בור ניקוז במרתף
(אורלי)
|
שלום
בבית בן 25 שנה אותו אנו שוקלים לרכוש יש מרתף די גדול (כ 120 מ"ר). במרכז המרתף יש מעין חור בקוטר של כ 40 ס"מ מכוסה כמו בור ביוב. בתוך הבור יש משאבה חשמלית שלפי הסברי בעל הבית שואבת את המים שחודרים מלמטה כאשר יש צורך (מופעלת ע"י מצוף).
בעל הבית טוען שהאדמה באישור היא כבדה ואוגרת מים וזה הפיתרון המקובל לבעיה רטיבות במרתפים כאלו. האם זה אכן כך?
אין סימני רטיבות קירות המרתף. אין ריח של עובש.
תודה
אורלי
|
|
|
איטום מרתפים
(גבי)
|
שלום אורלי,
נהוג במקרים מסויימים לבצע בור שכזה אך העובדה שנטען שהבור נמצא שם 25 שנה קצת מעוררת חשד ומומלץ לבצע בדיקה מקיפה יותר של סימני רטיבות ישנים. נסי לברר אם הבור הותקן בבניה או כמה שנים לאחריה.
האם השטח מרוצף ? האם יש רטיבות מתחת לריצוף ? אפשר לבדוק זאת ע"י פתיחה של מרצפת או שתיים במקומות שונים במרתף.
אם אין ריצוף ויש רק משטח בטון - נסי לראות אם קיים תיקון בטון כלשהו המראה על חציבת תעלה לצורך החדרת צינור הניקוז של המשאבה.
אם המשאבה הותקנה בשלב מאוחר יותר משלב הבניה אז כפי הנראה היא הותקנה משום שהיו בעיות איטום או הצפה קודמות. במקרה כזה ברור שהאיטום של המרתף איננו תקין כלל.
חסרים נתונים ובכל מקרה מומלץ מאוד לבדוק את הפרטים הנ"ל ביסודיות רבה. ראי גם את המאמר על איטום מרתפים ומקלטים מבפנים. נשמח לעזור הלאה אם תספקי יותר נתונים.
בהצלחה,
גבי
|
|
|
תודה על התשובה + פרטים נוספים
(אורלי)
|
תודה על תשובתך.
המרתף מרוצף. יש סימני רטיבות ישנים על רצפות באיזור של בור הניקוז. בעל הבית טוען שזה מלפני כמה שנים כאשר המשאבה לא עבדה וכעת אין בעיה. אז לטענתו נוצרה שלולית באיזור המשאבה.
באיזור אחר של המרתף יש חדר המרוצף בפרקט, לא חדש וללא סימני רטיבות כך שאני מניחה שהמים לשם לא מגיעים.
הבנתי שיציקת הרצפה לא היתה תקינה מלכתחילה ולכן פנו לפיתרון של המשאבה.
כ 10-20 מטר מהמבנה יש שדה בור, נמוך בכמטר מהחצר בה נמצא המבנה. בעל הבית מספר שבחודשים גשומים במיוחד נוצרת בשדה ברכה גדולה של מי גשמים ולאחר כמה ימים המים מגיעים למרתף והמשאבה נכנסת לפעולה.
ד"א גם עכשיו יש מים בתוך בור הניקוז, כ 20 ס"מ מתחת לגובה הרצפה.
מעבר לבעית איטום המרתף אנו מאד אוהבים את הבית והיינו רוצים לרכוש אותו. השאלה העיקרית מה ניתן לעשות כעת?
האם הבעיה ניתנת לפתרון מוחלט? קראתי את המאמר שציינת. נשמע לא פשוט ויקר. מה סדר גודל העלויות במקרה כזה?
האם ניתן להמשיך לחיות כך, עם הפתרון המאולץ הזה?
האם העובדה שבית "שוחה" במים במשך כל כך הרבה שנים לא פוגעת ביציבות שלו, ביסודות?
בתודה
|
|
|
מרתף
(גבי)
|
שלום אורלי,
הפתרון של איטום פנימי אכן יקר ומדובר על עשרות אלפי שקלים. קשה להעריך מחיר בצורה נכונה משום שהדבר תלוי בקושי בגישה לצורך פינוי הריצוף , הובלת ריצוף חדש, עבודת ההכנה הדרושה וכדומה.
כהערכה מאוד גסה : עלות פינוי הריצוף והאיטום עצמו (ללא ריצוף מחדש) יכולה להיות בין 20,000 עד 25,000 ש"ח ללא מע"מ. בנוסף יהיה עליך להוסיף את עלות הריצוף החדש , עלות עבודת הריצוף, עלויות תיקוני טיח בקטע שמעל הפנלים וצביעת הקירות. כך שהמחיר יטפס הלאה ומדובר בהוצאה לא מבוטלת. שוב- המחיר הנ"ל הנו אומדן גס ולא מחייב.
ציינת ש"היציקה לא בוצעה כמו שצריך" כך שיש לבדוק אם קיימת יציקה תקינה. במידה וקיימת רצפה יצוקה ניתן להתגבר על הבעיה בעזרת איטום פנימי.
(אגב- באחוז קטן מהבתים המאוד-ישנים לעיתים לא קיימת רצפה יצוקה כלל ובמקומה היו נוהגים לבצע שכבה של מצע כורכר מהודק. במקרה כזה הסיפור יהיה שונה לגמרי).
אם אינכם מתכננים ממילא להחליף את הריצוף הרי שאיטום פנימי יהווה תוספת כספית מאוד משמעותית.
מהתאור של בעל הבית הנוכחי ברור שישנה בעיה של ניקוז ולכן כדאי לפתור את הבעיה באמצעות יצירת ניקוזים. אם השטח נמצא במדרון אפשר לבצע שיפוע ותיעול ולנתב את המים כך שלא יצטברו ליד המבנה- בשלולית שציינת. ניתן גם לבצע קידוח של בורות ניקוז חיצוניים שיגרמו למי הגשמים לחלחל מטה. אך יש לבדוק את כל זה בשטח ולא ניתן להעריך מכאן.
להערכתי עליכם לקחת בחשבון שעלולה להיות בעיה בשנים שבהן תהייה כמות משקעים גדולה, ולהערך בהתאם. כדאי לגשת תחילה אל פתרון הניקוז ולהמתין עם ענין האיטום הפנימי. יש לבדוק גם את מצב הרטיבות הנוכחית מתחת לריצוף. כדאי לפתוח מרצפות בסמוך לאזור המשאבה והלאה ליד האזור הפנימי. תוכלו להעזר בחברות לליקויי בניה או במהנדס לצורך הערכה מדוייקת יותר. גם ענין הניקוזים והקידוחים יעלה כסף ויש לקחת זאת בחשבון.
בהצלחה וחג עצמאות שמח,
גבי
|
|
|
שוב תודה
(אורלי)
|
האם אתם נותנים שרות של בדיקה במקום והערכת העלויות? בתשלום כמובן
|
|
|
אטימת וניקוז מרתף
(גבי)
|
שלום אורלי
נוכל לעשות זאת וניצור אתך קשר באמצעות המייל. תוכלי גם להשאיר טלפון ופרטים באמצעות המדור צור-קשר.
תודה ובהצלחה.
|
|
|
|
תקרה מתפוררת
(דוד)
|
יש מעלי תקרה במרפסת שעל פי מה שהסבירו לי נבנתה לפני 70 שנה בשיטה של תקרה צלעות אבל במקום קורות ישנם רלסים בתוך התקרה ובינהם בלוקים חלולים עם מילוי ברזלים ובטון. הרלסים במצב טוב אבל ביניהם הבלוקים עם הברזלים מתפורר ואפשר לגעת בריצוף של השכנים מעל.
מה השיטה הזאת?
מה אפשר לעשות ע"מ למלא את החורים ולשמור על יציבות ?
הטיח בקיר החיצוני מתפורר ומשם מתחילה כל הבעיה של חדירת מים האם האחריות היא של השכן מלמעלה על התקרה שלי ?????
|
|
|
שיקום בטון
(גבי)
|
שלום דויד,
לא ניתן לתת מפרט טכני לבעיה שכזו משום שתמיד קיים חשש לבעיה בטיחותית, ועל כן יש להיוועץ עם מהנדס קונסטרוקטור. אם תצרף תמונות נוכל אולי להבין יותר במה הדברים אמורים.
באופן כללי שיקום בטונים בתקרה מתבצע כמו בכל עבודות שיקום אחרות. תחילה יש צורך להסיר את שכבת החלודה מברזלי הזיון. לאחר מכן , במידה ועובי הברזל תקין (שאחרת צריך להחליפו), מצפים את הברזלים בחומר מגן נגד חלודה, כגון חומר מסוג סיקה טופ 110. (אין להשתמש בצבע רגיל נגד חלודה כגון המרייט משום שהאחרון אינו מאפשר אחיזה בינו לבין החומר הצימנטי).
לאחר הציפוי של ברזלי-הזיון מבצעים תיקון בחומר צימנטי מיוחד לעבודות שיקום בטון. קיימים מספר חומרים כאלה והמובילים שבהם הנם סיקה-רפ וסיקה טופ 122. קיימים כמובן גם מוצרים מקבילים של יצרנים אחרים.
לסיום מבצעים שכבת טיח עליונה בתוספת מוספי איטום והדבקה (דבק על בסיס
לטקס).
לענין מקורות חדירת רטיבות:
אם קיימת מעליך מרפסת פתוחה הרי שכנראה שהרטיבות חודרת משם, מתחת לריצוף. במקרה כזה חובתו של השכן לטפל באיטום במרפסת שלו ותוכל גם לדרוש את כיסוי הנזק , אם כי יהיה לך קשה לזכות בכך.
יתכן גם שהרטיבות מגיעה מהקיר החיצוני הסמוך- כפי שציינת. ראה אם קיים שם סדק בקיר ומשתמע מדבריך שגם שם דרושה עבודת שיקום חיצונית. קירות חיצונים נכללים באחריות של ועד הבית משום שאלו נחשבים לרכוש משותף.
נשמח לעזור הלאה ובהצלחה,
גבי
|
|
|
תמונה
(דוד)
|
|
תקרת מרפסת
(גבי)
|
שלום דויד,
התמונה באמת מפתיעה ומדובר בשיטה עתיקה. ממה שאפשר להבחין מכאן מצב הברזל עצמו תקין. אם מצב הברזלים אכן תקין אז יש לפרק את כל החלקים הרופפים של הבטון. לאחר מכן לנקות את הברזלים היטב ולמרוח חומר נגד חלודה.
לסיום אפשר לבטן את כל התקרה מחדש עם תערובת צימנטית מועשרת בדבק מסוג לטקס.
יש לבצע שכבת יסוד צימנטית על כל השטח באמצעות התזת שפריץ צימנטי ביחסי צימנט חול של 1:1 ועם דבק מסוג סיקה לטקס בשעור 50 אחוז מכמות המים שבתערובת. לאחר ההתקשות ניתן לבצע מילוי בשכבה צימנטית ביחס של 2 חול ל 1 מלט ו 20 אחוז דבק לטקס בתערובת. לסיום- שכבת החלקה (טיח או שליכט) אשר בתוכה מעט דבק גם כן.
יתכן שיש צורך בעבודות נוספות כגון הצמדת רשת טיח או רשת מתכת אחרת , אך לא ניתן להעריך זאת מכאן ומאוד מומלץ לקרוא לאיש מקצוע או למהנדס קונסטרוקטור שיבדוק את הנושא בשטח.
באופן כללי:
אם לאחר הורדת כל החלקים הרופפים נשארת שכבה יציבה וחזקה- אז המפרט הנ"ל מתאים. לעומת זאת- אם הכל חלש ומתפורר, אם יש שקיעה של הברזלים או חלודה רבה מדי שמחייבת את החלפת הברזלים , אז יהיה צורך בעבודות יסודיות יותר.
מדובר בעבודה שדורשת נסיון ויש כאן גם סיכון בטיחותי כך שיש לקחת יעוץ ממהנדס קונסטרוקטור. הנ"ל מהווה קווים כלליים בלבד למה שידרש להתבצע.
ראה גם את המאמר על עבודה נכונה עם חומרי מליטה - יסודות איטום | שיקום מבנים. עדיף לבצע את עבודת הביטון עם חומרים מוכנים לשיקום כגון סיקה רפ.
בהצלחה,
גבי
|
|
|
|
האם גג חייב להיות יבש ביום עבודות האיטום (ביטומנים, זפת)?
(אלי)
|
אני מעוניין לאטום את גג הבניין שלי, אבל יש שם דוד דולף של שכן והשכן מסרב לתקנו. האם הגג חייב להיות יבש ביום עבודות האיטום?
|
|
|
גג
(גבי)
|
שלום אלי,
הגג צריך להיות יבש לגמרי ביום הבצוע של עבודות האיטום . חומר ביטומני לא יכול להאחז כלל על גבי רטיבות. במקרה שהרטיבות חדרה מעבר לשכבת האיטום יש לתת לאזור להתייבש כך שהרטיבות תוכל להתנדף. אחרת היא תשאר כלואה מתחת לשכבת האיטום.
במקרה שהרטיבות לא עברה את שכבת האיטום אפשר גם לייבש אותה באותו היום.
נסה להניח דלי ריק או לנתב את הנזילה לאזור משופע, אם קיימת שלולית מתחת לדוד (מה שנפוץ מאוד בגגות).
במקרה של נזילה גדולה אין מנוס מתיקון ע"י אינסטלטור.
בהצלחה.
גבי
|
|
|
תודה!
(אלי)
|
|
|
סדקים בקיר חיצוני
(טל)
|
שלום רב,
יש לנו בית בן 11 שנה. בחודשים האחרונים החל סדק חיצוני שהגיע פנימה רוחבי. נאמר לנו שאנו צריכים מהנדס כדי לבדוק האם זה סדק כתוצאה מתזוזת יסודות או כתוצאה מרטיבות. מה אפשר לעשות? כמו כן. איטמנו את כל הבית לפני כ-6 שנים וכל הרטיבויות חזרו ואף החמירו. מצורפות תמונות.
|
|
|
סדק בקיר, רטיבות
(גבי)
|
שלום טל,
הסדק שבתמונה נראה כמו סדק אלכסוני שנגרם בדרך כלל כתוצאה משקיעת יסוד או תזוזה של המבנה. בנוסף דומני שרואים גם סדיקה בחלק התחתון של הקיר, בחיבור בין הבלוקים ליציקה. התופעה לא צריכה להדאיג יתר על המידה מהבחינה הקונסטרוקטיבית, אך רק קונסטרוקטור יוכל לייעץ בענין זה.
לא ציינת היכן מקורות הרטיבות הנוספים. האם בקירות - כתוצאה מסדקים, מן הקרקע, או מהתקרה ?
כאשר קיימים סדקים בקירות יש לאטום אותם מבחוץ עם חומרים גמישים ואחר כך לבצע ציפוי גמיש עליון על כל השטח, בצבע גמיש או ציפוי גמיש אחר. אגב- סדקים אינם נגרמים כתוצאה מרטיבות אלא להיפך: הרטיבות חודרת דרך הסדקים.
ניתן בהחלט להתגבר על כל בעיות הרטיבות. בענין סדקים שמופיעים גם בקיר הפנימי קשה לתת מענה ב 100 אחוז משום שיכולים להיות גורמים רבים לסדיקה שכזו. מכיוון שמדובר על סדיקה ראשונה לאחר 11 שנה כנראה שלא מדובר על סדק פעיל "חיי" וכנראה שניתן לטפל גם בו אך צריך לבדוק בשטח.
נשמח לסייע הלאה ובהצלחה,
גבי
|
|
|
סדקים בקירות
(טל)
|
נאמר לנו שצריך "לתפור" את הבית. האם זה נחוץ? או שאפשר לפתור ע"י חומר מתפשט ונאחז?
קונסטרוקטור? הכוונה מהנדס?
מצ"ב תמונה מונות של הסדקים מהבית
|
|
|
תיקון סדקים בקירות הבית
(גבי)
|
שלום טל,
בקונסטרוקטור הכוונה אכן למהנדס. יש לבדוק אם קיימת בעיה בקונסטרוקציה של המבנה (בעמודים וקורות) אשר דורשת טיפול. במקרה שיש בעיות שכאלה מתבצעות עבודות חיזוק או עבודות "תפירה" כפי שתארת, באמצעות חומרים צימנטים לשיקום בטונים. לעיתים נדרשות עבודות נוספות כגון ניקוז מי הגשמים לאזור מרוחק יותר מהמבנה (רחוק מהיסודות). בדרך כלל לא נדרשות עבודות נרחבות שכאלה אך צריך לבדוק את זה בשטח.
סדקים "רגילים" בין בלוקים או בין בלוקים ליציקות , קורות ועמודים, מטופלים בדרך כלל באמצעות חומרים גמישים כאשר לאחר מכן מצפים את כל האזור בצבע גמיש. טיפול מסוג זה נכון במקרה של קיום מספר גדול של סדקים עובדים והוא מתבצע בקירות החיצוניים של הבית. הטיפול מונע חדירת רטיבות.
לגבי סדקים שמופיעים גם בקירות הפנימיים - שם קיימת בעיה אסטתית משום שלא נהוג לבצע צבע גמיש בקירות פנימיים (הטקסטורה של הצבע הגמיש גסה יותר מזו של צבע רגיל כמו הסופרקריל).
כך שיש לבדוק בשטח את המצב. באופן כללי- סדקים חיצוניים מטופלים בקלות יחסית. סדקים פנימיים- יכולים להיות בעיה מתמשכת שאפשר לפתור אותה אך אין פתרון קסם שעובד במאת האחוזים. הכל בהתאם למצב בשטח.
בהצלחה ונשמח לעזור הלאה.
גבי
|
|
|
|
כיצד בונים בור איסוף מי גשם מבטון וכיצד אוטמים אותו חיצונית ופנימית?
(קרול)
|
הבור כמובן בפיקוח הנדסי של קונסטרוקטור הבית
תודה מעומק לב
|
|
|
בור איסוף מים
(גבי)
|
שלום קרול,
השאלה איננה ברורה: האם הכוונה לבור איסוף לצורך השקייה או בור ניקוז ?
בור איסוף צריך להיות מתוכנן לפרטים על ידי הקונסטרוקטור. קיימים גם בורות מוכנים לשימוש עם משאבה מובנית לשאיבת המים ויש לקחת בחשבון גורמים שונים כגון פינוי משקעים וניקוז במקרה הצפה.
לשאלתך- יש לצקת את הבור מבטון. את האיטום החיצוני מבצעים עם חומר ביטומני משחתי כגון מסטיגום. האיטום הפנימי מתבצע עם חומר אטימה צימנטי מסוג סיקה טופ 107 או חומר דומה של יצרנים אחרים. למפרט מסודר יותר של בצוע ההכנות והאיטום הפנימי ראי גם את המפרט של איטום אדניות בחומר איטום צימנטי.
נשמח לעזור הלאה,
גבי
|
|
|
|