איטום מרפסות וגגות מרוצפים בחומרי איטום צימנטים

מפרט טכני עבור איטום גגות מרוצפים או מרפסות בחומר איטום צימנטי:

מערכת אטימה צימנטית זו מומלצת לבצוע רק תחת משטחים מרוצפים של מרפסות קטנות. מעל 10 מטרים מרובעים מומלץ לעבור לחומרי איטום ביטומנים (או אחרים) משום שאלו גמישים יותר. איטום בחומרים צימנטים בשטחים גדולים יותר מהנ"ל אמנם ניתן לבצוע אך במקרים אלו חובה לבצע תפרי התפשטות. גם במקרה של מרפסות ארוכות (למשל -10 מטר אורך ומטר רוחב) יש צורך לבצע תפרי התפשטות.

יתרונו של חומר האיטום הצימנטי הנו בחוזקו , בהצמדות מעולה לתשתית ובעמידות מפני פגיעות מכניות.  שלא כמו בחמרים הביטומנים , ניתן ליישם אותו גם על גבי תשתית לחה או רטובה. לצורך הוספת חוזק וגמישות מפני סדיקה נימית חובה להוסיף רשת אינטרגלס בין שכבות האיטום.

הכנת השטח לפני איטום מרפסת:

את כל העבודות עם תערובות מלט יש לבצע על פי המאמר "עבודה נכונה עם חומרי מליטה – יסודות איטום | שיקום מבנים". בצוע ההכנות על פי מאמר זה יבטיח תשתית חזקה ועמידה לאורך זמן רב.

1.  סיתות חלקי טיח ובטון רופפים מכל שטח הרצפה והקירות (עד לגובה של כ 30 ס"מ מעל המפלס המיועד של הריצוף). ברזלי-זיון , מסמרים או חוטי קשירה ממתכת יש להסיר או לחתוך לעומק של כ 2.0 ס"מ . יש לסתת כיסי חצץ וחללים בבטון עד לקבלת תשתית חזקה ונקיה.

2.  בצוע תיקוני בטון במקומות הנחוצים ברצפה ובקירות (עד לגובה האמור). את כל התיקונים יש לבצע עם תערובת צימנטית ביחס של 1 מלט ל-2 חול ,ובתוספת דבק לטקס SBR בשעור 10 אחוז לפחות ממשקל המלט שבתערובת.
כל התיקונים ועבודות היציקה יבוצעו עם שכבת קישור צימנטית (פריימר) המרכבת ממלט + מים ודבק לטקס SBR ביחס של 50 אחוז מכמות המים.  העבודה תהיה בשיטת רטוב-על-רטוב ובהתאם למאמר המצויין לעיל.

3.  יציקת סף הפרדה סמוך לפתח היציאה של מרפסות : תפקידו של סף ההפרדה הנו להפריד בין השטח המרוצף לבין שאר חלקי הדירה ולמנוע מעבר רטיבות מהחוץ פנימה אל מתחת לריצוף הפנימי של הבית. בצוע לקוי של פרט זה הנו אחד הגורמים הראשונים לנזקי רטיבות קשים במבנים בעלי גג מרוצף או מרפסת מרוצפת פתוחה.
הסף הנו חגורת בטון היצוקה ברצפה בין הקירות של פתח היציאה לגג / למרפסת. יש לצקת את החגורה עם תוספת ברזלי זיון שיעוגנו אל הקירות באמצעות דבק אפוקסי. אזור חיבור זה בין החגורה לקירות הנו אזור מועד לתזוזות ולסדיקה ויש להקפיד על חיבור יציב כמתואר לעיל.
גובה החגורה צריך להיות עד לכ 3 סנטימטרים מתחת לגובה המפלס העתידי של הריצוף (או יותר במקרה של ריצוף באריחים עבים). אטימה נוספת של אזור זה תפורט בהמשך בשלב ההסברים על עבודות הריצוף.

4.  יציקת שיפועים ברצפה לכיוון המרזבים. התערובת תהיה ביחס של 1 מלט ו 2 חול , ועם שכבת יסוד צימנטית, כנ"ל. במקרה של  יציקה עבה יותר ניתן לעבוד ביחס של 1 מלט ל-3 חול ואפשר גם להוסיף  אגרגט דק אל התערובת. (במקרה של הוספת אגרגט יש להקפיד על החלקת פני השטח העליונים כך שהאגרגט לא יצור בליטות במשטח).

5.  מסביב לפתח צינור המרזב יש לבצע מגרעת (חריץ) בעובי של סנטימטר ובעומק של כ 1.5 סנטימטר. מגרעת זו נועדה למילוי בחומר איטום גמיש בין צינור המרזב לבין רצפת הבטון.פרוט על כך- בהמשך.

6.  יציקת רולקות סביב הקירות –בתערובת כנ"ל. עדיף לבצע את יציקת הרולקות סמוך מאוד עם מועד יציקת השיפועים ברצפה, מייד לאחר התקשות החומר.  במקרה שמבצעים את הרולקות לאחר מכן, כגון במקרה של מרפסות גדולות (שלא ניתן לדרוך על שכבת השיפועים לאחר יציקתה) יש להשתמש שוב בשכבת יסוד צימנטית. יש להקפיד שגובה הרולקות יהיה נמוך יותר מגובהו העתידי של הריצוף ושלא יפריע להנחת המרצפות לאחר סיום האיטום. (לשם כך יש לקחת בחשבון גם את עובי שכבות האיטום שיבואו אחר כך על גבי הרולקות).

7.  בסיום עבודות ההכנה הרצפה והקירות צריכים להיות מוחלקים, ללא בליטות או שקעים.  (כל שקע או בליטה יפריעו אחר כך למהלך האיטום ולא יאפשרו את הצמדתה של רשת האינטרגלס בין שכבות האיטום). השטח צריך להיות נקי מאבק ולכלוך לפני תחילת עבודות האיטום.

עם סיום עבודות ההכנה חובה לבצע אשפרה  3 פעמים ביום במשך שני הימים הראשונים ולהשאיר את השטח לייבוש למשך כשלושה ימים נוספים.  באם השטח ישאר חשוף לשמש קיצית חזקה מומלץ להמשיך באשפרה נוספת פעם או פעמיים ביום למשך 3-4 ימים נוספים.  במידה והעבודות מתבצעות על גבי תשתית של מרפסת אשר נוצקה רק לאחרונה יש להמתין 3-4 שבועות לפני בצוע האיטום.

שלבי איטום מרפסת:

1.  הרטבת השטח והספגתו במים.

2.  מריחת שכבה ראשונה של חומר אטימה צימנטי בעובי של כ 2.0 ק"ג למ"ר , על גבי כל שטח הרצפה ועל גבי שטח הרולקות. המריחה מתבצעת באמצעות מברשת ותוך הקפדה על שיפשוף והחדרת החומר אל התשתית. (אין למרוח חומר איטום בתוך המגרעת אשר סביב המרזב).

3.  הדבקת רשת אינטרגלס על גבי השכבה הראשונה – בעודה טריה. יש לפרוס את הרשת על גבי הרצפה והרולקות ולהדק את הרשת אל תוך חומר האיטום הטרי באמצעות המברשת. המתנה לייבוש למשך מספר שעות.

4.  מריחת שכבה שניה של חומר איטום צימנטי בעובי 2.0 ק"ג למ"ר.

5.  מריחת שכבה שלישית על גבי הנ"ל ועד לכיסוי מלא של האינטרגלס. עובי שכבה זו יהיה כ 1.0 ק"ג למ"ר. (סה"כ עובי השכבות כולן יהיה 5.0 ק"ג למ"ר).

6.  אשפרת השטח.
לאחר התקשות החומר יש להרטיבו 3 פעמים ביום במשך היום הראשון ופעמיים ביום המחרת. במזג אויר חם קיימת תמיד סכנה להיווצרות סדקים נימיים זעירים בחומר האיטום, לפיכך מועד האשפרה הראשון הנו מועד קריטי ויש לבצע את האשפרה מייד עם התקשות החומר. האשפרה מתבצעת על ידי ריסוס "ערפל" דק וללא התזה ישירה על החומר. במידה וניתן מומלץ לכסות את השטח עם רשת צל ולאפשר לחומר להתייבש באיטיות.

7.  איטום סביב המרזב.
לאחר יבוש מוחלט של שכבות האיטום יש לבצע אטימה סביב צינור המרזב. האטימה מתבצעת באמצעות מילוי המגרעת בחומר אטימה גמיש מסוג סיקפלקס FC11. יש לנקות את שפתי הצינור היטב מכל שרידי אבק ופסולת.רצוי לנקות באמצעות מטלית לחה ומעט טרפנטין / טינר. לאחר מכן יש למרוח שכבת יסוד (פריימר לסיקפלקס מסוג WASP) על גבי המגרעת עצמה ולהניח לפריימר להתייבש למשך מספר דקות. איך למרוח את חומר היסוד (פריימר) על גבי הצינור עצמו.
לסיום ממלאים את המגרעת בסיקפלקס ומהדקים את החומר אל התשתית ואל הצינור באמצעות אצבע טבולה במעט מי-סבון.
גובה האיטום סביב המרזב צריך להיות במפלס של הרצפה ואין לעבור אותו או לרדת ממנו. יש להמתין כ 24 שעות להתקשות הסיקפלקס. (כתחליף לסיקפלקס הנ"ל ניתן להשתמש בחומר אטימה (מסטיקים) פוליאוריטנים אחרים, עם חומר יסוד / פריימר מתאים של אותם היצרנים).

8.   סתימת פתח המרזב ,מלוי המרפסת במים ובצוע בדיקת הצפה למשך 48 או 72 שעות.

המשך העבודות:

ניתן להתחיל את עבודות הריצוף לאחר יבושם המוחלט של חומרי האיטום. יש להקפיד על הדברים הבאים:

א.  התקנת קולטן למרזב.

קיימים בשוק קולטנים יעודיים מיוחדים עבור גגות מרוצפים, מרפסות או מקלחות. קולטנים אלו מאפשרים גם את קליטת המים אשר מתחת לריצוף ואת ניתובם אל תוך המרזב.  בנוסף מהווים קולטנים אלו תושבת לפתח המרזב העליון אשר על גבי הריצוף. קיימים קולטנים מסוגים שונים אשר מותאמים על פי קוטר המרזבים וזוית היציאה שלהם מהגג. הקולטנים הנפוצים ביותר הנם של חברת Dallmer. במידה ולא ניתן להשיג קולטן מוכן מתאים- אפשר לייצר אחד כזה מפח מגולוון , אצל פחח. מלאכה זו יש לתת לבצוע לבעל מקצוע בעל נסיון קודם בעבודות מסוג זה.

ב.  בעת בצוע ריצוף בטיט על גבי מצע מילוי תחתון– ניתן להניח יריעת בד גאוטכני על גבי התשתית. היריעה תסייע למעבר רטיבות אל כיוון המרזב ותגן על שכבות האיטום. סביב פתח המרזב מומלץ לפרוס פיסת בד גאוטכני, לפזר שכבת אגרגט (חצץ דק) ולפרוס פיסת בד גאוטכני נוספת. במידה ומתבצע ריצוף בהדבקה ישירה על גבי בטון (מדה) מוחלקת יש למרוח פריימר צימנטי עם דבק מסוג סיקה לטקס ולהוסיף דבק לטקס גם אל תערובת היציקה (מלט וחול ביחס של 1:4 או 1:3 בהתאם לעובי היציקה). העבודה בשיטת רטוב-על-רטוב וכמתואר במאמר על "עבודה נכונה עם חומרי מליטה".

ג.  כאשר מבצעים את הריצוף בהדבקה ישירה על גבי שכבת האיטום הצימנטית של מרפסות, יש להשתמש בדבק קרמיקה אשר מתאים ליישום זה. עדיף תמיד להשתמש בדבק המסופק על ידי אותו היצרן של חומר האיטום הצימנטי.

ד.  יש לבצע את הריצוף עם מירווחים (פוגות) בעובי מינימלי של 3 מילימטר וניתן למלא את הפוגות באמצעות רובה אקרילית או אפוקסית, כאשר האחרונה עדיפה למשטחים מרוצפים של מרפסות חיצוניות בלתי מקורות.

ה.  סביב הקולטן העליון של המרזב יש לאטום עם סיקפלקס FC11 (אין ליישם פריימר על גבי הקולטן או על גבי חלקי ריצוף שאינם מחמרים סופגניים, כגון גרניט פורצלן).

ו.   חובה לבצע אטימה סופית בין הריצוף לסף ההפרדה אשר מתחת לפתח. יש לאטום את הרווח שבין האריחים לסף באמצעות סיקפלקס +פריימר. ניתן גם לקבע סרגל איטום מאלומיניום באזור זה ולאטום סביבו עם מסטיק פוליאוריטני (כגון סיקפלקס).

ז.   יש להוסיף דבק מסוג לטקס SBR אל כל תערובות המליטה אשר תבוצענה על גבי הקירות (מעל לפנלים). 

הערות והבהרות נוספות:

אטימה סביב המרזב:

ניתן לבצע אטימה בסיקפלקס כמתואר לעיל גם לפני בצועו של האיטום הצימנטי.

תפרי התפשטות:

במקרה של מרפסת ארוכה או בעלת שטח גדול חובה לבצע תפרי התפשטות. בצוע התפר נעשה ברך כלל לפני בצועו של האיטום על ידי חריצת מגרעת במשטח בעובי ורוחב של סנטימטר אחד ומילוי המגרעת בחומר איטום גמיש מסוג סיקפלקס PRO ועם פריימר מסוג WASP (או עם מסטיק פוליאוריטני של יצרנים נוספים).   לפני בצוע האיטום הצימנטי יש לבצע הפרדה בינו לבין הסיקפלקס באמצעות הדבקת נייר דבק בעובי התפר. ניתן גם להדביק רצועה של אריג פיברגלס על הסיקפלקס, בעודו טרי.

חומרי איטום מומלצים:

חומר האיטום הצימנטי המומלץ על ידנו הנו סיקה טופ 107, אך ניתן לבצע את העבודות עם מגוון רחב של חומרי אטימה צימנטים נספים.

חומרי איטום גמישים הנם מסוג סיקפלקס FC או סיקפלקס PRO ותמיד עם פריימר על גבי תשתית סופגת או חולית / פורוזיבית.  לחילופין ניתן לעבוד עם חומרי אטימה פוליאוריטנים אחרים (מסטיקים), אך מומלץ להשתמש עם חומרי אטימה אשר יש להם חומר יסוד (פריימר) יעודי.

בכל מקרה יש להוועץ עם הספקים והיצרנים השונים לגבי המפרט הטכני המומלץ על ידם.

אחרון חביב:

חברות אחדות ממליצות על בצוע אטימה עם 4 ק"ג למ"ר בלבד ועם רשת אינטרגלס רק במקומות הרגישים לסדיקה. מנסיוננו אין לבצע נסיונות לחיסכון בכמות חומר האיטום או נסיונות לקצר את זמן העבודה ואת זמן עבודות הכנת השטח של מרפסות על ידי השמטת רשת האינטרגלס. לצערנו מנהג זה נפוץ בשוק הבניה, מטעמי חסכון, תחרות השוק והוזלת מחירי הבצוע. ענין זה איננו משרת את הלקוח ומעמיד בסכנה את אורך החיים של מערכות אטימה של מרפסות או גגות מרוצפים.

ביצוע איטום צימנטי כמתואר לעיל בבתים בעלי גגות או מרפסות מרוצפות יחזיק מעמד שנים רבות מאוד ומיועד בעקרון להחזיק מעמד לאורך כל תקופת החיים של המבנה.

מאמר זה פרט בצורה תמציתית למדי את המפרט הטכני לאיטום מרפסות וגגות מרוצפים עם חומרי אטימה צימנטים.

למידע חשוב נוסף על שיטות אטימה נוספות ועל נקודות התרפה שיש לתת עליהן את הדעת בעת איטום גג או מרפסת מרוצפת, אנא ראה/י את המאמר על איטום מרפסות או גגות מרוצפים באמצעות יריעות ביטומניות.

מאמרים נוספים לנושא זה הם המאמרים הבאים –

איטום מרפסות וגגות מרוצפים בחומרי איטום ביטומנים משחתיים,

איתור נזילות בגגות מרוצפים או מרפסות ,

איטום גגות מרוצפים ללא הרמת הריצוף.

ראה גם הערות חשובות בנושא בחירת קבלנים לעבודות על פי תחומי התמחותם, במאמר על  קבלני איטום.

מאמרים אחרים- במדור מפרטי איטום ושיקום.

לשאלות  או הבהרות נוספות אנא פנה אל פורום איטום ושיקום ונשמח לסייע.

בברכה,

איטומן –
מומחי איטום ושיקום מבנים

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן