זיפות גגות

מפרט טכני לאיטום גגות בזפת חם:

שיטת זיפות הגגות הולכת ונעלמת מארצנו בהדרגה ובמקומה חדרה לשוק שיטת האיטום עם היריעות הביטומניות.

למרות שאיטום גגות ביריעות ביטומניות הנו עדיף על פני זיפות – עדיין ניתן לבצע איטום טוב בהחלט באמצעות זפת חם, ובתנאי שהעבודה מתבצעת באופן תקני וקפדני.

אם לאמר את האמת, מי שאשם במיוחד ב"ירידת קרנה של הזפת" איננה הזפת אלא הזפתים….

זיפות טוב במקביל להלבנה טובה של הגג יכול להחזיק מעמד הרבה שנים וללא כל בעיה.

קיימות בשוק 3 שיטות מקובלות לאיטום גגות בזפת חם:

1.   זיפות בשכבה אחת + הלבנה.

2.   זיפות בשתי שכבות עם אריג פיברגלס בין השכבות + הלבנה כנ"ל.

3.   זיפות בשתי שכבות עם רשת אינטרגלס בין השכבות  + הלבנה כנ"ל.

בכל השיטות יש להשתמש בזפת תיקנית לגגות מסוג 75/25. מוצרים חדשים ומועדפים יותר הנם הביטומנים המושבחים ב-SBS כגון  "אלסטוגום 795" (פזקר) ו"פוליגום" (ביטום).  אלו ניחנים בתכונות גמישות ועמידות משופרים.

להלן מפרט טכני לבצוע עבודות הזיפות:

1.  נקיון יסודי של הגג מאבק , חול ולכלוך.

יש להקפיד על נקיון ממש יסודי במיוחד במקומות אשר בהם היו מים עומדים (שקעים של שלוליות אשר צברו אבק). בדרך כלל מצטבר אבק רב במקומות אלו ובמיוחד מתחת לקולטים של דודי השמש. נקיון "מהיר" באמצעות מטאטא כביש איננו מספק. בנוסף יש לוודא נקיון עם מברשת בעלת שער דק עד לרמה בה לא יוותר אבק כלל.

2.   מריחת שכבת יסוד.

לצורך הצמדות טובה של הזפת החמה אל הגג (אל הזפת והסיד הישן או אל מצע הבטון במקרה של גג חדש), יש תחילה למרוח על הגג שכבת יסוד מסוג "פלינקוט". הפלינקוט הנו חומר ביטומני אשר מדולל במיים ולאחר מכן נמרח על כל שטח הגג באמצעות מטאטא כביש. יש להמתין מספר שעות לייבוש הפלינקוט ועדיף לבצע שכבה זו יום לפני הזיפות ולוודא שלא קיימות שלוליות ועודפים של חומר על פני הגג. אזורים רטובים לא יאפשרו לזפת להדבק אל הגג.

לחילופין ניתן ואף מומלץ להשתמש בחומר יסוד ביטומני יעודי כגון "פריימר 101" (ביטום) או "פריימר GS-474" (פזקר). חומרים אלו מבוססים על מדללים וקצב ההתיבשות שלהם מהיר יותר.

3.  בצוע תיקונים מקומיים.

סדקים , קרעים ופתחים שונים יש לאטום לפני בצוע הזיפות. איטום הסדקים מתבצע באמצעות שתי שכבות של זפת חמה ורצועות יוטה בין השכבות.

4. זיפות הרולקות.

"רולקות" הנן מקומות המפגש בין הקירות לרצפה. מקומות מפגש אלו הנם רגישים במיוחד לחדירת רטיבות מכיוון שתזוזות תרמיות ומכניות בין האלמנטים (קירות ורצפה) גורמות להתרחשות סדיקה ולמעבר מי גשמים דרך הסדקים.  איטום אזורים אלו מתבצע באמצעות 2 שכבות של זפת חמה עם רצועות יוטה בין השכבות (ראה תמונה).

זיפות גג –  איטום "רולקה" באמצעות הטבעת רצועת בד יוטה בין שתי שכבות זפת.

5.  זיפות כל שטח הגג.

זיפות הגג כאמור יכול להתבצע בשלוש דרכים.   בשיטה הראשונה, של זפת בשכבה אחת בלבד, יש ליישם לפחות 1.5 קילו למטר מרובע.

בזיפות עם שתי שכבות יש ליישם 1.5 ק"ג/מ"ר בשכבה הראשונה, להדביק על גביה את רשת האינטרגלס או את אריג הפיברגלס, וליישם שכבה עליונה נוספת בת 1.0 ק"ג/מ"ר לפחות.  סה"כ יש ליישם כ 2.5 קילו זפת לפחות, על כל מטר מרובע.

עם סיום מריחת השכבה העליונה יש לפזר מעט חול על כל שטח הגג. החול נועד לוודא היצמדות טובה של שכבת ההלבנה אל הזפת. פזור החול מתבצע בדרך כלל במקביל למריחת הזפת, בעודה חמימה.

זיפות גגות עם פיברגלס – מראה גג לאחר פריסת פיברגלס על גבי שכבת

זפת ראשונה.

6.  הלבנת הגג.

ההלבנה המסורתית  (והזולה) מתבצעת באמצעות סיד (אבקה בשקים) אשר מדולל במים. לתוך תערובת זו יש להוסיף דבק אקרילי. קיימים בשוק דבקים "זולים" במיוחד המסופקים לקבלני זיפות אולם אלו "מומלצים פחות" (והמבין יבין).   בכל מקרה יש לשים דגש על שימוש בכמות מספקת של דבק. חסכון בדבק הופך את כל ההלבנה לבדיחה כאשרהסיד ישטף מהגג לבטח עם הגשם הראשון. הדבקים המומלצים במיוחד אינם דוקא הדבקים האקריליים אלא הדבקים על בסיס לטקס SBR.

לחילופין ובמקום הסיד, ניתן גם להלבין את הגג באמצעות מלבין אקרילי או צבע אקרילי חיצוני (כגון סופרקריל). אלו יקרים יותר לבצוע ונדרשות לעיתים שלוש שכבות בכדי להשיג גג בעל גוון לבן בוהק. מחיר ההלבנה יהיה גם גבוה הרבה יותר ממחיר הסיוד.

מילה אחרונה על ההלבנה: יש לבצע הלבנה כאשר הגג צונן וקר. ביצוע הלבנה על גבי זפת חמה (מהשמש) יגרום להיווצרות סדקים שעה קלה לאחר סיום העבודה עקב התקררותה והתכווצותה של הזפת והשטח יראה כמו "אדמה חרוכה".

סיכום : "עולם הזפת" או "איך עובדים עליך בעיניים":

התחמנות איננה יודעת גבולות אצל הזפתים בארצנו.  ממש עולם ומלואו.

להלן מספר דברים שיש לשים לב אליהם כשמגיע קבלן הזיפות, בנוסף למפרט שלעיל:

א.  סוג הזפת.

הזפת היחידה הטובה לאיטום גגות הינה כאמור זפת  תיקנית מהסוגים שהוזכרו לעיל. סוג הזפת רשום על גבי החבית או שרשום במדבקה שמונחת על גבי הזפת עצמה. ניתן גם לזהות חבית חדשה של זפת תיקנית על פי צורתה הקעורה של הזפת שבחבית. קיים מעין "שקע" במרכז החבית.   יחד עם זאת יתכן מצב שבו לזפת תיקנית אין "שקע" כנ"ל. בעקרון הזפת התיקנית נוקשה יותר למגע יותר מזפת הבלתי-תיקנית ה"רכה": כאשר הזפת קרה  בקושי ניתן לחדור לתוכה עם לחיצת האצבע. וכאשר הזפת לא תיקנית- האצבע תחדור בקלות פנימה. אך הזיהוי יכול להיות קשה גם לעין המקצועית ורצוי לדרוש מהקבלן להגיע למקום עם חביות חדשות לגמרי.

בכל מקרה יש לבדוק בעין את החביות ולחשב את כמות הזפת שעל קבלן הזיפות לשים על הגג. בכל חבית ישנם כ 180 ק"ג. עשה את החישוב על פי 2.5 קילו לכל מטר מרובע בגג.

ב.  שיטת החימום של הזפת.

בשנים האחרונות הולך ופוחת השימוש/ במבערי גז לחימום חביות הזפת שמובלות לאתר.

במקום שיטת חימום "עתיקה" זו מקובל כיום יותר ויותר לעשות שימוש בשני סוגים של עגלות נגררות לחימום קוביות זפת.

עגלות החימום מהדור הישן מחממות את הזפת שבתוכן באמצעות להבת גז ישירה ובלתי מבוקרת אשר גורמת לעיתים לחימום יתר של הביטומן (הזפת) ולפגיעה בתכונותיו.

לעומתן עגלות חימום מהדור החדש מחממות את הזפת באופן מבוקר באמצעות חימום אגני שמן בטמפרטורה אחידה ומבוקרת.

כהערה- כל המתקנים אלו נגררים מאחורי הרכב ולא תמיד ניתן לדעת את סוג הזפת שהוחדרה לתוכן בטרם הגעתן לאתר.  לחימום מקצועי של זפת במכונת חימום מודרנית ולזיהוי קוביות הזפת ראה את המאמר על זיפות גגות מתקדם – חימום זפת במכונת שמן.

ב.  הנחת רשת אינטרגלס או פיברגלס.

קבלנים לעיתים מרמים ופשוט לא מניחים כלל.  אחרים מניחים "איפה שנוח", אינם מניחים מתחת לדודי שמש או במקומות שבהם הגישה קשה, או כאשר עליהם לבצע חיתוכים שונים עקב ריבוי אלמנטים באזור.

ג.   כבר נתקלנו במספר מקרים בהם הזפת מגיע לשטח ועושה "כאילו". מורח קצת זפת פה ושם, שכבה דקה על הכל, והלבנה מהירה. הלקוח כבר מזמן הלך לעבודה והזפת משאיר בסיום שטח גג מולבן ויפה אך אשר אינו מזופת כלל, מחזיר את כל הציוד לרכב ונעלם. כסף קל. זהירות !

מה שמוביל אותנו שוב למשפט הפתיחה: האשמה איננה בזפת – אלא בזפתים

קבלני זיפות גגות:

התקדמות ענף האיטום בישראל וענף איטום הגגות בפרט נתנה את אותותיה גם ובמיוחד על קבלני זיפות גגות. מי שנקראו בעבר "זפתים" כונו בהמשך "קבלני זיפות" או "קבלני זיפות גגות". אך גם כינוי זה מטעה ואינו עושה עמם צדק מכיוון שקבלנים אלו מבצעים כיום מלאכות אטימה מרכבות ביותר ובמיוחד הלחמת יריעות ביטומניות, שהיא מלאכה שמחייבת מיומנות גבוהה.

אנו תקווה שמאמר זה יסייע ולו במעט במגמת השיפור החלה בענף האיטום בעשור האחרון ובהעלאת איכות העבודות לטובת כל הצדדים המעורבים.

——————

מידע רלוונטי נוסף ניתן למצוא במאמר על איטום גגות ועל סיוד או הלבנת גגות.

מאמרים נוספים ראה במדור מפרטי איטום ושיקום.

נשמח תמיד לעזור לכל הפונים באמצעות פורום איטום ושיקום.

בברכה,

איטומן –
מומחי איטום ושיקום מבנים

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן