איטום פריצות מים במלט מהיר התקשות

איטום פריצות מים עם מלט מהיר התקשות:

מלט מהיר או מלט “מהיר התקשות” הנו מלט אבקתי אשר במגע עם מים מתקשה באופן כמעט מיידי, בתוך כדקה עד 3 דקות.

המלט המהיר נועד לאיטום של פריצות מים בקומות מרתף, מאגרי מים, בריכות, מקלטים ומבנים תת קרקעיים הסובלים מפריצת מים אל תוך המבנה.

ניתן לעשות שימוש במלט מהיר גם לעבודות תיקונים אשר בהן קיים צורך בהתקשות מהירה של התיקון או כשהעבודה מתבצעת תחת תנאי רטיבות קשים.

המלט המהיר חייב תנאי רטיבות על מנת שיפעל כשורה ובמקרה שאין העבודה מתבצעת תחת תנאי רטיבות יש להרטיב את השטח היטב לפני בצוע העבודות ולהבטיח תנאי רטיבות גם מייד לאחר סיום העבודות.  בעקרון : ככל שנוכחות הרטיבות תהייה רבה יותר, כך גם ישתפר חוזקו הסופי של החומר.

איטום פריצת מים מקומית:

פריצת מים נקודתית / מקומית יכולה להיות מוגדרת כזרימת מים חפשית בלחץ גדול או קטן, טיפטוף או נגירה, נזילה איטית או מהירה של מים, ממיקום מסוים. זרימת מים קטנטנה ואיטית מחריר בעובי של סיכה- נחשבת גם היא כנקודת פריצת מים לכל דבר וענין.

כולן מטופלות באותו האופן, כמפורט להלן:

1.  סיתות ידני בפטיש ואיזמל להרחבת והעמקת נקודת הפריצה. במידה וקיימות שכבות טיח, שליכט או צבע, יש להסירן סביב כל אזור הפריצה.  יש לסתת את נקודת הפריצה לעומק של כ 2-3 ס"מ לעומק הבטון ולהסיר את כל חלקי הבטון הרופפים הסמוכים לדפנות של נקודת הפריצה.

2.  נקיון המקום משאריות אבק ולכלוך, באמצעות מברשת פלדה ושטיפה במים.

3.  הכנת התערובת:
המלט המהיר מתקשה באופן מידי ממש עם תחילת ערבובו במים. לפיכך יש להכין בכל פעם מנה קטנה אשר גודלה לא יעלה על גודלה של ביצה קטנה. הדרך הנוחה ביותר לעבודה הינה לקחת את החומר היבש בכף היד ולהוסיף לו מעט מים. יש לערבב וללוש את החומר במהירות עד ליצירת גוש "פלסטלינה". אין להכין תערובת דלילה מדי שכן זו תחליש את החומר ותאיט את קצב ההתקשות שלו. ככל שפריצת המים יותר חזקה- כך יש להכין חומר יותר "יבש" למגע. יש להכין גוש אלסטי כמתואר לעיל, בצורת קונוס , ובגודל קרוב ככל האפשר לגודל  החור שבקיר. בשום מקרה אין לעבוד עם ידיים חשופות ויש להשתמש בכפפות גומי או נילון להגנה על כפות הידיים.

4.  איטום המוקד:
יש לקחת את גוש החומר שהכנו ולדחוף אותו בחזקה אל תוך החור הדולף. יש להדק בחזקה את החומר אל תוך החור ולהמשיך להפעיל לחץ חזק ורצוף למשך כ 2 דקות ועד להתקשותו של החומר. אין להרפות את הלחיצה כלל במשך זמן זה.
במידה וזרימת המים לא נפסקה לחלוטין יש להתיחס למיקום הנוכחי של פריצת המים כנקודת פריצה חדשה ולבצע את הפעולות והצעדים המתוארים לעיל- על נקודה זו.

איטום קיר עם מספר רב של פריצות מים:

בעת האיטום של קיר עם מספר רב של פריצות מים – יש לאטום תחילה את נקודות הפריצה הקטנות והחלשות ולהשאיר את נקודות הפריצה החזקות לסוף העבודה.  הסיבה לכך היא שאם ננהג להיפך ונאטום תחילה את נקודות הפריצה החזקות יותר, נגרום ללחץ חזק יותר של המים (אשר לוחצים בצד השני של הקיר) וכתוצאה מכך נקודות פריצה חלשות תהפכנה להיות יותר חזקות והרבה יותר קשות לטיפול.

איטום פריצות מים גדולות וחזקות:

כאשר יש צורך לאטום פתח גדול בקיר אשר ממנו קיימת פריצת מים חזקה, ניתן לקבע ולבטן צינורית בחלק מסוים של החור. לחץ המים ינוקז דרך צינורית זו ויאפשר את איטום השטח שמסביבה בנוחות מרובה יותר וללא התמודדות מתמדת בלחצי מים מקסימלים.  עם סיום איטומו של כל החור נוציא את הצינורית ונאטום את הפתח הנותר.   בצורה זו יהיה עלינו לעבוד תחת לחצי מים חזקים רק בסיומה של העבודה ולא לכל אורכה.

איטום קירות ישנים ופורוזיביים:

פעמים רבות יש צורך לאטום פריצות מים בקירות פורוזיביים ,חלשים, ומתפוררים.

כאשר מצב התשתית חמור מאוד – כל פריצת מים שנאטום תגרור בעקבותיה פריצות מים חדשות במקומות חדשים בקיר. במצבים כאין אלו אין טעם באיטום פריצות מים אחדות בזו אחר זו משום שהעבודה פשוט תמשך לעד ונאלץ לאטום עשרות ואפילו מאות פריצות חדשות.

במקרה זה הפתרון הנכון הנו לאטום בתחילה את כל שטח הקיר ורק אחר כך לאטום את נקודות פריצות המים.בהנחה שמדובר בקיר בטון (ללא טיח וצבע) הדרך לאטום את הקיר תחילה תהיה כמפורט להלן:

1.  הורדת חלקי בטון רופפים וחלשים וסיתות חללים (כיסי חצץ) באמצעות פטיש ואיזמל או גרזן. יש להסיר את כל הנ"ל למרות שפעולה זו יכולה להגביר את קצב דליפת המים אל תוך המבנה.

2.  נקיון השטח משרידי אבק ולכלוך באמצעים מכנים (מברשת פלדה, ספוג , סמרטוטים וכולי) ושטיפה יסודית של כל השטח.

3.  מריחת שכבת יסוד צימנטית על גבי כל השטח. שכבת היסוד תהיה מרכבת ממלט נקי מעורבב עם מים ודבק מסוג לטקס "סופר" בשעור 50 אחוז מכמות המים. על התערובת להיות שמנה כשמנת ולא דלילה מדי.יש למרוח את התערובת בחזקה על גבי כל שטח הקיר.

4.  על גבי שכבת היסוד, ובעודה טריה- יש לבצע שכבת טיח צימנטי בעובי של סנטימטר לפחות.
הטיח הצימנטי  מרכב ממלט וחול ים (ביחס של 2 חול ל 1 מלט). תערובת זו תעורבב במים ודבק לטקס בשעור 50 אחוז מהמים. יש להשליך את התערובת על גבי שכבת היסוד וללחוץ אותה בחזקה באמצעות מלג` או שפכטל כך שתהיה צפופה, דחוסה, ומהודקת היטב. אין להשתמש בתערובת דלילה מדי אף על פי שתערובת דלילה תהיה נוחה יותר לעבודה.   ניתן גם להוסיף לתערובת זו מזרז התקשות נוזלי אשר יסייע בהתקשות מהירה יותר של הטיט הצימנטי. המזרז יעיל ביותר כנגד תופעת ה"הזעה" של הקירות ואם התערובת תתקשה מהר, תיפסק תופעת ההזעה לחלוטין.
לאחר סיום שלב זה יש להשאיר את החומר לייבוש ולהתקשות למשך 24 שעות לפחות. כאשר תערובת זו תתקשה היא תהווה איטום ראשוני ותמנע את היווצרותן של פריצות מים חדשות.
(מכיוון שבשלב זה עדיין לא טופלו מוקדי הפריצה של המים- אלו ימשיכו לפרוץ ויסירו מספר חלקים מהשכבה הצימנטית באזורים הסמוכים למוקדי הפריצה. מקומות אלו יטופלו בהמשך).

5.  לאחר התקשות שכבת האיטום הצימנטית נוכל לבצע איטום מקומי במלט מהיר ייבוש בכל מוקדי פריצות המים הנותרים. מאחר וכבר דאגנו לאטום מלכתחילה את כל שאר חלקי הקיר- לא תיווצרנה נקודות פריצה חדשות.

6.  עם סיום האיטום של כל פריצות המים יש לבצע השלמה של שכבת הטיח הצימנטי במקומות הנחוצים.

7.  לסיום – יש לצפות את כל השטח בשלוש שכבות של חומר אטימה צימנטי הידראולי (כגון סיקה טופ 107). מומלץ ליישם רשת אינטרגלס בין שכבות האיטום.

ישומים נוספים למלט המהיר:

ניתן לערבב את המלט המהיר עם חול ולהשתמש בתערובת לבצוע תיקונים מקומיים. משך ההתקשות של החומר לא ישתנה עקב הוספת חול.

בנוסף, ניתן להוסיף את החומר לתערובות מלט וחול רגילות- על מנת לזרז את זמן ההתקשות ולהוסיף תכונות איטום לתערובת. אך במצבים אלו עדיף להשתמש במזרזי התקשות נוזליים ולא במלט המהיר, מפאת מחירו הגבוה יחסית.

המלט המהיר טוב במיוחד לבצוע מהיר של עבודות הכנת תשתיות לפני בצוען של שכבות איטום צימנטיות או לפני שכבות צימנטיות אחרות. ניתן לכסות אותו בשכבות צימנטיות נוספות זמן קצר יחסית לאחר התקשותו.   ניתן לצקת עמו רולקות, לתקן תיקונים מקומיים סביב צנרות בחדרים רטובים , סביב מרזבים במרפסות – וכדומה, ולחסוך בזמן המתנה יקר.

כיסוי מלט מהיר שהתקשה לא מכבר בשכבות צימנטיות נוספות, אף יכול לסייע לשמירת הרטיבות בסביבת המלט המהיר.  יחד עם זאת יש להזהר מלבצע זאת בטרם התקשותו הסופית של החומר (וזמן ההתקשות תלוי בעובי התיקון שבוצע) שאחרת יכולים להווצר סדקים.

להבנה יסודית יותר מומלץ לקרוא גם את המאמר על עבודה נכונה עם חומרי מליטה – יסודות איטום | שיקום מבנים. עבודה מסוג זה הנה חלק בלתי נפרד מעבודות איטום מרתפים או מקלטים מבפנים ובעבודות "איטום שלילי" ,כאשר קיימות פריצות מים אקטיביות בעת עונת הגשמים או כתוצאה מנוכחות תמידית של מי- תהום. מאמר זה תאר רק את אופן העבודה עם מלט מהיר התקשות. בנוסף לשיטה זו נעשה שימוש גם בהזרקת פוליאוריטן והדרך הטובה ביותר היא לשלב בין השיטות במקרים הנחוצים, דהיינו – לבצע הזרקה במידת הצורך ואחר כך לבצע את האמור במאמר זה.

מפרטי איטום ושיקום נוספים שופכים אור נוסף על תחום זה ונשמח לסייע בכל קושיה גם באמצעות פורום איטום ושיקום.

בהצלחה,

איטומן –
מומחי איטום ושיקום מבנים

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן