קבלני איטום

התפתחות ענף האיטום בעשורים האחרונים גררה בעקבותיה חלוקה והתפצלות טבעית של קבלני איטום לקבוצות התמחות שונות. 

ניתן לזהות את תחומי ההתמחות של קבלני האיטום על פי סוג החומרים עמם הם עובדים.  סוגי החומרים הם שקובעים את סוגי המלאכות שבהם הקבלנים מתמחים, כפי שיוסבר בהמשך.

בטרם בחירת קבלן איטום לבצוע עבודה מסויימת, מומלץ לזהות את סוג התמחותו העיקרית. הכרת תחומי ההתמחות וסוגי החומרים תהווה יתרון בעת בחירת קבלנים לעבודות איטום נדרשות.

קבלני איטום מכירים כמובן היטב את סוגי ההתמחויות בענף ולעיתים אף נעזרים זה בזה לצורך בצוע מטלה מסויימת אשר הם אינם ערוכים לה או מנוסים מספיק בבצועה. יחסי גומלין אלו בין קבלני איטום הנם דבר הגיוני ומקובל, במיוחד במקרים בהם קבלן איטום מקבל לידיו פרוייקט גדול לבצוע אשר רק חלקים ממנו נמצאים תחת תחום התמחותו.

יש להעיר כי אין שום דבר פסול בעובדה שקבלן מתמחה רק בחלק מסויים של עבודות איטום ואין בכך משום להפחית מאמינותו. כשם שבענף הבנין כולו נוהגים אדריכלים, מפקחים ובעלי מקצוע להסתייע ביועצים שונים בתחומים אשר בהם הם אינם מתמחים, כך גם בענף האיטום. אין עובדה זו מפחיתה כהוא-זה מערכו של קבלן זה או אחר אף על פי שבסיטואציות מסויימות גם קבלני האיטום עצמם נוטים לעיתים להרגיש מעט נבוכים מהעובדה שאינם מתמחים בבצועה של המטלה המבוקשת.

להלן סקירת התפתחותו של הענף לנוכח הפיתוחים של חומרי האיטום החדשים, במרוצת השנים.

התפתחות ענף האיטום – התמחויות של קבלני איטום

מימי קום המדינה ועד לתחילת שנות השמונים היה מבוסס כל ענף האיטום על עבודה עם חומרים ביטומנים בלבד – באמצעות זפת חמה.

זפת חמה שימשה לצורך זיפות גגות, לאיטום קירות של מרתפים ויסודות מבנה תת קרקעיים, לאיטומים תחת משטחים מרוצפים של מרפסות וגגות מרוצפים, לאיטום מקלחות, חדרי רחצה, מטבחים, אדניות, חניונים – ועוד.   רוב חלקי הבנין נאטמו עם זפת חמה בלבד ונוצר מצב בו קבלני זיפות שלטו למעשה ללא עוררין בתחום האיטום כולו.

עם תחילת שנות השמונים חלה פריצת דרך משמעותית בענף האיטום, בעקבות הופעתם של חומרי אטימה חדשניים. חומרים אלו יצרו שינויים בכל תחומי האיטום, גרמו לפיצול תחומי ההתמחות של העובדים בענף ולהיווצרות סוגים של קבלני איטום חדשים אשר לא היו קיימים קודם לכן.

השוק נחלק לפתע לשני תחומי התמחות עיקריים:

תחום ראשון –

קבלני איטום שהתמחו בעבודה עם חומרים ביטומנים ביישום חם (זיפות והלחמת יריעות ביטומניות).

תחום שני –

קבלני איטום שהתמחו בעבודות עם חומרים חדשים.

להיווצרות שתי קבוצות עבודה אלו ישנה עד היום השלכה מכרעת בתהליך בחירתו של קבלן איטום עבור עבודה מסויימת, מכיוון שחלקם הארי של הקבלנים מתמחים רק בסוג אחד של עבודה בעוד שאינם מיומנים כלל בתחום השני.

לחלק אחר וקטן יחסית של חברות או קבלנים לאיטום, ישנם צוותי כוח אדם מקצועיים נפרדים לכל סוג של עבודה.

קבלני זיפות , קבלני איטום גגות ומבנים עם יריעות ביטומניות

קבוצה ראשונה זו מרכבת ברובה מאותם קבלני זיפות אשר התמחו בעבר הרחוק רק בעבודה עם זפת חם.

כח האדם שהועסק על ידי הקבלנים בענף הזיפות היה מרכב מפועלים, חלקם עובדי שטחים, אשר הפכו להיות בעלי המקצוע המיומנים ביותר בתחום.  עובדת היותו של זיפות ענף עבודה פיסית תובענית ולעיתים אף מסוכנת, גרמה להרתעה ולהתרחקות כללית של כוח אדם חדש מתחום עבודה זה.

בערך באמצע שנות השמונים, החלו להופיע בשוק האיטום היריעות הביטומניות המיושמות בהלחמה, באמצעות מבער גז. הלחמת יריעות ביטומניות באמצעות להבת גז הינה מלאכה הדורשת אף היא נסיון והתמקצעות רבה בשטח.  העבודה מחייבת חימום מדוייק וסבלני של היריעה לטמפרטורה הרצויה בלבד ורק התנסות חוזרת ונשנית בשטח עצמו יכולה להקנות מקצוענות אמיתית בהלחמת יריעות.

מלחימי יריעות מנוסים הפכו להיות בעלי מקצוע שעבודתם גובלת לעיתים בעבודת אמנות ממש. תהליך הפיכתו של פועל זיפות למלחים-יריעות מקצועי אורך בנקל מספר חודשים ובעל מקצוע שכזה שווה את משקלו בזהב.

קבלני זיפות החלו אם כך לעבור בהדרגה לעבודה עם יריעות ביטומניות והמעבר היה הדרגתי ונמשך מספר שנים. בתחילת הדרך רק מעט קבלני זיפות העזו לבצע איטום גגות באמצעות הלחמת יריעות ביטומניות. אך אט אט החלו הקבלנים ללמוד את רזי המקצוע ואת עבודת ההלחמה של היריעות וכיום המצב בשוק הוא כזה שכל קבלני הזיפות מבצעים את שתי המלאכות גם יחד: זיפות והלחמת יריעות. אחדים מהם אף העדיפו לזנוח כליל את העבודה עם זפת חם.

במהלך שנות התשעים החלו להופיע בשוק חומרי אטימה ביטומנים משחתיים שאינם דורשים חימום. העבודה עם חומרים אלו הינה מטבעה הרבה יותר קלה ליישום, במריחה במברשת או בהתזה במכונה, וקבלנים משתי קבוצות ההתמחות נוהגים לעסוק בה עד היום.  עיקר השימוש בחומרים אלו היה והינו לצורך איטום קירות חיצוניים של מבנים תת קרקעיים, מקלטים ומרתפים, איטום קירות חוץ לפני חיפוי אבן ואיטום תחת ריצופים של מקלחות, חדרים רטובים ומרפסות פתוחות קטנות.

קבלני איטום – עם חומרי איטום מתקדמים, קבלני סנפלינג, קבלני שיקום מבנים

קבלנים חדשים, חלקם צעירים יוצאי צבא, נכנסו אל נישה זו והחלו להתמחות בעבודות איטום עם

חומרים חדשניים וידידותיים יותר למשתמש, אשר לא הצריכו חימום באמצעות אש או להבת גז.

קבלנים אלו מתאפיינים בכך שאינם עובדים כלל עם יריעות ביטומניות או עם זפת חמה ואינם בקיעים בעבודות מסוג זה. חלקם עוסקים גם באיטומים ותיקונים באמצעות סנפלינג ובעבודות שיקום מבנים / שיקום חזיתות.

מאפיין נוסף ויחודי של קבלנים אלה הוא התמחותם בבצוע עבודות  "איטום שלילי". דהיינו שימוש בחומרי איטום מיוחדים, צימנטים, אפוקסים, פוליאוריטנים ואחרים, לשם בצוע עבודות איטום מבפנים של מרתפים ,מקלטים, מבנים תת קרקעיים , מאגרי מים ובריכות.

עיקר התמחותם של קבלנים אלו הנו בעבודות הבאות-

איטום שלילי / פנימי של מרתפים, מקלטים,פירי מעליות, חניונים תת קרקעיים.

איטום מאגרי מים, איטום בריכות שחייה.

איטום תפרי התפשטות עם מסטיקים פוליאוריטנים , לעיתים באמצעות סנפלינג.

הזרקות פוליאוריטן לבצו תיקוני איטום והזרקות אפוקסי לעבודות איחוי / שיקום בטונים.

איטום גגות בחומרים משחתיים (אקרילים, פוליאוריטנים, פולימרים) המיושמים בהתזה או במריחה ואשר אינם מצריכים חימום.

איטום מרפסות מעל הריצוף.

איטום או צביעת קירות חיצוניים (לעיתים באמצעות סנפלינג).

העבודה וההתנסות עם חומרים צימנטים מתקדמים, כמו גם השימוש בחבלי גלישה / סנפלינג לצורך בצוע תיקונים או צביעה של קירות חיצוניים, סחף אחריו את קבלני איטום אלו לתחום נוסף וחדש לגמרי והא שיקום המבנים.

כך נולד למעשה תחום העיסוק אשר מכונה עד היום בשמו "איטום ושיקום מבנים" ואשר עיקרו בעבודות איטום מיוחדות ובעבודות שיקום בטונים ומבנים, שיקום חזיתות וכדומה.

—————————

נדגיש שוב כי שני התחומים דורשים מיומנות גבוהה. עבודה עם חומרים ביטומנים חמים ובמיוחד עבודת ההלחמה של יריעות ביטומניות דורשת מיומנות גבוהה. מהצד השני של המטבע, עבודה עם חומרים מתקדמים דורשת הבנה ומיומנות מקצועית באשר לאופן תיפקודם של החומרים השונים ושילובם זה בזה במערכות איטום או שיקום מבנים.

בחירת קבלן איטום

בבואנו לבחור קבלן איטום עבור מטלה מסויימת חובה עלינו לפיכך להבין תחילה מהו תחום עיסוקו העיקרי של אותו קבלן.

בחירת קבלן מתחום שבו הוא אינו מתמחה בו באופן ישיר –  עלולה ליצור בעיות בהמשך.  לעיתים היא אף גורמת לבלבול כבר בראשית הדרך, כאשר קבלנים ממליצים המלצות סותרות ומנוגדות זו לזו באשר לסוג חומרי האיטום שיש להשתמש בהם.  להלן מספר דוגמאות נפוצות.

קבלני איטום גגות

בלבול נפוץ במיוחד נוצר בתחום זה כאשר קבלני איטום גגות שעובדים עם חומרים מתקדמים בלבד ממליצים תמיד על איטום גג עם חומרים אקרילים, פולימרים או פוליאוריטנים אשר מיושמים בהתזה או במריחה, בעוד שבמקרים רבים החומר המתאים ביותר ליישום יהיה דוקא – יריעות ביטומניות.

קבלן "מתקדם" שכזה יעדיף לעבוד עם חומרים אלו משום שהוא כלל אינו ערוך לבצוע עבודות עם יריעות ביטומניות (או זפת).  סיטואציה זו יוצרת כמובן אי נעימות ומבוכה מיותרת גם לקבלן עצמו, שכן הוא נמצא במצב בו הוא מסווה את אי יכולתו לבצע איטום עם יריעות, באמצעות המלצה בלתי מקצועית על יישומו של חומר "יותר מתקדם".    האמינות המקצועית מחייבת , יש לאמר, פשוט לאמר את האמת.

(לסקירה של אפשרויות השימוש בחומרי האיטום השונים, על פי התשתית שנמצאת על גג הבית, ראה את המאמר על איטום גגות).

קבלני איטום מקלטים | מרתפים | מאגרי מים

מן הצד השני של המטבע, כאשר עלינו לבצע למשל, עבודת איטום של מרתף או מקלט מבפנים, עלינו לבחור בקבלן המתמחה ישירות בתחום זה.

מתן עבודה שכזו לקבלנים שאינם מתמחים בה ממש יכול להסתיים בעוגמת נפש עקב הופעת רטיבויות ונזילות בהמשך. גם כאן ניתן לעיתים לשמוע המלצות סותרות, כאשר קבלני יריעות ביטומניות או זיפות יטענו שיש לאטום את המבנה מבחוץ (כאשר הדבר אינו מבטיח את הצלחת האיטום) או שינסו לפתור את הבעיה באמצעות ניקוז בלבד, משום שאינם מנוסים מספיק בתחום עבודות איטום שלילי / פנימי. (ראה את המאמר על איטום מרתפים או מקלטים מבפנים). במקרים חריגים אף יושמעו טענות כנגד שיטת האיטום השלילי כולה, רק משום שהקבלן האמור אינו בקיא בבצועה.

קבלני איטום מרפסות, גגות מרוצפים

השיטה הטובה ביותר לאיטום מרפסות גדולות או גגות מרוצפים- לפני ריצוף, היא באמצעות יריעות ביטומניות. (ראה מאמר על איטום מרפסות או גגות מרוצפים באמצעות יריעות ביטומניות).  ועדיין, עלול להיווצר מצב בו קבלן האיטום אינו ערוך לבצוע עבודות עם יריעות ולפיכך יעדיף להמליץ על אטימה עם חומרים משחתיים אחרים, נוחים יותר ליישום.

וקורים גם מצבים הפוכים, בהם קבלן יריעות ביטומניות אוטם ללא הצלחה מרפסות חוץ קטנות עם חומרים משחתיים צימנטים או אחרים, עמם הוא אינו בקיא בעבודה.

סיכום

כפי שהוסבר לעיל, מומלץ לבחור קבלן על פי סוג ההתמחות הראשי שבו הוא מיומן.

במרכז הדרך נמצאים כמובן גם קבלני איטום המסוגלים לבצע את שתי המלאכות באופן מקצועי לגמרי.

יחד עם זאת יש לזכור כי אין לסגור את הדלת בפני קבלנים שמשתפים פעולה זה עם זה ומביאים לאתר קבל-משנה שאמין עליהם, על מנת לספק שרות ללקוח. אין בכך בהכרח משום לייקר את עלות העבודה  או להפחית חלילה מאיכותה משום שהקבלן הראשי עדיין נותר אחראי לכל העבודות המבוצעות תחתיו וגם קבלני המשנה הנם בעלי אינטרס לשמור אותו מרוצה.

במקרה של ספק –יש פשוט לשאול את הקבלן ישירות מהו תחום עיסוקו העיקרי.

מאמרים ומפרטי עבודה לחומרים השונים ניתן לראות במדור מפרטי איטום ושיקום.

כתמיד, נשמח להגיש עזרה לכל המבקשים באמצעות פורום איטום ושיקום מבנים.

בברכה,

איטומן –

מומחי איטום ושיקום מבנים

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן