איטום קירות חיצוניים בחומר איטום שקוף מסוג סילוקסן

איטום קירות חיצוניים בחומר מסוג סילוקסן:

איטום קירות באמצעות חומר אטימה שקוף מסוג סילוקסן (מכונה גם "פוליסילוקסן") נועד למנוע ספיגת רטיבויות בקירות חיצוניים של מבנים. החומר מוחדר לעומקן של תשתיות צמנטיות או מינרליות ומקנה להן אטימה מוחלטת כנגד ספיגת רטיבות.

מכיוון שמדובר בחומר שמונע ספיגה לא ניתן ליישמו מעל גבי קירות שמחופים בחומרים שאינם סופגים כגון קרמיקה, פסיפס, צבע, שפריץ אקרילי, שליכט אקרילי וכיו"ב. הספגתו אפשרית אך ורק על גבי קירות בטון חשוף, טיח, שפריץ צמנטי, שליכט מינרלי, אבן לסוגיה ,שיש וכדומה.

הספגת החומר לתוך הקיר מתבצעת באמצעות התזה במדחס בלחץ נמוך או במריחה במברשת.

הכנת השטח-

1. תיקוני טיח ,בטון, או שפריץ יש לבצע מספר ימים לפני מועד ההתזה ולאפשר לחומרי המליטה להתייבש לגמרי.  אין להתיז סילוקסן על גבי תיקונים רטובים או לחים. התזה על גבי משטחים לחים או מעל רטיבות כלואה עלולה לגרום להופעת כתמים בשלב מאוחר יותר.

חובה לאטום סדקים בקירות לפני בצוע ההתזה. החומר השקוף מסוגל לאטום סדקי שערה דקיקים ביותר אך אינו אמור  לאטום סדקים נימיים ואחרים. אותם יש לאטום על פי המאמר על איטום סדקים בקירות וביציקות בטון.

קירות בעלי חיפוי אבן או שיש מעבירים לעיתים תכופות רטיבות כתוצאה מנוכחות סדקי-שערה בחומר המילוי של המישקים (רובה או כוחלה). סדקי שערה מתגלים לעיתים קרובות בכוחלה עצמה או בצידיה- בין חומר המילוי לבין הדפנות של אבן החיפוי. התזת סילוקסן אל תוך הסדקים אשר במישקים יכולה ליצור איטום כנגד מעבר רטיבות אך לא ניתן להבטיח זאת ובכל מקרה של ספק מומלץ תמיד לבצע תיקונים במישקים או להסיר לגמרי את החומר הישן ולבצע מילוי מחדש.

2. במידה והקירות מכוסים בשכבות אבק יש לשטוף אותם באמצעות מכונת שטיפה ולאפשר לשטח להתיבש לחלוטין. התזת סילוקסן על קירות ומשטחים עם אבק יכולה לגרום לכתמים שלא ניתן יהיה להסירם בהמשך ואף עלולה לעיתים לגרום להיווצרות שכבה דביקה למגע על אותו קטע קיר אשר לא נוקה היטב.

3. יש לכסות היטב משקופים וחלונות באמצעות יריעות ניילון- לפני בצוע ההתזה. טיפות סילוקסן שיגיעו למשקופים וחלונות יהיו קשים מאוד להסרה.

התזת סילוקסן

יש לערבב את הסילוקסן היטב לפני השימוש ורצוי גם לערבבו מדי פעם גם במהלך העבודות עצמן. בצוע התזה רציפה על גבי שטח קיר גדול, ללא ערבוב החומר תוך כדי העבודה, עלול לגרום למוצקים המרכיבים את החומר לשקוע לקרקעית המיכל וכתוצאה מכך תיפגע איכות החומר.

התזת סילוקסן תתבצע מלמטה למעלה ובשכבה אחת רציפה. יש לוודא הספגה מלאה אל עומק הקיר. לשם כך מבצעים התזה במקום מסוים עד לשלב שבו ניתן להבחין בנגירת החומר כלפי מטה- ורק אז עוברים וממשיכים הלאה, להתזה במקום הסמוך. ניתן לבצע שתי שכבות אך עליהן להתבצע בשיטת רטוב-על-רטוב מכיוון שהתייבשות השכבה הראשונה לא תאפשר לשכבה השנייה להיספג  אל הקיר. יש להמשיך בשיטת התזה זו ולכסות את כל שטח הקיר ברציפות וללא הפסקות.

זמן הייבוש של החומר משתנה מתשתית לתשתית, בהתאם לכושר הספיגה ולתנאי מזג האוויר. אין לבצע התזה כאשר קיים חשש לגשם מספר שעו לאחר מכן.

כאשר מבצעים עבודות איטום על קיר באמצעות חבלי-גלישה / סנפלינג, מתבצעת התזת החומר מלמעלה כלפי מטה, בכיוון הגלישה. במקרה זה יש לוודא הספגה מלאה של החומר אל תוך אותו קטע קיר, לפני המשך ההתזה בהמשך הקיר התחתון. יש להמשיך ולהתיז את החומר על הקטעים הנמוכים יותר, בהם לא בוצעה עדיין ההתזה, למרות שיהיו קיימים באזור נזילות של עודפי חומר אשר ניגרים מטה מההתזה העודפת בקטעים העליונים.

הערות:

סילוקסן הנו חומר איטום שקוף שאינו נראה לעין לאחר הייבוש. במהלך היישום הקיר יקבל מראה רטוב אך מראה זה יעלם לאחר זמן מה, בהתאם לסוג התשתית.

התזת סילוקסן על גבי משטחים חלקים ושאינם סופגים עלולה להשאיר כתמים ומשטח דביק למגע אשר יצבור לכלוך בהמשך. יש להימנע מכך ולכסות חלקי קירות נחוצים.  מסיבה זו יש להקפיד על הסרת שכבות אבק מעל גבי לוחות שיש מלוטש וכיו"ב.

בטרם בצוע התזה על גבי משטחי אבן או שיש מסוגים שונים יש לבצע בדיקה מקומית במקום נסתר ולהמתין לייבוש על מנת לבדוק שהתשתית אכן אינה משנה את הגוון. קיר מחופה אבן יכול לקבל מראה רטוב שיעלם רק לאחר מספר ימים, אך בדרך כלל מספיק להמתין כשעה עד מספר שעות לייבוש הסופי, בהתאם לתנאי מזג האוויר ולכושר הספיגה של התשתית.

כמות החומר המותז תלויה בכושר הספיגה של התשתיות השונות . שיש ובטון חשוף יספגו פחות מטיח. שפריץ צמנטי עבה יכול לספוג הרבה מאוד. קירות בעלי טיח כורכרי יספגו את הכמויות הגדולות ביותר.

ניתן להספיג סילוקסן לצורך מניעת ספיגה של לכלוך אל קירות או אל משטחים אופקיים כדוגמת משטחי גרנוליט ומשטחים מרוצפים דומי.  אך ביישום מעל משטחי גרנוליט קיימת סכנת החלקה ויש לנגב את החומר היטב מעל גבי האבנים (חלוקי הנחל שבמשטח הגרנוליט). על קירות בעלי ציפוי מרמרינה ("פתיתי שיש) יש להזהר מהתזת סילוקסן משום שבמקרים מסוימים, אם כי נדירים, החומר עלול להמיס את המרמרינה ולהפרידה מהקיר.

קיים בשוק חומר איטום שקוף המכונה "סיליקון שקוף" ואשר מדולל באמצעות מים. חומר זה אינו עמיד בקרני השמש ,אורח חייו קצר יותר והשימוש בו אינו מומלץ.

טיפים נוספים שתמיד שוכחים לספר לך:

1. שהסילוקסן ממיס זפת ויריעות ביטומניות.  אין לרסס אותו בקרבת חומרים אלו במיוחד במעקות או קירות סביב גגות.

2. שאם יחסי השכנות חשובים לך- תאמר להם להזיז את המכוניות לפני הריסוס (אחרת זה גם עלול לעלות לך ביוקר).

3. שהסילוקסן ממיס חומרי איטום פוליאוריטנים (כגון סיקפלקס). אין לבצע איטום עם סיקפלקס (סביב החלונות למשל) על גבי סילוקסן לח. לחילופין- אין לרסס סילוקסן על גבי סיקפלקס טרי. הדרך הנכונה היא לבצע את האיטום בסיקפלקס קודם לכן , להמתין יום לייבוש ורק אז לרסס את הסילוקסן.

יש תמיד לעבוד תמיד על פי הוראות היישום של היצרנים השונים.

ראה מאמרים נוספים בנושא במדור מפרטי איטום ושיקום.

ניתן לעיין גם בסקירות של עבודות איטום קירות חיצונים.

לשאלות או הבהרות נוספות אנא פנה אל פורום איטום ושיקום ונשמח לסייע.

בהצלחה,

איטומן – איטום, שיקום מבנים

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן