הדירה ובנוסף לכך נשיג חסכון כספי משמעותי כתוצאה מן העובדה שמערכת האיטום של הגג תחזיק מעמד לזמן ארוך יותר.

חסרונות

עקב האכילס של המערכת הנו בכך ש-

כדאיותה הכלכלית של המערכת תלוי לחלוטין באיכות הבצוע של עבודות האיטום.

מכיוון ששכבת הבידוד מכסה את שכבת האיטום, יהיה עלינו להסיר את כל שכבת הבידוד מהגג כאשר נצטרך לחדש את מערכת האיטום.  עובדה זו מייקרת מאוד את עלויות המערכת במיוחד במקרה של חידוש האיטום אך גם במקרה שקיים צורך באיתור כשל מקומי כלשהו בשכבת האיטום.

לנוכח עובדה זו , חשוב במיוחד לבצע עבודת איטום מקצועית וקפדנית. נכון יהיה להתייחס אל מערכת זו באותה מידה של קפדנות כפי שנהוג להתייחס בעת בצוע עבודות איטום של גגות מרוצפים או מרפסות. שכן כשל באיטום יגרום להוצאה כספית כבדה.

כאן גם המקום להעיר את תשומת הלב לעובדה הבאה :

חידוש שכבת האיטום בגג יהיה יקר פי שניים לערך מאשר מחיר ההתקנה הראשונית של המערכת (!).

הסרת שכבת הבידוד מהגג ופריסתה מחדש תמיד ייקרו מאוד את עלות הבצוע- ב 50 עד 100 אחוזים, בהשוואה לגג ללא שכבת הבידוד. התוספת הכספית משמעותית במיוחד כאשר מדובר בגגות של בתים פרטיים משום שבבית פרטי אין מנוס מהורדת כל שכבת הבידוד והחצץ מן הגג -אל הקרקע, בעוד שבגגות שכנים זה לזה ניתן להזיז את החצץ אל הגג השכן.  אך בכל מקרה, מדובר בתוספת כספית בת אלפי שקלים.

אם כך, על מנת להבטיח שההשקעה בגג הפוך אכן תהיה משתלמת, עלינו להקפיד על מפרט איטום קפדני ועל בצוע איכותי.

מפרט טכני

להלן מפרט טכני כללי והמלצות יחודיות לבצוע איטום ובידוד בשיטת "גג הפוך".

  1. יש להקפיד על איכות שכבת השיפועים (בטקל או מדה בטון בהתאם להוראות המתכנן), כך שלא יווצרו שלוליות על הגג. במקרה של גג הפוך ישנה חשיבות נוספת למשטח מוחלק עם כמה שפחות  שקעים ובליטות , משום שאלו עלולים לגרום לשבירתם של לוחות הבידוד בשלב מאוחר יותר, כתוצאה מדריכת רגליים.
  2. את איטום הגג יש לבצע עם יריעות ביטומניות בלבד בשכבה אחת או שתיים.
  3. ההמלצה היא לבצע את איטום הגג עם שתי שכבות של יריעות בעובי 5.0 מ"מ.  כמינימום, מומלץ לבצע שכבת זיפות ולאחריה שכבה אחת של יריעות ביטומניות בעובי 5 מ"מ. מפרט בצוע כללי ניתן לראות במאמר על איטום גגות עם יריעות ביטומניות.
  4. לאחר סיום שלב האיטום חובה לבצע בדיקת הצפה למשך 72 שעות על מנת לוודא שלא קיימות נזילות.
  5. מומלץ להלבין עם צבע אקרילי את כל אותם חלקי היריעות אשר לא יכוסו על ידי החצץ- בקירות סביב הגג. הלבנה זו תגן על היריעות מקרני השמש, תאריך את חיי היריעות ותפחית את הסיכוי לכשלים באזורים רגישים אלו. הלבנת אזורים אלה רצויה גם מבחינת הבידוד ותמנע את התחממות היריעות הביטומניות החשופות.
  6. פריסת לוחות פוליסטירן מוקצף (קל-קר) בעובי 3-5 ס"מ, או לוחות מסוג "פוליפאן" על גבי כל שטח הגג. יש להקפיד על כך שהלוחות ישתלבו היטב זה בזה (בשיטת שקע-תקע) ויכסו את כל שטח הגג. עובי שכבת הבידוד יקבע ע"פ האקלים באזור המגורים.
  7. פריסת יריעה גאוטכנית במשקל 400 ג"ר למ"ר על כל השטח, על גבי לוחות הבידוד. בחפיפות בין היריעות יש לדאוג לכך שיריעה אחת תטפס על רעותה כ 10 ס"מ נוספים.  באזור הקירות על היריעות לטפס כ 5-10 ס"מ על מנת להגן על היריעות שבדפנות מפני אבני החצץ ועל מנת למנוע נפילת אבני חצץ אל מתחת ללוחות הקלקר.
  8. הנחת שכבת חצץ רחוץ ועבה (מסוג "עדש") על כל שטח הגג, על גבי היריעה הגאוטכנית. יש לפזר את החצץ בשכבה אחידה בעובי מינימלי של 5 ס"מ.  החצץ, מלבד תפקידו להחזיק את לוחות הקלקר במקומם- משמש גם כשכבת מגן ללוחות הקלקר ולשבירת קרני השמש / הצללה. יש לדאוג לכך שכל הלוחות תהיינה מכוסות היטב וללא קרחות
  9. פתחי המרזבים מהווים מטבעם מקום רגיש לסתימות.
    כמינימום – חובה להתקין בתוך פתח המרזב רשת סינון יעודית ("ברדס") המונעת מאבני החצץ לחדור אל תוך המרזב.

כאן גם המקום להמלצה נוספת :

קיים מנהג בענף האיטום להניח את השיפולים של היריעה הגאוטכנית סביב פתח המרזב, כך שתפריד בין הברדס לבין החצץ ותהווה שכבת סינון נוספת. מנסיוננו-  בצוע שכזה איננו מומלץ. במהלך הזמן נוטה הבד הגאוטכני לצבור כמויות גדולות מאוד של אבק עד כדי סתימה מוחלטת למעבר המים, במיוחד כאשר עבודות התחזוקה של הגג אינן נעשות במועדן. סתימת הבד הגאוטכני באזור גורמת להיווצרות שלולית ליד אזור המרזב, בגגות שאינם מתוחזקים בקביעות. נוסיף, כי מעבר אבק ומעט חול אל תוך המרזב אינו כרוך בסכנת סתימה, בדומה למה שמתרחש מדי יום בגגות שטוחים רגילים.

הפתרון המועדף עבור גגות הפוכים הנו להזמין ברדס גדול יותר מזה המקובל בשוק וליצור מעין כלוב מרושת אשר יגן על כל פתח המרזב ועל כ 10 ס"מ נוספים בהיקפו. ניתן גם להתקין מחיצה מרושתת נוספת בעומק ה"כלוב" ולמלא את הרווח בין המחיצה החיצונית לפנימית עם חצץ דק יותר ("שומשום").  ביישום שכזה גודל שטח-הפנים של הברדס וסיכויי הסתימה פוחתים כמעט לגמרי. את אותו כלוב מרושת יש להתקין מרשת מגולוונת עם חורים בקוטר קטן שאיננו מאפשר מעבר אבני חצץ אל תוך המרזב. גובה הצלע העליונה של ברדס שכזה יהיה מעל שכבת החצץ כך שבמקרה של סתימה כלשהי תמיד יהיה מעבר מים למרזב מהחלק העליון של הברדס.

בכל מקרה מומלץ לבדוק את פתחי המרזבים לפני תחילת החורף ולנקות את האזור בהתאם לצורך. ראה בנושא זה מאמר על תחזוקה וכשלים במערכות איטום גגות.

הערה

במקום אבני החצץ ניתן לפזר על כל השטח אבני טוף או חלוקי נחל, בהתאם לשיקולי האדריכל ובהתאם למשקל שמותר להעמיס על הגג. ניתן אף לשלב בין השניים ו/או לפזר על הגג חלוקי נחל או אבני טוף במספר גוונים, ליצירת מראה דקורטיבי.

לסיכום

גג הפוך מהווה פתרון בידוד מצויין לאקלים הישראלי.

כאשר איטום גג הפוך נעשה בצורה מקצועית וקפדנית, נקבל גג אטום ומבודד היטב אשר יחזיק מעמד לתקופה ארוכה מאוד ואשר יצדיק את ההשקעה הכספית הראשונית וימנע הוצאה מיותרת לצורך תיקוני כשלים מקומיים.

נשמח לספק פרטים נוספים באמצעות פורום איטום ושיקום .

לרשותך גם מאמר נוסף בנושא בידוד גגות נגד חום, באמצעות סיוד או הלבנת גגות.

למאמרים נוספים בנושא איטום גגות ועוד- ראה מפרטי איטום ושיקום.

בברכה,

איטומן –
מומחי איטום ושיקום מבנים

(פורסם על ידנו במקור בשנת 2009 באתר "אדריכלות ובניה בישראל" והעתק מתוקן מובא להלן באתר זה, שנת 2010. כל הזכויות שמורות).

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן