סיוד או הלבנת גגות

סיוד או הלבנת גגות :

"סיוד גג" או "הלבנת גג" הנם שני מושגים שגורים שחשיבותם לעיתים אינה ברורה דיה ואשר קיימות לגביהם אי הבנות באשר לנחיצותם ולמועד ביצועם. במאמר זה נסביר על ההבדלים בין הלבנה לבין סיוד גגות, על מטרת הפעולה ועל מועד ואופן ביצועה.

אך תחילה, להלן מספר נתונים חשובים שיש לדעת בנושא בידוד גגות –

א.      טמפרטורת משטח גג עליון אשר איננו מולבן, מטפסת בימי הקיץ ל- 40 מעלות מעל לטמפרטורת האויר שבחוץ.  כלומר, שביום קייץ ממוצע שבו טמפרטורת האויר הינה 30 מעלות , הטמפרטורה של משטח הגג העליון תוכל לטפס ולעלות עד כדי 70 מעלות צלסיוס (!) ואף מעבר לכך.

ב.      כתוצאה מהתחממות המשטח העליון של הגג מתחמם הגג כולו, סופג ואוגר לתוכו את החום ופולט אותו כלפי פנים הדירה. בגגות היצוקים בטון התופעה מחמירה עוד יותר משום שהגג ימשיך להקרין במשך שעות הלילה את החום אשר נקלט אל תוכו במהלך היום !  

ג.       צביעת גגות באמצעות הלבנה או סיוד מפחיתה את הטמפרטורה של המשטח העליון של הגג, בכ 30 מעלות. (טמפרטורת משטח גג חיצוני שהנו בעל שכבת צבע לבנה ובוהקת (חדשה)  תהיה גבוהה בכ 10 מעלות בלבד מעבר לטמפרטורת האויר).

מנתונים אלו ניתן להבין כי לפעולת צביעת גג ישנה השלכה מכרעת על הטמפרטורה הפנימית בחלל המגורים.

===========

מזה עשרות שנים נהוג היה לבצע הלבנת או צביעת גגות מזופתים באמצעות סיד, ומכאן מקור השם "סיוד גגות".

בעשור האחרון יצאו לשוק חומרי הלבנה מתקדמים ועמידים יותר אשר נועדו להחליף את השימוש בסיד.  חומרי הלבנה אלו ניתנים לשימוש גם על גבי גגות אשר נאטמו עם יריעות ביטומניות.

חומרי ההלבנה הנם למעשה צבעים אקרילים לגגות אשר משווקים תחת שמות מסחריים שונים. יתרונו של חומר ההלבנה האקרילי הנו בכושר עמידות גבוה יותר מפני מי הגשמים ,אחיזה טובה יותר אל התשתית ומשך חיים ארוך יותר.

סיוד גגות היה ועדיין נהוג לבצע על גבי גגות המצופים בזפת, ואולם עקב כושר עמידותו הנמוך של הסיד אשר נשטף בקלות על ידי גשמי החורף, קיים אילוץ בחידוש הסיוד בתחילתו של כל קייץ.

לפעולות ההלבנה או הסיוד שתי מטרות:

המטרה הראשונה- הגנה על שכבות הזפת / היריעות.

המטרה השנייה-    בידוד הגג.

הגנה:

הגנה על האיטום הינה הכרחית לגמרי כאשר קיימת שכבת זפת על הגג.

קרני השמש מחממות את שכבת הזפת וגורמות לה להעשות צמיגה (נוזלית). כתוצאה מכך גולשת הזפת לכיוון המרזב (עקב השיפועים בגג) ויוצרת חסימה חלקית למעבר המים אל תוך המרזב.   מסיבה זו – בגגות מזופתים אשר בהם לא בוצעה הלבנת או סיוד גג במועד, ניתן להבחין בהצטברות שלוליות באזור אשר סמוך למרזבים.

זאת ועוד- במהלך הזמן גורמות קרני השמש לייבוש הזפת, להיווצרות פיצוצים , סדקים והתקלפויות מהתשתית.     יהיה זה נכון ומדוייק לאמר שאי ביצוע הלבנה על גבי גגות האטומים עם זפת, גורם להרס מוחלט של שכבת האיטום, בתוך זמן קצר.

אין חובה להגן באמצעות הלבנה על יריעות ביטומניות.  היריעות הביטומניות מסופקות עם שכבה עליונה של גרגרי אגרגט אפורים אשר מיועדים להגן על היריעות מפני קרינת השמש.

בידוד:

פעולת ההלבנה (או הסיוד) יוצרת בידוד מעולה כנגד חום קרני השמש.  הצבע הלבן דוחה (מחזיר) את קרני השמש ומשאיר את המשטח העליון של הגג קריר וצונן יחסית.

מסיבה זו מומלץ לבצע הלבנה גם על גבי גגות עם יריעות ביטומניות.

הלבנת הגג גורמת להבדל משמעותי מאוד בטמפרטורה הפנימית של הבית. ללא הלבנה סופג הגג את חום קרני השמש ומקרין אותו הלאה אל התקרה הפנימית של הדירה.  הבדלי הטמפרטורה בין גג מולבן לגג חשוף יכולים לגרום לכ 10 מעלות הבדל (!) בתוך הדירה.

יש גם להזכיר כי הפחתת הטמפרטורה עליונה של הגג מפחיתה אף מהחשש להיווצרות סדיקה תרמית ביציקת הגג עצמה ובחיבורים בינה לבין המעקות סביבה.

מבחן פשוט יכול להמחיש את יעילות ההלבנה:

אם תניח/י את כף ידך על גבי גג ללא הלבנה, בשעות הצהריים החמות- תרגיש/י חום עז.  לאחר ביצוע ההלבנה – אם תניח/י את כף ידך על גבי הגג תרגיש/י במשטח קריר וצונן.    בדומה למכוניות הצבועות בשחור או בלבן- הבדלי הטמפרטורה יהיו גבוהים מאוד.

גגות המצופים ביריעות ביטומניות יהיו גם הם חמים מאוד למגע לפני ההלבנה, וקרירים וצוננים יותר לאחריה. בפנים הבית שינוי הטמפרטורה יהיה בולט אף הוא, אם כי פחות משמעותי מאשר במקרה של גג המצופה בזפת שחור.

כאמור לעיל, פעולת ההלבנה על גבי היריעות הביטומניות נועדה לצורך בידוד בלבד ולא לצרכי הגנה. עם זאת הלבנת יריעות באמצעות חמרי הלבנה משפרת את עמידותן ויכולה להאריך את חייהן.

אין לבצע צביעה  של יריעות ביטומניות באמצעות סיוד משום שהסיד גורם להתייבשות היריעה ולהפחתת כושר גמישותה.

חומרי הלבנה אחרים :

קיימים בשוק גם צבעי הגנה כסופים (בצבע כסף) אשר מיועדים למריחה על גבי היריעות הביטומניות. צבעים אלו מגינים על היריעות מפני קרני השמש (מחזירים את קרני השמש) אך כושר בידודם איננו משמעותי כלל.

בשנים האחרונות נפוץ ה"מנהג" של הלבנת גגות באמצעות מריחת שכבה אחת בלבד של חומר איטום אקרילי (כגון פוליגג , אקרילפז ועוד). הלבנה מסוג זה אינה הלבנה טובה וגם איננה איטום טוב. לעיתים מנסים אנשים לבצע "שתי פעולות במכה אחת" : איטום והלבנה, באמצעות מריחת שכבה כזו או אחרת של "חומר איטום לבן".  פעולה חפוזה זו איננה מומלצת כלל משום שחומרי איטום אקרילים יש ליישם על גבי שכבת בסיס / יסוד.   בצוע חפוז מסוג זה יגרום לקילוף שכבת ההלבנה מהגג וכמעט תמיד יהיה צורך בקילוף החומר כולו מהגג מספר שנים אחר כך, לצורך ביצוע איטום חדש על גבי תשתית אחרת- מתאימה יותר.   חומרי איטום אקרילים נועדים בעיקרם לאיטום ויש ליישמם בהתאם לסוג התשתית שקיימת בגג ובמספר שכבות- על פי הוראות היישום המדוייקות של היצרנים השונים. (ראה רשימת מאמרים אקטואלים בסוף מאמר זה).

לסיכום הנושא –

חובה לבצע הלבנה על גבי גגות עם זפת.

מומלץ מאוד (אך לא חובה) לבצע הלבנה גם על גבי גגות עם יריעות ביטומניות.

על גבי יריעות ביטומניות יש לבצע הלבנה אך ורק באמצעות חומרי הלבנה / צבעים אקרילים ולא באמצעות סיד.

מפרט טכני:

הכנת השטח:

שלבי הכנת השטח זהים הן להלבנה בחומרים אקרילים והן לסיוד גגות.

1. נקיון יסודי של השטח מאבק ולכלוך באמצעות מטאטא.

2. נקיון מקומות בעלי הצטברות אבק דק באמצעות מטאטא ידני או מברשת.
(המקומות בהם מצטברות ערמות של אבק דקיק הנם בדרך כלל מתחת לדודי-שמש, סמוך למרזבים, ובכל מקום בו קיימות שלוליות).

3. רצוי לבצע שטיפה יסודית באמצעות צינור השקייה ,לגרוף את שאריות המים ולהמתין לייבוש הגג.

סיוד גג:

1. את התערובת לסיוד יש להכין במינון הבא: סיד סינטטי (אבקה) – 15 קילוגרם, 40- 50 ליטר מים, דבק לטקס SBR (או דבק אקרילי) – 2.5 ליטר.
תערובת זו מספיקה לסיוד שטח של כ 70 מ"ר בהנחה שמבצעים שכבת סיד עבה ולא מפזרים את אותה התערובת על שטח גדול יותר.
יש לערבב את התערובת הנ"ל היטב ורצוי להשאירה עומדת למשך מספר דקות. לפני תחילת הסיוד יש לערבב את התערובת בשנית.

2. יש לפזר את החומר על הגג ולהבריש אותו על כל השטח באמצעות מטאטא כביש. אין להסתפק בפיזור אקראי של החומר אלא יש לשפשף אותו בחזקה אל התשתית.

הערות:

ניתן ומומלץ להוסיף ואף להכפיל את כמות הדבק שבתערובת. ככל שתגדל כמות הדבק יהיה החומר עמיד יותר כנגד הגשמים ויחזיק מעמד למשך זמן רב יותר. סיוד טוב צריך להחזיק מעמד למשך כל חדשי הקיץ וגם בחודשי החורף שאחריו- ברוב שטחי הגג.  סיוד גרוע ישטף מהגג עם הגשם הראשון, ועקב כך תעמוד שכבת הזפת חשופה ותינזק בימי השמש (גם בשמש חורפית !).

חובה עלינו לציין כי המפרט המתואר לעיל איננו מתקרב כלל למפרט המקובל בשוק הזיפותים בארץ.  בדרך כלל מישמים הזפתים שכבה הרבה יותר דלילה ועם הרבה פחות דבק מזו המתוארת לעיל, כמו גם עם הרבה פחות נקיונות של השטח.  מומלץ ליישם את המפרט הנ"ל באופן עצמאי או לחילופין לתאם ביצוע שכזה (בתוספת מחיר) עם אנשי המקצוע.

סיוד גג שמתבצע כמתואר לעיל יכול להחזיק מעמד אפילו 2-3 שנים ותלוי בכמות הדבק בה משתמשים, בנקיון יסודי של השטח ובמריחת שכבה עבה ואחידה של סיד.

הלבנת גג:

1.  לשכבת יסוד ראשונה יש לדלל את חומר ההלבנה במים בשעור כ- 40 אחוזים ולערבב היטב.

2.  פזור השכבה על גבי כל שטח הגג באמצעות רולר או מברשת / מטאטא עם שער עדין. אין להשאיר שלוליות ויש לפזר ולצבוע את כל שטח הגג (כולל את הדפנות).

3. לאחר ייבוש שכבת היסוד –מריחת שכבה ראשונה בדילול של כ- 25 אחוז.

4. לאחר ייבוש השכבה הקודמת – בצוע שכבה נוספת בדלול כנ"ל או ע"פ הוראות היצרן.

הערות:

חומרי הלבנה לגגות יש ליישם על פי  הוראות הבצוע של היצרנים השונים. מרבית היצרנים מייעצים על בצוע של שתי שכבות הלבנה בלבד ואולם מנסיוננו שתי שכבות אינן מספיקות בכדי להשיג הלבנה מקסימלית ואחידה על כל שטח הגג. לפיכך עדיף לבצע שכבת יסוד מדוללת ולאחריה שתי שכבות נוספות.

המפרט המתואר לעיל נכון לבצוע על גבי גגות שעליהם בוצע איטום עם זפת או עם יריעות ביטומניות. על גבי גגות עם יריעות ביטומניות כמות החומר המלבין הנחוצה תהיה בד"כ גבוהה יותר מזו שתידרש על גבי זפת.

חומרי הלבנה לגגות:

קיימים בשוק מספר יצרנים של צבעים וחומרי הלבנה לגגות, מקצתם רשומים מטה.

בנוסף למוצרים המפורטים מטה ניתן גם לבצע את עבודות ההלבנה באמצעות צבע חיצוני אקרילי כגון סופרקריל (טמבור) או נירוקריל (נירלט). בשום מקרה איך להשתמש בצבע המדולל עם טרפנטין משום שזה האחרון יגרום להמסת שכבת האיטום הביטומנית (יריעות או זפת).

אנו ממליצים על שימוש במוצרים של היצרנים המובילים בשוק ולא בתחליפים זולים של יצרנים לא מוכרים. להלן רשימה חלקית של מוצרים:

מלבין אקרילי לגגות (פזקר)

לובנקריל (ביטום)

דבק סיקה לטקס סופר (גילאר)

דבק מסוג בי.ג`י בונד 17 (בי.ג`י פולימרים).

לסיכום :

סיוד או הלבנת גג הנן פעולות חשובות לאין ערוך מבחינת ההגנה על מערכות האיטום ומבחינת בידוד המבנה.  ביישום נכון הלבנה ואפילו סיוד גג יכולים להחזיק שנים ארוכות ללא בעיה. יחד עם זאת יש לזכור כי איכות החזרת קרינת השמש הולכת ופוחתת עם הזמן, כתוצאה מהצטברות אבק וללכלוך והתיישנות שכבת הצבע / הסיד.  המקפידים- יבצעו חידוש של שכבת ההלבנה עם תחילת הקיץ.

מומלץ לבצע בדיקה תקופתית של מצב ההלבנה בגג עם תחילת האביב.

נדגיש : בידוד גג בצורה היעילה  ביותר ולטווח השנים הארוך ביותר- מושג באמצעות בידוד בשיטת "גג הפוך" ולא באמצעות הלבנה. ראה מאמר מתאים על בידוד גגות בשיטת גג "הפוך".

למידע נוסף בנושאים אלו מומלץ לקרוא את המאמרים הבאים:

איטום גגות  – המפרט את סוגי התשתיות המומלצות.

איטום גגות בחומרי איטום אקרילים – ליישום נכון של חומרים אלו לצרכי אטימה (ובידוד).

זיפות גגות – לענין בצועה של הלבנה או סיוד מייד לאחר סיום הבצוע של שכבת הזפת.

בידוד גגות – תקציר ממדריך המתאר סוגי גגות ושיטות בידוד, פרי מחקרם של פרופ` יצחק מאיר, פרופ` יאיר עציון ופרופ` דוד פיימן, בפירסום משרד התשתיות הלאומיות.

אנו תקוה שמאמר זה יאיר במקצת את נושא בצוע סיוד או הלבנת גגות. לברורים ושאלות נוספות ניתן לפנות אלינו באמצעות פורום איטום ושיקום ונשמח לסייע.

מאמרים נוספים לשרותכם במדור מפרטי איטום ושיקום.

בהצלחה,

איטומן-
מומחי איטום ושיקום מבנים

(כל הזכויות שמורות. מאמר זה פורסם לראשונה בשנת 2005-2006. עודכן בשנת 2010 על מנת להביא נתונים נוספים לגבי הבדלי הטמפרטורות המוזכרים לעיל).

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן