איטום מקלטים מרתפים ויציקות בטון – עם חומרי איטום גבישים

אחד המאפיינים  הבולטים בענף האיטום ושיקום המבנים הנו הופעתם התדירה של חידושים טכנולוגים וחומרי איטום מתקדמים. טכנולוגיות חדשות מקדמות את הענף בזו אחר זו בעוד חלקן אף גורמות לשינויים מרחיקי לכת בתפיסות עבודה קיימות.

חידוש מהפכני שכזה, אשר החל צובר תאוצה לאחרונה בעולם ובישראל, הנו חומר האיטום הגבישי.

חומר האיטום הגבישי, שנקרא גם בשם "חומר איטום קריסטלי",  הנו חומר איטום יחודי אשר ניחן בכושר חדירה לעומקן של יציקות בטון. תכונתו של החומר להספג אל תוך עומקן של יציקות בטון מהווה מהפכה טכנולוגית בתחום האיטום;  בעוד שעד כה היו חומרי איטום קונבנציאונלים מיושמים כשכבה בפני עצמה על גבי החלק החיצוני של היציקה, באו חומרי האיטום הגבישים ושינו את פני המצב.  החומרים חודרים עמוק אל תוך היציקה והופכים אותה אטומה לחלוטין מפני מעבר רטיבות.

חומר האיטום הגבישי נותר ביציקה לצמיתות. החומר חוזר לפעול ולהעמיק אל תוך הבטון בכל עת בה הוא בא במגע עם רטיבות.   לאחר יישום החומר מתקבלת יציקת בטון אטומה לחלוטין למעבר רטיבות – מכל כיוון, ועמידה כנגד לחצי מים גבוהים במיוחד. החומר אף מסוגל לאטום סדקים נימיים בבטון (0.4 מ"מ) אשר נוצרים בבטון שנים רבות לאחר יציקתו.

משום כושר חדירתו לבטון הופך חומר האיטום הגבישי להיות חלק בלתי נפרד מהיציקה. בכך נפתרת לחלוטין בעיית ההיפרדות של חומרי איטום מהתשתית , שהינה גורם נפוץ להתרחשות כשלים במערכות איטום קונבנציאונליות. "עוביה" של  שכבת האיטום גם הוא כבר אינו מהווה גורם משום שחדירת החומר לעומק הבטון יוצרת "שכבת" איטום עבה אשר אף גודלת במהלך הזמן כאשר קיימים תנאי רטיבות בבטון.

תכונות אלו מציבות את החומר הגבישי כפתרון אידיאלי למגוון רחב של ישומים בענפי הבניה והאיטום. השיטה גם מספקת פתרונות יחודיים נוספים לבעיות איטום חריגות בתחום עבודות האיטום השלילי של מקלטים, מרתפים מאגרי מים וכדומה.

יעילותו של החומר באה לידי ביטוי גם בתחום שיקום ושימור המבנים משום שחדירתו לעומק הבטון מגינה על ברזלי-הזיון אשר ביציקה מפני תקיפה כימית ונזקי קורוזיה ומאריכה את חיי המבנה.

בתמונה: איטום קירות מקלט מבחוץ. התזת חומר

איטום גבישי מסוג "זייפקס מרוכז".

שימושים :

איטום יציקות ומבני בטון מכל הסוגים.

איטום קירות ורצפות מקלטים , מרתפים, מבנים תת קרקעיים.

איטום מבני בטון בסביבה ימית.

איטום סכרים, תעלות ניקוז.

איטום גשרים, מנהרות , מיסעות בטון.

איטום מאגרי מים, בריכות שחיה, מתקני התפלה , מתקני ביוב.

איטום שלילי – איטום מקלטים , מרתפים, מבני בטון תת קרקעיים- מבפנים.

איטום הפסקות יציקה

—————————-

כיצד פועל חומר איטום גבישי 

1.    חומר האיטום הגבישי מכיל כימיקלים פעילים אשר גורמים לראקציה כימית בבטון.

2.    נוכחות רטיבות הינה תנאי הכרחי להתרחשות פעולת הראקציה.

כתוצאה מתהליך הראקציה נוצרים בבטון גבישים קריסטלים דמויי סיכה.  הגבישים הקריסטלים הנוצרים בתהליך זה סותמים את המחילות והסדקים הקפילריים בבטון ומונעים כל מעבר רטיבות – מכל כיוון שהוא.  במילים אחרות – חומר האיטום הגבישי אוטם את הבטון מבפנים.

היותה של הרטיבות תנאי הכרחי ליצירת תהליך הראקציה, הופכת אותה לגורם מסייע חיובי אשר מגביר  את קצב היווצרותם של הגבישים הקריסטלים וגורם להמשך נדידתם אל תוך עומק הבטון.  בתנאים המתאימים, מסוגל החומר לנדוד אף אל תוך כל עוביה של יציקת הבטון, גם כאשר מדובר על יציקות עבות במיוחד.

התמונה המצורפת מעידה על יכולת חדירתו של החומר לעומק הבטון. בתמונה מימין – גליל בטון שנקדח מיציקה שעברה איטום גבישי.

חומר איטום גבישי בעומק גליל בטון

חומר האיטום הגבישי נותר פעיל לצמיתות. תהליך הראקציה שב ומתרחש בכל עת בה החומר בא במגע עם רטיבות או לחות ביציקה וגבישים קריסטלים נוספים נוצרים בבטון ונודדים אל כיוון מקור הרטיבות. הגבישים הקריסטלים הנוצרים בתהליך זה אף מסוגלים לאטום סדקים נימיים ביציקה (0.4 מ"מ) אשר עלולים להיווצר בבטון במשך כל שנות קיומו.

מתקבלת יציקת בטון אטומה לחלוטין ובעלת כושר עמידות בפני לחץ מים הידראולי חזק במיוחד, ומכל כיוון שהוא.

יישום החומר –

חומר האיטום הגבישי מסופק כאבקה המעורבבת עם מים נקיים.

החומר מיושם בהתזה במכונה או במריחה ידנית, על גבי תשתית בטון נקייה שהוכנה מלכתחילה לקבלת חומר האיטום.

להלן מפרט טכני כללי לבצוע עבודות איטום גבישי על גבי יציקות בטון קיימות. המפרט מבוסס על סדרת חומרי האיטום הגבישיים מתוצרתה של חברת "זייפקס" (Xypex) הקנדית, המובילה את שוק מוצרי האיטום הגבישים בעולם.

הכנת השטח-

פעולות ההכנה נועדות לקבלת פני שטח בטון חזק יציב ו"פתוח" לקבלת חומר האיטום הגבישי.  בהתאם למצבה של היציקה מתבצעות פעולות ההכנה הבאות :

הסרת שכבות טיח או צבע (כאשר הבצוע הוא מבפנים המבנה, בעת בצוע עבודת איטום שלילי).

חציבת היציקה במקומות הנחוצים לצורך הורדת חלקי בטון רופפים וגילוי כיסי חצץ.

טיפול בברזלי-זיון גלויים ופגומים באמצעות ניקוי החלודה וציפוי בחומר מגן נגד חלודה.

הסרת שכבות אבק ו"מיץ בטון" מפני השטח העליונים של היציקה.

פתיחת סדקים וחללים והעמקתם באמצעות פטישון חשמלי או אמצעי מכני אחר.

שטיפת הקירות ו/או שטיפת חול, להסרת אבק ולכלוך.

הספגת היציקה עם מים נקיים.

בתמונה: הסרת טיח ושכבות בטון רופפות לפני בצוע איטום פנימי בקומת מרתף.

איטום גבישי –

1.   במקרה של בצוע עבודת איטום שלילי נאטמות תחילה פריצות מים פעילות באמצעות מלט אטימה מהיר התקשות מסוג Xypex- Putch & Plug. החומר המכיל בתוכו את חומר האיטום הגבישי.

2.   השלמות ותיקונים נחוצים אחרים של כיסי חצץ וכדומה נאטמים כנ"ל או לחילופין בחומר לשיקום בטונים מסוג "זייפקס מגמיקס".

3.   התזת חומר איטום גבישי מסוג "זייפקס מרוכז", על כל שטח היציקה. "זייפקס מרוכז" הנו חומר האיטום המרכזי בסדרת מוצרי החברה.   אשפרת החומר מבוצעת בצורה מבוקרת, בהתאם להוראות היצרן.

4.   התזת שכבת איטום נוספת מעל גבי הנ"ל בחומר מסוג "זייפקס מדולל".

איטום קירות מקלט / מרתף מבחוץ – התזת חומר איטום גבישי

5.   אשפרה:

כאמור לעיל, קיום רטיבות הינו תנאי הכרחי להתרחשותו של תהליך הראקציה הכימית, להיווצרות הגבישים הקריסטאלים ולנדידתם אל עומק הבטון.  לפיכך מתבצעות פעולות אשפרה מבוקרות ורצופות על מנת לשמור את החומר במצב רטוב / לח למשך תקופה ארוכה של מספר ימים  ובכפוף לתנאי השטח והאקלים.

אשפרת החומר ניתנת לבצוע באמצעות הרטבתו מדי מספר שעות ו/או באמצעות כיסוי היציקה ביריעות אשפרה מתאימות אשר מאפשרות את תחלופת האויר.   כמו כן ניתן להשתמש במוסף אשפרה יעודי מסוג "זייפקס גמא-קיור".

(לסקירת חומרי האיטום המוזכרים לעיל ראה אינדקס חומרי איטום – זייפקס).

עם סיום עבודות האיטום וייבוש השטח ניתן לבצע שכבות גמר, טיח , צבע וכדומה- בהתאם  לצורך.

————————–

יישומים נוספים

התזות בטון , יציקות עם מוסף איטום גבישי –

חומרי איטום גבישיים משווקים גם כמוסף איטום אבקתי אשר מעורבב עם תערובת הבטון  בטרם יציקתה באתר.  השימוש בתוסף מקנה יציקה אטומה לגמרי , מוגנת מפני תקיפת כימיקלים ומפגעי רטיבות (קורוזיה) ובעלת עמידות משופרת מפני חדירת רטיבות דרך סדיקה נימית שעלולה להתרחש בבטון בעתיד.  התערובת ניתנת גם להתזה במכונה בשיטת ההתזה הרטובה לצורך דיפון מנהרות, מבנים תת קרקעיים, בריכות שחיה, מאגרי מים- ועוד.

תוספות בניה של קומות מרתף במבנה קיים מציבות כמעט תמיד קושי רב בבצוע מערכת האיטום מהצד החיצוני של המרתף, כתוצאה מגישה קשה , לעיתים בלתי אפשרית.  יציקת הקירות ו/או הרצפה בשיטת ההתזה מהווה פתרון למצבים מסוג זה. ניתן להשתמש בהתזת בטון עם מוסף גבישי גם לצורך גיבוי נוסף של שכבת האיטום החיצונית.

איטום נזילות בתקרות בטון –

מכיוון שנדידתו של החומר אל עומק היציקה איננה תלויה בכוח הגרוויטציה, ניתן לבצע בעזרתו תיקוני איטום של נזילות בתחתיות של משטחי בטון אפקיים, דהיינו – תקרות בטון.  חדירת החומר אל המחילות הקפילריות הזעירות שבבטון תהיה יעילה יותר מהשיטות הקיימות של הזרקות אפוקסי או פוליאוריטן.

ניתן לשקול ביצוע של תיקונים מקומיים מסוג זה בתקרות בטון של חניונים, מרתפים, מקלטים, תחת גינות גן דולפות – וכדומה, אך יש לזכור כי איטומים מסוג זה אינם מהווים תחליף לתיקון שכבת האיטום העליונה- כמקובל.

תיקוני איטום ביציקות בטון המונחות על הקרקע-

משטחי  בטון בבתים צמודי קרקע מעבירים לעיתים רטיבות קפילארית במקומות המפגש שלהם עם הבתים. תופעה זו מתרחשת כאשר לא בוצעה שכבה אוטמת תחת הבטון.   ניתן להשתמש בחומר האיטום הגבישי ולהחדירו מהצד העליון של היציקה, כך שיחדור את כל עוביה וימנע מעבר רטיבות קפילארית מן הקרקע.

איטום הפסקות יציקה –

שמוש נוסף בחומר האיטום הגבישי הנו לצורך אטימת הפסקות יציקה.  לאחר הכנת תשתית הבטון והרטבתה במים נקיים מיושם חומר האיטום על גבי הבטון ועובר אשפרה מתמדת עד למועד היציקה ולא יאוחר מ 36 שעות לאחר ישומו.   ניתן להשתמש בחומר כמערכת אטימה בפני עצמה או במקביל וכגיבוי לשימוש המקובל בעצר מים תופח.

איטום הפסקות יציקה – התזת "זייפקס מרוכז".

————————-

לסיכום

חומרי האיטום הגבישים מיועדים ליישום כמערכת איטום עצמאית בפני עצמה. ניתן להשתמש בהם גם בשילוב עם מערכות אטימה צימנטיות הידראוליות קיימות,  לבצוע תיקוני איטום מקומיים או לבצוע איטומים שליליים מסובכים אחרים.

השימוש במערכות האיטום הגבישיות מתבצע ע"י קבלני איטום ובנין אשר עברו הכשרה מתאימה לעבודה עם החומר.   חומרי האיטום הגבישיים מסדרת "זייפקס", משווקים ע"י חברת פי.בי.אס בע"מ, נציגת החברה בישראל.

למידע נוסף מלווה בתמונות המתארות ראה סקירת עבודת איטום מקלט – מבפנים, עם חומר איטום גבישי.

ראה מאמר נוסף בסדרה על איטום בריכות שחיה, מאגרי מים- עם מוסף איטום גבישי.

מאמר ראשי בסדרה הנו המאמר על איטום מרתפים או מקלטים מבפנים.

ראה גם מאמר על איטום מרתפים מקלטים ומבנים תת קרקעיים בחומרים ביטומנים משחתיים.

מאמרים נוספים- במדור מפרטי איטום ושיקום.

נשמח לענות על כל שאלה בתחום זה ובתחומים נוספים, באמצעות פורום איטום ושיקום מבנים.

בברכה,

איטומן –
מומחי איטום ושיקום מבנים

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן