בעיות רטיבות במבנים טרומים

כתמי רטיבות ונזילות בקירות חיצוניים ובפינות התקרות הינן תופעות שכיחות בבנינים טרומים. בדרך כלל חודרת הרטיבות אל המבנה דרך תפרי התפשטות בלתי אטומים כהלכה או שאינם אטומים כלל. בחלק קטן יותר מהמקרים מתרחש מעבר הרטיבות ישירות דרך הקירות.

במקרים רבים קיים קושי ממשי באיתור מיקום חדירת הרטיבות משום שבמבנה טרומי בעל מספר גדול של תפרי התפשטות יכולה חדירת הרטיבות להיות מאוד מרוחקת ממקום הופעתה בדירה. דהיינו- חדירת הרטיבות יכולה להיות גם 2 או 3 קומות מעל למקום הופעת הרטיבות בקירות הפנימיים של המבנה.

גם בקומות העליונות התופעה יכולה להטעות : במקרה של הופעת רטיבות בסמוך לאזור החיבור שבין התקרה והקירות החיצונים של הדירה קשה לאבחן באם מקור החדירה הנו מהגג עצמו או מתפרי ההתפשטות שמסביב לו, בקירות החיצוניים.

בנוסף לכך- כתוצאה מליקוי באיטום בגג עלול להתרחש מעבר של רטיבות אל תפרי ההתפשטות ומשם אל קומות תחתונות אחרות, בעוד שלעיתים דיירי הקומה העליונה אינם סובלים מרטיבות כלל.

הגורמים לתופעות אלו הנן לרוב תפרי התפשטות שנאטמו בצורה לקויה או שלא נאטמו כלל. הופעת כתמי רטיבות במרכז הקירות קלים יותר לאיתור ולטיפול מאשר אותם המקרים בהם מופיעה הרטיבות לאורך הפינות (בין הקירות או בין התקרה לקירות).

תפרי התפשטות במבנים טרומים

חדירת רטיבות מתפרי התפשטות במבנים טרומים הינה מכת מדינה ממש. חלק ניכר מחברות הבניה מנסות לחסוך בעלויות של איטום זה והדבר גורר אחריו מאות ליקויים מדי שנה בשנה.

עם תחילת ה"עידן הטרומי" בארץ לפני כ 15-20 שנה (במיוחד בתקופת העלייה הגדולה מרוסיה) היה נהוג לבצע אטימה של כל תפרי ההתפשטות במעטפות החיצוניות של מבנים טרומים למגורים. המחיר המקובל לבצוע עבודה זו עמד אז על כ 35 ש"ח למטר אורך.

מספר שנים מאוחר יותר ועם הופעת חברות הסנפלינג אל השוק- החלו המחירים לרדת משמעותית וכיום המחיר עומד על כ 20 ש"ח למטר אורך, לעיתים אף פחות מכך. כתוצאה מהמחיר הנמוך החלה לרדת איכות העבודה ומספר הליקויים עלה בהתאמה.

כאילו שלא די בכך- חברות בניה רבות המשיכו לנצל את מצב השוק : מכיון שהאחריות על האיטום נופלת תחילה תמיד על חברות האיטום (או חברות הסנפלינג שאוטמות תפרי התפשטות) הפסיקו חברות הבניה לבצע איטום של כל התפרים בבנין והעדיפו לאטום רק את אותם המקומות בהן נתגלו נזילות בעת בדיקת הבנין הראשונה (בדיקת ההמטרה הנדרשת על פי התקן).   השיקול הכספי ברור: יותר זול לאטום מוקדי רטיבות מאשר לאטום את כל המבנה , ובמקרה של בעייה עתידית אצל אחד הדיירים תמיד אפשר להתנצל ולבצע תיקון מקומי.

חברות אחרות אף הגדילו לעשות ועברו לשיטת "הפלת אחריות כוללת" על חברות האיטום. בשיטה זו היו משלמים לחברות אלו סכום קטן יחסית עבור קבלת כל האחריות העתידית על חדירות רטיבות מכל שטח מעטפת המבנה- מבלי שיאטמו בו את כל תפרי ההתפשטות !

לדוגמא: בבנים מגורים טרומי בן כ 10 קומות ישנם 3,000 מטר של תפרי התפשטות. איטום כל התפרים, במחיר של 25 ש"ח למ"ר, יעלה 75,000 ש"ח. במקום שלם את מלוא הסכום משלמים לחברת איטום חיצונית סכום של 30,000 ש"ח. עבור סכום זה נדרשת חברת האיטום לאטום מספר ליקויים שהתגלו בבדיקות ההמטרה שנעשו בבנין ולספק אחריות כוללת על כל חדירת רטיבות מכל שטח המעטפת החיצונית במבנה – אף על פי שלא בוצעו שם עבודות איטום כלל. בדרך זו חוסכת חברת הבניה 45,000 אלף ש"ח וחברת האיטום קונה את האשלייה בתקווה שלא יתגלו ליקויים נוספים בהמשך השנים. כמובן שרוכשי הדירות אינם מודעים ל"סידור" זה בעת רכישת הדירה.

הסובלים העיקריים כתוצאה מכך הם כמובן הדיירים אשר נאלצים מדי שנה להתמודד מול חברות הבניה וחברות האיטום על מנת לתקן ליקויים בתפרי ההתפשטות (שלמעשה ברובם לא נאטמו כלל) או בקירות.

איטום חלקי או מוזל וחובבני של תפרי התפשטות מסיר אומנם את הבעיה מחברות הבניה אך מותיר את דיירי המבנה מוטרדים מבעיות רטיבות לאורך שנים רבות. אין מדובר על בעיות איטום בלבד משום שאטימה לקויה גוררת בעקבותיה נזקים מתמשכים למבנה החל מנזקים לקירות הפנימיים, להצטברות רטיבות נסתרת מתחת למשטחים מרוצפים, פגיעה בברזלי-זיון אשר ביציקות, וכלה בנפילת אריחי שייש מהקירות החיצונים.

למידע מפורט על ביצוע אטימה נכונה של תפר התפשטות יש לעיין במאמר על איטום תפרי התפשטות עם מסטיקים פוליאוריטנים.

כתמי רטיבות בקירות טרומים

להבדיל מנזילות מתפרי התפשטות קיימת גם תופעה של כתמי רטיבות קלים יותר אשר מתבטאת בדרך כלל בצורת כתמי רטיבות עגולים במקומות שונים בקירות החיצוניים.

כתמי רטיבות אלו מקורם בדרך כלל מהדברים הבאים:

  1. ספיגה ישירה של רטיבות בלוחות השייש ובקירות.
  2. חדירת רטיבות דרך פוגות (מישקים) פתוחים בין אבני החיפוי החיצונים.
  3. מעבר רטיבות דרך סדקים נימיים בלוחות החיפוי או בקירות.
  4. מעבר רטיבות דרך מקומות חיבורם של העוגנים בקירות, אשר לא נאטמו כראוי.
    (העוגנים הנם מוטות מתכת או מוטות הברגה אשר מקובעים בתוך הקיר הטרומי ומשמשים לשם הרמת הקיר באמצעות מנוף – בעת הרכבת הקירות).

ספיגה ישירה של רטיבות בקירות הינה נדירה יחסית. ברוב המיקרים יתברר שחדירת הרטיבות מתרחשת כתוצאה מסדקים נימיים באבני החיפוי עצמם או בינהן (בפוגות). כמובן שהרטיבות איננה אמורה לחדור אך תוך הקיר גם במקרים אלו אך הנסיון מלמד אחרת וקירות טרומיים מתועשים במקרים רבים אינם עומדים בציפייה זו.

במבנים רבים קיימת תופעה של כתמי רטיבות זהים בצורתם ובמיקומם בדירות רבות בבנין. במקרה זה נגרמת בדרך כלל תופעה זהה זו כתוצאה מליקוי שחוזר על עצמו בכל קומה וקומה. ליקויים מסוג זה נפוצים אף הם ומקורם בדרך כלל ברטיבות שעוברת דרך מוטות המתכת של העוגנים (סעיף 4 לעיל) אשר נאטמו שלא כהלכה ועם חומרי אטימה שאינם גמישים דיים בכדי לעמוד בתנועות הפרשי הטמפרטורה שבין הברזל לאבן (כמו דבק שיש, למשל).

תופעה אחרונה זו- של ריבוי כתמי רטיבות במקומות זהים בכל קומה בבנין, יכולה להגרם גם כתוצאה מהתקנת אלמנטים שונים בקירות החיצוניים של הבנין (חבלי כביסה, מסתורי כביסה, מעקות, וכדומה) כאשר ברוב המקרים חודרת הרטיבות סביב ברגי העיגון של אותם האלמנטים. גם כאן מדובר באי בצוע אטימה סביב הברגים באמצעות חומרי אטימה גמישים.

לבצוע עבודות איטום של קירות חיצונים אלו ואחרים יש לעיין גם במאמר על איטום קירות חיצונים בחומר איטום שקוף מסוג סילוקסן.

לסיכום:

על דיירים בבנינים טרומים לוודא ולהתעקש על איטום כל תפרי ההתפשטות בבנין. בנוסף יש לוודא אטימה סביב חיבורים של אלמנטים שונים בקירות החיצונים של המבנה ואטימת פוגות בין אריחי החיפוי. במקרה הצורך יש לבצע התזת חומרי איטום על בסיס סילוקסן על גבי כל שטח הקירות.

כאשר ניגשים לתקן ליקויים ונזילות באזורים של תפרי התפשטות יש לקחת בחשבון שמקום הליקוי יכול להיות מרוחק מהאזור בו קיימת הרטיבות. איטום התפרים סביב חדר או דירה אחת בלבד עדיין איננו מבטיח את פתרון הבעיה ויש לגשת אליה בשלבים.

אטימה של תפרי התפשטות צריכה להתבצע אף היא במקצוענות. לענין זה ראה/י את המאמר על איטום תפרי התפשטות עם מסטיקים פוליאוריטנים ושרטוטים של תפרי התפשטות בגלריית התמונות.

נשמח לסייע בפורום איטום ושיקום בכל בעיה או שאלה בנושאים אלו.

בברכה,

איטומן –
מומחי איטום ושיקום מבנים

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן