איטום גג הבית בחורף ובקיץ, קבלני איטום גגות

תחילת עונת החורף בישראל מאופיינת מתמיד בקריאות בהולות לעבודות איטום גגות. מדי חורף, הגשם הראשון מביא עמו מבול של בקשות דחופות לאיטום גג הבית.

קבלני איטום גגות מכירים היטב את התופעה:  כאשר ישנם מספר ימי גשם , כל העולם מתקשר בבהלה. מעט מאוחר יותר, כבר בשלהי החורף קבלני זיפות ואיטום גגות ניצבים בפני שאלה שכיחה : "האם אפשר לעשות את איטום גג הבנין גם בחורף, או שכדאי כבר לחכות לקיץ ?"

ברוב המקרים התשובה היא חיובית. אפשר לאטום את הגג גם בחורף.

אך בטרם  נפרט כיצד, יש להדגיש כי את איטום גג הבית יש לתכנן מראש תמיד לעונת הקיץ.

איטום גגות בקיץ

מדוע יש לאטום גגות בקיץ ?

א.  משום שחומרי איטום פשוט אינם ניתנים ליישום על גבי גג רטוב.

ב.  משום שיש למנוע מצב בו האיטום החדש יכלא תחתיו רטיבות שנמצאת בתשתית הבטון של הגג.

רטיבות כלואה:

שאריות רטיבות הנמצאות בתשתית הגג יכולות לגרום במהלך הזמן לניתוקים מקומיים של שכבת האיטום.  אדי הרטיבות הנפלטים כלפי מעלה מפעילים לחץ על שכבת האיטום וכתוצאה מכך נוצרות נפיחויות והתנתקויות מקומיות של חומר האיטום מן הגג.

בגגות שאטומים עם יריעות ביטומניות תופעת הנפיחויות הינה שכיחה וניתן להבחין בה בנקל.  אך היריעות חזקות וגמישות ואינן נפגעות מהתופעה. לעומת זאת על גגות שנאטמו עם זפת או עם חומרי איטום אקרילים תופעת הנפיחויות גורמת לעיתים להיווצרות קרעים מקומיים ופיצוצים בחומר האיטום. פיצוצים וקרעים שכיחים במיוחד בגגות עם זיפות ישן אשר הושאר חשוף לשמש (ללא סיוד) ואשר איבד את כושר גמישותו.

לחות כלואה היא ענין שיש להתייחס אליו גם כאשר אנו מבצעים איטום גג בקיץ, על גג שלא היו בו כלל בעיות רטיבות. בטרם כיסויו של הגג עם שכבת איטום חדשה יש לחתוך את שכבת האיטום הישנה במקומות בהן קיימות נפיחויות אויר ולהניח לאדי הרטיבות להתייבש למשך מספר שעות. במקרה של גג שכבר ידוע שהיו בו בעיות רטיבות בחורף מומלץ לבצע את פתיחת בועות האויר מספר ימים או אפילו מספר שבועות לפני תחילת האיטום.

מהו המועד הטוב ביותר לאיטום גג הבנין ?

התקופה הטובה ביותר לבצוע זיפות או איטום גגות היא בחודשים יוני-יולי- אוגוסט כאשר הגג הספיק להתייבש תחת השמש והגשם עדיין רחוק מלהגיע.  כאשר גג הבית נאטם באמצעות זיפות כבר בראשיתו של הקיץ, נרויח גם מהעובדה שהגג יהיה מסוייד / מולבן במסגרת עבודות הזיפות וע"י כך גם נהנה מתקרה צוננת למשך כל עונת הקיץ.

איטום וזיפות גג בית משותף

ועדי בתים נוהגים לעיתים לבצע את זיפות גג הבית המשותף דוקא בחודש ספטמבר, סמוך ככל האפשר לתחילת החורף. אלא שעד אז, דיירי הקומה העליונה בבית המשותף נאלצים להתבשל מחום תחת גג דירתם, אם יש עליו זיפות חשוף אשר אינו מסוייד.   אך כאשר גג בית משותף אטום עם זפת- אין הגיון להמתין לסוף הקיץ ולו רק לטובתם של דיירי הקומה העליונה, הסובלים קשות מהתחממות התקרה. עדיף יהיה לבצע את עבודות הזיפות בראשית הקיץ ולהנות במקביל מגג צונן.

דחיית עבודות האיטום לחודש ספטמבר איננה מומלצת גם כי קבלני איטום או זיפות גגות כבר נמצאים תחת העומס העונתי.  לעיתים אף עלולים לרדת גשמים בספטמבר או שהעבודות כולן נדחות ל"אחרי החגים" ומי שידחה את הכל לרגע האחרון עלול למצוא עצמו נופל ישר לבהלה של אוקטובר, כשהגג שוב רטוב. 

איטום גגות מבנים בחורף

 למרות שיש תמיד לתכנן את איטום גג הבנין לקיץ, עדיין יש להעמיד את הדברים בפרופורציה המתאימה.

החורף הישראלי הנו עשיר בימי שמש ומספר ימי הגשם הנו זעום יחסית.  בתנאים אלו אין מקום לפסיקה נחרצת הטוענת שלא ניתן לאטום גגות בחורף.

ממילא, כאשר קיימות נזילות בגג יש לטפל בהן בהקדם משום שאילולא נעשה כן המצב רק יחריף וכמות המים שתחדור אל מתחת לשכבת האיטום תהיה גדולה יותר.

פסיקות נחרצות מסוג זה אינן מתקיימות אגב כלל במדינות אחרות בעולם בהן יורדים גשמים ברוב עונות השנה (כגון צפון אירופה, צפון אמריקה ובמדינות אחרות בעלות אקלים טרופי).

בראשית חודשי החורף לא אמור להיות קושי בבצוע העבודות משום שניתן בקלות למצוא מספר ימים ואפילו שבועות רצופים של שמש – ולאטום את הגג.

בעיות מתחילות להתרחש כאשר מבצעים את האיטום על גג שכבר הספיק לספוג אל תוכו רטיבות עקב איטום לקוי קודם.   כאשר מתגלית רטיבות בתקרה בחודשי החורף הראשונים (אוקטובר – נובמבר- חלק מדצמבר) סביר להניח שכמות הרטיבות שנספגה לתוכו עדיין איננה רבה יחסית ושחלק ממנה הספיק להתנדף בהפוגות הממושכות בין הגשמים. לפני תחילת העבודות מומלץ לפתוח את שכבת האיטום במקומות בהם ישנה רטיבות כלואה ולתת לגג להתייבש למשך 24-48 שעות, או בהתאם לתחזית מזג האויר.  ככל שנקדים לטפל בבעיה כך גם נצא נשכרים.

גם כאשר מתגלית רטיבות בגג בשלהי החורף ( ינואר- פברואר) נוכל לבצע את אותה הפעולה.

החשש הגדול ביותר בבצוע איטומי גגות בשיאו של החורף הנו מפני כליאת כמות גדולה מאוד של רטיבות מתחת לשכבת האיטום החדשה. במקרים קיצוניים – כליאת רטיבות רבה תחת שכבת האיטום החדשה תגרום להחרפת המצב בפנים הדירה ולהיווצרות סימני עובש גדולים בתקרה מכיוון  שהרטיבות לא תוכל להתנדף כלפי חוץ אלא תתנדף כלפי פנים הבית.  רטיבות כלואה בכמויות גדולות אף מגבירה את החשש להיווצרות עובש כתוצאה מעיבוי, עקב התקררות התקרה.

על מנת להמנע מתופעה זו , כאשר אוטמים גג שיש בו רטיבות כלואה באמצעות יריעות ביטומניות, יש להתקין "נשמי–אויר" יעודיים המשמשים לשחרור לחץ אדי הלחות הכלואים תחת שכבת היריעות.  מומלץ תמיד להתקין נשמי-אויר כאשר מבצעים איטום גג עם יריעות ביטומניות מעל גבי תשתית לחה או תשתית שהספיקה לספוג לתוכה רטיבות במהלך החורף.

נשם אויר מותקן על גג עם יריעות ביטומניות

התקופה היחידה בה כדאי לשקול את דחיית האיטום לקיץ היא כאשר החורף מתקרב לסיומו (פברואר, מרס) וכאשר כמות הרטיבות שחדרה לתקרה הינה בלתי משמעותית. במקרים אלו כדאי להאזר בסבלנות – ולהמתין לקיץ.

תיקון גגות בחורף – תיקוני איטום מקומיים

בשיאו של החורף ניתן להסתפק לעיתים בבצוע תיקוני איטום מקומיים, כאשר את אטימת כל שטח הגג נדחה לעונת הקיץ.

הבעיה בבצוע תיקונים בלבד היא נושא האחריות על העבודה. קבלני איטום אינם יכולים לתת אחריות על עבודת תיקון מקומית משום שאחריות מלאה יכולה להנתן רק כאשר אוטמים את כל שטח הגג.   מכאן שלהחלטה על בצוע תיקונים מקומיים בלבד ישנה השלכה כספית, מכיוון שברוב המקרים יהיה עלינו מאוחר יותר לשלם שוב לאטימת כל שטח הגג.

ההמלצה היא לשקול תיקון גג רק כאשר מבחינים בליקויים ברורים מאוד ובולטים לעין ואשר קיימת לגביהם סבירות גבוהה שהם המקור היחידי לחדירת הרטיבות.

לבצוע תיקונים על גגות שיש בהם יריעות ביטומניות או זיפות, ראה את המאמר על תיקון גגות. המאמר מלווה בתמונות המסבירות את שיטת התיקון הנכונה.

איטום גג בית חדש – בחורף

בעת בנייתו של בית פרטי יש לתזמן את איטום גג הבית לשלב מוקדם ככל האפשר, בטרם תחילת הגשמים.

יציקת גג חדשה המושארת חשופה לגשם גורמת לצרות בשלב עבודות הגמר. תקרה רטובה אינה ניתנת לצביעה, הרטיבות עוברת אף אל תוך קירות הבית הנושקים לתקרה ומשך הזמן שיקח לרטיבות להתנדף יהיה ממושך.

נזקים קשים מתרחשים בבתים חדשים בהם הסתיימו עבודות הריצוף הפנימיות של הבית ואיטום הגג נדחה לשלב מאוחר יותר. נזילות דרך יציקת הגג גורמות להיקוות שלוליות מים גדולות ברצפת הבית ולחדירת המים אל מתחת לריצוף הפנימי החדש. תרחישים שכאלה אינם נדירים כלל ויש להמנע מהם על מנת שלא נאלץ לבצע את כל הריצוף הפנימי מחדש.

מכיוון שאין זה מעשי להפסיק את עבודות הבניה למשך עונת החורף ההמלצה היא לבצע את האיטום במועד מוקדם ככל האפשר. בראשית החורף, כאשר גג הבית כבר הספיק לספוג מעט גשם עדיין ניתן להמתין מספר ימים לייבוש ולאחר מכן לבצע את האיטום. אך כאשר הגג כולו ספוג במים ואנו נמצאים כבר בשלבי החורף המתקדמים נאלץ לדחות חלק מעבודות הגמר למועד מאוחר יותר, לאחר ייבוש מוחלט של התקרה.  (לא יגרם אגב כל נזק לשכבות טיח שירטבו).

גגות שנבנו בחורף ואשר היו חשופים לחדירת רטיבות, או אשר לא ניתן היה להשאירם חשופים לצורך ייבוש הבטון מחייבים התייחסות לאפשרות הימצאותה של רטיבות או לחות כלואה בתשתית הגג או בעומקה של שכבת השיפועים (ה"בטקל").    הפתרון המקצועי מחייב התקנת נשמי-אויר ביריעות הביטומניות.

במקרים נדירים יותר ועל פי שיקולו של המתכנן, ניתן גם להלחים על הגג שכבה "מפזרת אדים", שהיא שכבת יריעות מחוררות המולחמת אל הגג מתחת לשכבת האיטום העליונה ואשר מונעת היווצרות לחץ אויר במקום אחד באמצעות פיזורו על פני שטח רחב יותר.

———————- 

איטום גג בחורף – עם חומרי אטימה אקרילים

חומרי איטום אקרילים מחייבים זמן ייבוש ארוך במיוחד (מספר ימים, בהתאם להוראות היצרנים).  אין לבצע עם חומרים אלו עבודות תיקון או איטום כאשר צפוי גשם במהלך הימים הקרובים.

חומרים אקרילים רגישים מאוד לתנאי רטיבות מתמשכת ורטיבות רבה הכלואה בתשתית הגג תחת שכבת האיטום עלולה אף היא להמיס את החומרים ולהרסם, גם לאחר שהם הספיקו להתייבש (!).

לעומנתם-  תהליך הזיפות, או האיטום עם היריעות הביטומניות מתבצע באמצעות חימום החומר הביטומני אשר מתקרר בתוך מספר דקות בלבד. כך שחומרים אלה כלל אינם דורשים "זמן ייבוש" והנם מועדפים לשימוש.

קבלני איטום גגות, קבלני זיפות, קבלנים אחרים

כפי שמוסבר במאמר על קבלני איטום, הקבלנים מחולקים למספר תחומי התמחות. לא כל קבלן מסוגל לבצע עבודות הלחמה של יריעות ביטומניות או עבודה עם זפת חם.   ועל גגות עם זיפות או עם יריעות ביטומניות מומלץ בעקרון לבצע אטימה חדשה או תיקון עם חומרים מאותה המשפחה (עם זפת או עם יריעות).

קבלנים שאינם מתמחים בבצוע עבודות אלו יטו להמליץ על השימוש בחומרים אקרילים או בחומרים משחתים אחרים אשר בחלק מהמקרים – אינם מועדפים לשימוש. כך שיש לבדוק עם כל קבלן מהו תחום התמחותו ומהי שיטת האיטום הנכונה ביותר שיש לבצע על גג הבית.  לסקירה מקיפה על שיטות האיטום לגגות ולהתאמת חומר האיטום הנכון אל חומר האיטום הקיים על הגג ראה/י את המאמר הראשי בתחום, על איטום גגות.

המונח "קבלני זיפות" (או "קבלני זיפות גגות") הנו אגב מונח ארכאי אשר שימש בעבר הרחוק לתאור קבלנים שביצעו זיפות בלבד, בתקופה בה היו אוטמים גגות רק עם זפת חם.  עם מעבר השוק לשימוש ביריעות הביטומניות הפכו קבלני זיפות לקבלנים שמתמחים גם ובמיוחד בהלחמת יריעות ביטומניות. כך שכיום הם פשוט נקראים "קבלני איטום גגות".

———————-

למאמרים נוספים ראה את מדור מפרטי איטום ושיקום.

כתמיד, נשמח לעזור בכל שאלה באמצעות פורום איטום ושיקום.

בברכה,

איטומן –
מומחי איטום ושיקום מבנים

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן