כשלים באיטום בתי קרקע : איטום קירות, קורות יסוד, שלד המבנה

מאמר זה הנו הראשון בסדרה בת שלשה מאמרים העוסקת בנושא איטום שלד המבנה, איטום קורות יסוד וקירות המעטפת אשר תחת מפלס הקרקע.

עבודות איטום אלו מתבצעות במהלך הבניה, על גבי שלד המבנה.

במאמר זה- סקירת כשלי איטום שכיחים המתרחשים במיוחד בשוק הבניה הפרטית.

————-

כשלים נפוצים

שוק הבניה הפרטית סובל מליקויי איטום של שלד המבנה כאשר עבודות האיטום מבוצעות על ידי קבלני בנין או קבלני שלד, ללא תכנון מקדים ו/או פיקוח בשטח.

כתוצאה מכך נאלצים בעלי בתים להתמודד בשלב מאוחר יותר עם שתי תופעות:

הראשונה –   חדירת רטיבות אל פנים הבית.

השניה –       קילופים ונשירות של חלקי טיח וציפויי חוץ המיושמים על גבי שכבות האיטום,

בתחתית קירות הבית הנושקים אל אדמת הגינה.

להלן תאור התופעות והסיבות העיקריות להתרחשותן.

בעיות איטום, בעיות רטיבות

הבעיה השכיחה ביותר בבתי קרקע כרוכה בהופעתם של סימני רטיבות וקילופי צבע בצד הפנימי של קירות המעטפת, מעל אזור הפנלים.

רטיבות מעל פנלים של בית צמוד קרקע

כאשר תופעה זו אינה מטופלת במהירות, או כאשר חדירת המים הינה מסיבית, חודרת הרטיבות אל מתחת לשכבת הריצוף הפנימית של הבית, ממשיכה לחלחל פנימה ומטפסת בהמשך גם על גבי קירות פנימיים המרוחקים מאזור המעטפת.

איטום קירות לקוי בקומת קרקע גרם בעקבותיו לחדירת רטיבות אל מתחת

לריצוף ולעלייה קפילארית של רטיבות אל קירות מרוחקים יותר ממעטפת הבית.

במקרים מסוג זה לרוב אין מנוס מפרוק שטחי ריצוף פנימיים בתוך בית המגורים והחלפת מצע החול הרטוב. מחיר עבודות תיקון אלו עלול להגיע לעשרות אלפי שקלים, שהן תמיד בבחינת הוצאה מיותרת אשר היתה נמנעת אלמלא עבודות איטום שלד המבנה היו מתבצעות כשורה.

כאשר נבדוק את נושא בעיות האיטום והופעתן של רטיבויות בפנים הבית, נגלה שאלו מתרחשות בד"כ כתוצאה מאחד משני הגורמים הבאים –

1.   לא בוצע איטום כלל.

בית קרקע שבו לא בוצעו כלל עבודות איטום קירות ויסודות תחת הקרקע

חפירה לצורך איטום קיר תחת אדמת גינה

2.  לא בוצעו עבודות הכנה על התשתית בטרם תחילת עבודות האיטום.

בבתי קרקע בהם כן בוצעו בעבר עבודות איטום , הגורם השכיח ביותר להיווצרות בעיות הנו אי בצוע עבודות הכנה מתאימות על תשתית השלד.

מריחה חפוזה של חומרי אטימה על גבי שלד המבנה ללא הכנת השטח, גורמת מאוחר יותר לחדירת רטיבות מהאזורים המועדים לסדיקה, כגון בין קורות יסוד / קורות קשר לבין קירות בלוקים, בין הבלוקים עצמם, ובנקודות החדירה של צנרות מים אל תוך המבנה.

בחלק מהמקרים לעיתים מדובר על רשלנות או על "חיפוף" מכוון. אך האמת היא שברוב המקרים מתגלית לעין המתבונן תגלית מדהימה בפשטותה : העובד או הקבלן המבצע סובר שתפקידו מסתכם ב"למרוח חומר איטום" וכלל אינו מבין שכל מטרת הפעולה היא למנוע חדירת רטיבות אל תוך המבנה (!).  (שזו אגב, הגדרת המונח "איטום").

בתמונות :

מריחה חפוזה של חומר איטום על גבי שלד בית קרקע, קורות יסוד ,קירות בלוקים- וללא הכנת התשתית. מים ורטיבות יחדרו פנימה דרך חורים, דרך רווחים תחת הבלוקים ובינם לבין קורת היסוד, בחיבורים בין הבלוקים עצמם ואף ישירות דרכם.

לעיתים תכופות מדי נשמעות אמירות בשוק הבניה הפרטית המפחיתות בחשיבותו של איטום קפדני של שלד הבית. טענות מסוג זה, בין אם הן נאמרות ע"י בעלי בתים, או ע"י קבלני בנין , נאמרות מתוך תקווה לחסוך את ההוצאה הכספית הכרוכה בבצועה של עבודה יסודית. בחלק מהמקרים העלות האמיתית של העבודות כלל לא נלקחה בחשבון בעת תכנון הבית, פיקוח בשטח אינו קיים כלל מטעמי חסכון,  וה"פתרון" הופך להיות מריחה מזורזת של חומר איטום על גבי תשתית השלד- ללא כל הכנות מקדימות. (..).

ב.  נשירת טיח וציפויי חוץ שיושמו על גבי שכבות איטום.

תופעה זו מתרחשת שנים רבות לאחר סיום הבניה ואינה קשורה ישירות לאיכות הבצוע של האיטום עצמו.

בתי קרקע הנתקלים בתופעה זו סובלים מהיווצרות סדקים ומנשירות של חלקי טיח בתחתית קירותיו החיצוניים של הבית, סמוך אל אדמת הקרקע.

הגורם לתופעה הינו אי בצועו של פרט חיבור מקצועי בין שכבת הטיח לבין שכבת האיטום שמתחתיה.

פרט חיבור מקצועי בין השניים הנו הכרחי מכיוון שחומרי אטימה הנם מטבעם חומרים בלתי סופגים אשר דוחים מים ורטיבות.  כאשר מיושמת מעליהם שכבה צימנטית טריה (רטובה) החומרים תמיד ישאפו לדחוק מעליהם את התערובת.   פרט חיבור תיקני מחייב לפיכך את חיספוסו פני השטח, את השימוש  בחומרי הדבקה יעילים, ואת חיזוק שכבת הטיח עצמה (כפי שיפורט בהמשך).

הינתקויות של שכבות טיח מקירות נפוצות יותר במקרים בהם שכבות הטיח בוצעו מעל גבי חומרי אטימה ביטומנים.  לחומרים הביטומנים גמישות גבוהה ומקדם התפשטות תרמי שונה לגמרי מזה של התערובת הצימנטית / הטיח שמיושם מעליהן. כתוצאה מכך מתרחשות תזוזות תרמיות בין החומרים במהלך הזמן, נפתחים סדקים ושכבת הכיסוי הצימנטית נושרת ממקומה בסופו של התהליך.

תהליך ההיפרדות בין החומרים יכול לארוך שנים מעטות או רבות אך תיקון הנזק יהיה תמיד יקר – ומיותר.

לאחר נשירת הטיח מעל גבי חומר אטימה ביטומני, נותר החומר חשוף לקרינת השמש ונהרס לאחר זמן קצר נוסף. כתוצאה מכך כמובן שעלולות להתרחש שוב בעיות רטיבות.

נשירת טיח אופיינית מעל גבי שכבת איטום ביטומנית

סדק טיפוסי בקיר חיצוני, סמוך אל הקרקע. סדק עליון מתגלה

לרוב לראשונה לעין ומתרחש בקצה המקום אשר בו מסתיימת

שכבת האיטום התחתונה.

חומרי אטימה צימנטים מתאימים יותר לשימוש כאשר מתוכננת לבוא מעליהם שכבה צימנטית (טיח או בטון) משום שאלו מטבעם חומרים מאותה משפחה (הצימנטית), הם קשיחים ובעלי מקדם התפשטות תרמי דומה.

על מנת להעמיד דברים על דיוקם ועל מנת שלא ליצור רושם מוטעה לגבי השימוש במשפחת החומרים הביטומנית יש להזכיר כי אלו קיימים בענף כבר עשרות שנים כך שיהיה זה רק טבעי שנבחין בנשירות טיח מעל גבי חומרים ביטומנים משום שחומרי האיטום הצימנטים נכנסו לשימוש מסיבי בענף רק בעשור האחרון לערך. גם בעבודה עם חומרי אטימה צימנטים חובה להקפיד על פרט חיבור תקין בינם לבין השכבות הצימנטיות השונות המיושמות מעליהם.

——————-

המאמר השני בסדרה זו הנו המאמר על איטום בית צמוד קרקע – קירות תחת הקרקע , קורות יסוד, שלד.

שאלות ניתן להפנות תמיד אל פורום איטום ושיקום ונשמח לסייע.

בברכה,

איטומן –
מומחי איטום ושיקום מבנים

מאמרים רלוונטים נוספים לנושא זה במדור מפרטי איטום ושיקום :

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן