איטום גגות

בחירת חומרי איטום מתאימים

בחירת החומר הנכון לאיטום הגג יכולה להיות מטלה מבלבלת לאלו שאינם מקצועיים דיים בתחום האיטום. יחד עם זאת, בחירה לא נכונה עלולה לגרום לכשל של כל מערכת האיטום ואף גורמת לעיתים תכופות לצורך בהסרת כל שכבות האיטום מהגג.

שוק האיטום מוצף בפרסומים של חברות המייצרות חומרים שונים. כל פרסום מציג את "חומר האיטום הטוב ביותר – לכל הגגות, לכל המקרים, בכל התנאים". בנוסף לפרסומים אלה באים עלינו גם קבלני השיפוצים ,קבלני איטום, זבנים בחנויות לחומרי בנין, מומחי ועד-הבית, מומחי תרבות הדיור, ועוד. עם ישראל כולו עושה רושם של מביני ענין. כל אחד ממליץ על חומר אחר או על מישהו אחר וכולם בטוחים בצדקתם.

אלא שהאמת אינה תמיד פשוטה ולעיתים גם אינה פשוטה לעיכול. הראש היהודי ממציא פטנטים בלי הרף ובוחר לרוב להתעלם מדבר אחד ברור : מי שמחפש איטום זול עכשיו, עלול לשלם על זה מאוד ביוקר אחר כך.

רבים שואלים "איזה חומר הכי זול אפשר לקבל כעת בשביל לאטום את הגג" בעוד שהשאלה הנכונה צריכה להיות: "באיזה חומר הכי נכון להשתמש עכשיו על מנת שלא נצטרך להסיר אותו מהגג אחר כך".

כתוצאה משלל החומרים ומהרצון להוזיל עלויות בכל מחיר- קיימים כיום בארץ אלפי גגות אשר מצופים במספר שכבות של חומרי איטום המתנתקים זה מזה והבלגן חוגג. יצר החיסכון גורם בסופו של דבר לביצוען של מערכות איטום זולות אשר כושלות לאחר מספר שנים וגורמות לצורך בהסרת כל שכבות האיטום מהגג.

במאמר זה נרחיב בנושא ונסביר על בחירת חומרי איטום נכונים עבור כל גג ובהתאם לשוני בתשתיות של הגגות.

יתכן ומאמר זה לא יהיה פופולרי במיוחד משום שלעיתים יתנגש עם מנהגי השוק ועם יודעי דבר למיניהם. אך אין מאמר זה בא לפסול ולבטל חומרי איטום או שיטות ביצוע אלא לספק מידע אמיתי על איטום גגות ועל התאמת חומרי האיטום לאלו שכבר קיימים על גג הבית. נאמר את האמת לגבי היתרונות והחסרונות של כל אחד מהחומרים והשיטות כאשר מה שיעמוד לפנינו הנו הצלחת האיטום –לטווח שנים ארוך.

חומרי איטום לגגות:

חומרי האיטום הנפוצים לצורך איטום גגות הנם-

1. יריעות ביטומניות.

2. זפת חם.

3. חומרי איטום אקריליים ו"פולימריים".

4. חומרי איטום פוליאוריטנים משחתיים.

5. חומרי איטום ביטומנים משחתיים.

6. יריעות PVC, TPO, EPDM.

התאמת חומרי איטום לתשתיות הקיימות בגג:

קיימים שלושה כללים בסיסיים אשר נכונים תמיד לצורך התאמת חומרי איטום אל גג המבנה.

הכלל הראשון:

חומרים מאותה משפחת-חומרים יאחזו תמיד טוב יותר זה מעל גבי זה מאשר חומרים ממשפחות שונות.

הכלל השני:

אל תאמין לאף אחד שיספר לך אחרת.

לדוגמא- יריעות ביטומניות תאחזנה מצוין מעל גבי זפת (שתיהן ממשפחת החומרים הביטומנית) אך לא תאחזנה כלל מעל גבי חומר איטום אקרילי.

דוגמא נוספת- בטון תמיד יאחז הכי טוב מעל גבי בטון (משפחת החומרים הצימנטית) אך לא יאחז כלל מעל גבי פלסטיק (או חומרים אחרים).

מכאן שברוב המקרים יהיה נכון לבחור חומר איטום מאותה משפחת החומרים שכבר קיימת כעת על גג הבית.

הכלל השלישי:

חומרי אטימה יאחזו תמיד טוב יותר אל תשתית הגג עצמה (הבטון) מאשר אל חומרי אטימה ישנים ממשפחת חומרים שונה.

————–

קיימות אין ספור דוגמאות לכשלים במערכות איטום בגגות אשר בהם בוצעו שכבות איטום ממשפחות-חומרים שונות, זו מעל גבי זו. בתקופה הראשונה האיטום נראה תקין ויפה אך במהלך השנים חלה היפרדות בין החומרים, בין אם מדובר בהיפרדות מקומית ובין אם מדובר על כשל טוטאלי.

כתוצאה מכך מגיע בסופו של דבר הרגע בו אין מנוס מקילוף כל שכבות האיטום מהגג. (וגם אז עלולים לבוא יועצים למיניהם שימרחו מעל הכל חומר נוסף חדש).

הפתרון הזול לכאורה- של מריחת חומרים חדשניים שונים על גבי תשתיות איטום קיימות שבסיסן ממשפחות-חומרים אחרות, עלול לעיתים להוכיח את עצמו כפתרון היקר יותר, לאחר שעבר הזמן.

שכבות קישור (יסוד) :

כל חומרי האיטום הקיימים בשוק מגיעים כיום בליווי חומרי- יסוד. (אלו מכונים לעיתים גם כ"שכבת קישור" , "פריימר" או "חומר בסיס").

חומר היסוד משמש כשכבה מקשרת בין התשתית לבין חומר האיטום ופותר את בעיית ההיצמדות וההתחברות בין החומרים השונים.

התשתית הטובה ביותר לבצוע מערכת איטום כלשהיא הינה, כאמור לעיל- התשתית המקורית של הגג (הבטון). זאת מכיוון שהבטון הנו חומר סופג המסוגל לספוג לעומקו בקלות חומרי יסוד שונים, דבר המקנה לו תכונת "התחברות מכנית" מעולה.

מסיבה זו- שכבת יסוד המבוצעת מעל גבי בטון תאחז כמעט תמיד טוב יותר מאשר מעל גבי שכבות אחרות שאינן מאפשרות את ספיגת החומר.

קיימות כיום שכבות יסוד מתאימות לסוגי תשתיות שונים. אלו עושות את מלאכתן בדרך כלל בצורה נאמנה ביותר ואף הולכות ומשתפרות במהלך השנים. אך גם הן עדיין יבצעו תמיד מלאכה טובה יותר כאשר הן יבוצעו מעל גבי תשתית בטון המאפשרת את הספגתו של חומר היסוד. הבדל קטן זה הוא שעושה את ההבדל באריכות הימים של מערכות האיטום.

חומרי איטום שונים והיצמדותם אל סוגי תשתיות:

להלן מספר מילים על כל אחד מסוגי חומרי האטימה שהוזכרו קודם לכן, בתוספת המלצות והערות לגבי סוגי התשתיות המתאימות לביצועם.

1. יריעות ביטומניות.

יריעות ביטומניות הנן שיטת האיטום הטובה ביותר לאיטום גגות שטוחים חשופים, מרפסות או גגות מרוצפים. בבצוע נכון והלחמה מלאה לתשתית היריעה הביטומנית תחזיק מעמד יותר זמן מכל שיטה אחרת. היריעות חזקות, גמישות ובעלות עמידות גבוהה ביותר כנגד קריעה ופגיעות מכניות.

מתי לבצע:

יריעות ביטומניות מתאימות לבצוע על גגות חדשים (מעל בטון או בטקל) ועל גבי גגות המצופים בזפת.

לפני בצוע מעל גבי גגות בטון ובטקל יש ליישם שכבת יסוד ביטומנית ו/או שכבת זפת. על גבי גגות מזופתים ישנים יש לבצע שכבת יסוד ביטומנית לכל הפחות בקטעים שעליהם קיימת שכבת הלבנה ישנה (סיד).

היריעות הרבה פחות טובות לבצוע על גגות בעלי איטום אקרילי ישן אשר בוצע מעל גבי שכבת זפת קודמת. במקרים אלו יש להסיר את כל האיטום האקרילי משום שאחרת לא ניתן יהיה להלחים את היריעות היטב אל התשתית. הלחמת יריעות ביטומניות מעל גבי איטום אקרילי ישן (כגון פוליגג, אקרילפז וכולי) תגרום לכליאת החומר האקרילי מתחת ליריעות. לחות ורטיבות שקיימות בגג יגרמו להמסת חומר האיטום האקרילי במהלך הזמן ולהיווצרות עיסה דביקה ורטובה מתחת ליריעות הביטומניות. הנוהג בשוק הוא להמיס את החומר האקרילי באמצעות מבער גז. שיטה זו אינה אידיאלית ואיננה מסירה את כל החומר האקרילי מהגג אלא גורמת לערבובו עם שכבת הזפת התחתונה. עדיף לקלף את כל החומר באמצעים מכנים ולהשתמש בחימום בגז רק כאמצעי עזר. בכל מקרה אין לבצע יריעות ביטומניות ישירות מעל גבי חומר איטום אקרילי. בלית ברירה מומלץ לאטום את הגג בחומר משחתי אחר ולא ביריעות.

יריעות ביטומניות גם אינן מתאימות לבצוע מעל גבי משטחים אשר נאטמו עם חומרי איטום צימנטים הידראוליים. החומרים הצימנטים ההידראולים אינם סופגים ולפיכך חומר היסוד הביטומני של היריעות לא יספג לעומקם ואחיזתו (ואחיזת היריעות) תהיה חלשה יחסית ולא תעמוד במבחן הזמן. כמו כן חימום היריעות עם מבער הגז גורם לפיצוצים בשכבת האיטום הצמנטית.

ניתן לבצע יריעות ביטומניות גם מעל גבי שכבת יריעות קודמת, אך יש להקפיד על בצוע הכנות מתאימות. יש להשתמש בשכבת יסוד ביטומנית יעודית אשר נספגת ומחלחלת היטב לתוך שכבת האגרגט המצפה את פני היריעות הישנות. יש לתקן נפיחויות אויר ביריעות הישנות ולהקפיד על הסרת שאריות צבע או טיח רופף מהמעקות בהיקף הגג, מעל לקצה היריעות הישנות.

כאן גם המקום לציין כי הלחמת יריעות חדשות מעל גבי יריעות ישנות תהיה בד"כ פחות טובה מאשר הלחמתן מעל גבי משטחי בטון יציבים (עם פריימר ביטומני או עם זפת). אחיזתן תהיה פחות טובה והיווצרות חללים ובועות אויר בין השכבות הינה כמעט בלתי נמנעת.

מנסיוננו- בחלק מהמקרים שבהם מתחילים בעבודות פתיחה של נפיחויות מקומיות ביריעות מתברר בסופו של דבר שרוב שכבת היריעות הישנה אינה צמודה היטב אל הגג. לעיתים אף מתגלית רטיבות והזעה רבה שכלואה מתחת ליריעות. כאשר קיים ספק באשר למצבה של שכבת היריעות הישנה עדיף פשוט להסיר את כולה מהגג ולבצע איטום בשכבת יריעות חדשה מעל גבי גג יבש ומצופה היטב בפריימר ביטומני (או זפת).

לבצוע נכון של יריעות ביטומניות אנא ראה מפרט טכני על איטום גגות עם יריעות ביטומניות .

2. זפת חמה.

זיפות גג באמצעות זפת חמה ניתן לבצע על גגות חדשים או על גגות עם זיפות ישן. על כל התשתיות האחרות אין לבצע זיפות כלל.

הזיפות נחשב אמנם לשיטה מיושנת אך השיטה עצמה יעילה ואין כל מניעה מביצועה ובתנאי שתתבצע כשורה.

זיפות זול יותר מהיריעות בכ 50 אחוזים אך מחזיק מעמד פחות זמן וחובה להגן עליו היטב באמצעות שכבת הלבנה (סיד או צבע מלבין לגגות) משום שאחרת יינזק וייהרס לחלוטין מחשיפתו לקרינת השמש.

על גגות חדשים ניתן ואף מומלץ לבצע זיפות גם כשכבת יסוד לפני הלחמת יריעות ביטומניות. במקרה שתקציב הבניה מוגבל ניתן גם לבצע תחילה זיפות ושנה שנתיים מאוחר יותר להלחים מעליו יריעות ביטומניות.

לבצוע נכון של זיפות אנא ראה/י את המאמר על זיפות גגות.

3. חומרי איטום אקרילים ו"פולימרים".

חומרי איטום אקרילים הנם חומרים משחתיים לבנים, על בסיס מים, והמיושמים במריחה (או בהתזה).

החומרים נאחזים ממש מצוין מעל גבי כל תשתיות הבטון ובתנאי שמיישמים שכבת יסוד כהלכה. על כל יתר התשתיות אחיזתם תהיה בד"כ גם כן טובה.

חסרונם הבולט של החומרים האקריליים והפולימריים שעל בסיס מים הנו בחוסר עמידותם בתנאי מים עומדים: בכל מקום בו תהיה היקוות ממושכת של מים (כגון בשלוליות, ליד פתחי מרזבים , מתחת לדודי שמש וכדומה) יינזק חומר האיטום לחלוטין, יתמוסס ויתקלף מהתשתית.

לפיכך יש להשתמש בחומרים אלו אך ורק על גבי גגות בעלי שיפועים טובים. מקובל להשתמש בחומרים אלו לאיטום גגונים, מעל מרפסות וכדומה, בעוד שאת שאר שטחי הגג אוטמים ביריעות ביטומניות. אף על פי כן אין כל מניעה מליישמם גם על גבי גגות בעלי שטח גדול.

חומרי האיטום האקריליים מיוצרים ע"י מספר רב של יצרנים. החומרים הנפוצים הנם פוליגג, (על סוגיו השונים) אקרילפז, טופגג וכיוצ"ב. (מניסיוננו אגב הפוליגג הוא הטוב מכולם). יתרונם של חומרים אלו הנו בנוחות הבצוע ובביטול הצורך בהלבנה משום שצבעם לבן.

הערה / תוספת –

בשנים שלאחר כתיבת מאמר זה ( 2005-2015) יצאו אל השוק חומרים אקריליים / פולימרים משופרים הניחנים בעמידות גבוהה ומשופרת יותר כנגד הקוויות מים ושלוליות על גגות. מומלץ לעבוד עם החומרים המתקדמים יותר בגגות בהם איכות השיפועים מוטלת בספק.

החומרים הפולימריים הנפוצים ביותר הנם ה"מולטיגג" וה"מולטיגום" (ביטום), "מאסטר-גג" ו"אינופז H2O" (פזקר), ו"פוליגג סופר M" (טמבור) ואחרים. מוצרים אלה ניתנים ליישום גם בהתזה במכונה ומתאימים גם לאיטום גגות קלים ממתכת או אסבסט.

בנקודה זו מחובתנו להעיר כי פרסומים שונים של החברות מציינים על גבי המוצרים כאילו שהם "עמידים במים עומדים". הצהרה זו מטעה ואיננה מדויקת משום שהיא מתייחסת לכך שהחומרים עמידים במים עומדים על פי תקן ישראלי 4518 דגם M בעוד שהמוצרים עצמם אינם עמידים לגמרי בפני מים עומדים ומשום כך גם אינם משמשים לאטימה במקומות בעלי רטיבות מתמדת (כגון בבריכות, או מתחת למשטחים מרוצפים או תת-קרקעיים).

בכל מקרה של ספק מומלץ תמיד להשתמש בחומרים ה"פולימריים" העמידים יותר ולהעדיפם על פני החומרים האקריליים מהדור הקודם, אף על פי שגם הם אינם לחלוטין בתנאי שלוליות.

לבצוע נכון אנא ראה מאמר על איטום גגות בחומרי איטום אקריליים.

מתי לבצע:

כפי שנאמר לעיל- חומרי איטום אקריליים נאחזים מצוין על גבי גגות עם תשתיות צימנטיות (בטון).

ניתן גם ליישמם על גגות עם זפת ישנה לאחר נקיון יסודי של התשתית ומריחת שכבת יסוד. החומר ידבק היטב לשכבת הזפת. עם זאת יש לציין כי בד"כ עדיף יהיה להלחים יריעות ביטומניות מעל גבי זיפות ישן, בהנחה שתנאי השטח מאפשרים את בצוען הנוח של עבודות ההלחמה.

מעל גבי יריעות ביטומניות היישום זהה אך יש לזכור כי במקומות אשר בהם תתנתק היריעה ממקומה יתנתק עמה גם חומר האיטום האקרילי שייושם מעליה. במקרים שבהם היריעות צמודות היטב לרוב השטח, כדאי פשוט להסיר את כולן מהגג.

בטרם נחליט על השימוש בחומר האקרילי עלינו לקחת בחשבון שהאיטום שיבוא כמה שנים אחר כך, יהיה צריך להיות אקרילי גם הוא (או פוליאוריטני, כפי שיוסבר בפרק הבא). מכיוון שאי אפשר יהיה להלחים יריעות מעל החומר האקרילי.

4. חומרי איטום פוליאוריטנים משחתיים.

חומרי האיטום הפוליאוריטניים העמיקו עד מאוד את חדירתם אל תחום איטום הגגות בשנים האחרונות (2011-2018) על חשבונם של החומרים האקריליים והפולימרים.

קיימות כיום בשוק שתי קבוצות כלליות של חומרים פוליאוריטנים:

קבוצה ראשונה- חומרים פוליאוריטניים על בסיס מדללים (המחולקים לחומרים "ארומאטיים" ועל בסיס "אליפאטיים").

קבוצה שניה – חומרים פוליאוריטניים על בסיס מים.

תכונתם הבולטת ביותר של החומרים הפוליאוריטנים מהקבוצה הראשונה (שעל בסיס מדללים) הנה עמידותם המוחלטת לתנאי מים עומדים (שלוליות). תכונה זו מקנה עדיפות בולטת לחומרים הפוליאוריטניים במקומות שבהם ישנה רטיבות מתמדת או מתמשכת, כגון גגות בעלי שיפועים לקויים או גגות בעלי מתקנים רבים אשר מפריעים לזרימת מים רציפה אל עבר נקודת הניקוז

חומרים אלו גם עמידים בשחיקה ומאפשרים מעבר הולכי רגל מעליהם לצורך תחזוקת המתקנים השונים שעל הגג. בחלק מהחומרים אף ניתן להשתמש לצורך ציפוי משטחי הליכה או גגות מרוצפים (מעל שכבת הריצוף). כמו כן אפשר ליישמם ב"גגות הפוכים" (שמעליהם מונחים לוחות בידוד מקלקר המכוסים בשכבת חצץ).

לתשומת לבך- הערה חשובה ;

החומרים שעל בסיס מדללים מחולקים כאמור לשני סוגים. חומרים פוליאוריטנים "אליפאטיים" שעמידים בקרינת השמש, וחומרים פוליאוריטנים "ארומאטיים" שאינם עמידים בקרינת השמש וחשופים לתופעת ה"גיריות" (מלשון גיר) אשר גורמת להתפוררות איטית של השכבה העליונה ולאיבוד מעוביה של שכבת האיטום במהלך השנים.

מסיבה זו, בגגות חשופים, מומלץ תמיד להוסיף למערכת האיטום הבסיסית ה"ארומאטית" שכבת ציפוי עליונה מפוליאוריטן "אליפאטי".

חומרי אטימה פוליאוריטנים- על בסיס מים:

היצרניות המובילות בשוק השיקו לאחרונה פיתוחים חדשניים של חומרי אטימה פוליאוריטנים לגגות על בהסיס מים. החומרים אינם רעילים, ידידותיים לסביבה ולמשתמש וניחנים בעמידות גבוהה יחסית להיקוויות מים.

החומרים טובים לשימוש בגגות חשופים מכל הסוגים ובעלי שיפועים תקינים. מכיוון שהמוצרים חדשים ועדיין לא הוכיחו את עצמם בשטח לאורך זמן, לא נוכל להמליץ עליהם בשעה זו (2018).

מתי לבצע-

באמצעות חומרי יסוד מתאימים (בדרך כלל על בסיס אפוקסי) ניתן ליישם את החומרים הפוליאוריטניים מעל גבי גגות בטון, גגות עם זיפות ישן, גגות עם יריעות ביטומניות ואף גגות עם חומרים אקרילים או פולימריים קודמים.

כהמלצה גורפת מומלץ לעבור לחומרים הפוליאוריטניים (שעל בסיס מדללים) כאשר קיים ספק באשר לאיכות השיפועים של הגג וכאשר קיים חשש מפגיעת כימיקלים. שתי קבוצות החומרים מתאימות גם לאיטום גגות קלים (פח, איסכורית, פאנל מבודד, אסבסט וכדומה).

מוצרים רבים בשוק מתהדרים בהיותם חומרים "על בסיס פוליאוריתן". על מנת להבחין בין האיכויות השונות של המוצרים מומלץ לעקוב אחרי הכלל האומר שהחומרים העמידים יותר משמשים גם לצורך איטומים מתחת לשטחים מרוצפים ואו בחלקי מבנה תת קרקעיים.

5. חומרי איטום בטומנים משחתיים.

חומרים אלו אינם מיועדים לאיטום גגות חשופים אך נעשה בהם לעיתים שימוש שכזה לאיטום גגונים קטנים או לצורך בצוע תיקונים ואיטומים מקומיים בנקודות אשר בהם לא קיימת גישה נוחה לצורך הלחמת יריעות ביטומניות.

החומרים נוחים מאוד לעבודה, בדומה לחומרים האקרילים, אך חובה להגן עליהם מפני קרינת השמש עם שכבת צבע אקרילי להלבנת גגות או צבע כסוף יעודי.

החומר הבטומני נאחז מצוין על גבי תשתיות בטון ועל גבי תשתיות בטומניות (זפת וריעות) בלבד. מומלץ להשתמש במשפחת חומרים זו לצורך בצוע תיקונים מקומיים ביריעות ביטומניות או סביב אלמנטים חודרים בגגות.

6. יריעות PVC, TPO, EPDM.

יריעות אלו בד"כ אינן מרותכות או מודבקות אל הגג בכל שטחן אלא מונחות מעליו ועוטפות אותו באופן חופשי. מתקבל כיסוי של ממברנה אטומה, גמישה וחזקה, אשר מקובעת במספר מקומות אל תשתית הגג והמעקות סביבו.

יתרונן – החומר חזק מאוד וגמיש ומשך החיים שלו ארוך יותר מכל החומרים שהוזכרו עד כה. יריעות מסוג EPDM, PVC או TPO יכולות להחזיק מעמד עשרות שנים ( כ20 שנה) ומכיוון שהן בגוון בהיר / לבן אין צורך בהלבנתן.

חסרונן העיקרי והבולט של היריעות הנו בכך שהן אינן צמודות אל תשתית הגג בכל שטחן. כאשר קיים כשל מקומי במקום נסתר בגג מתרחשת חדירת מים אל מתחת לכל שכבת האיטום ונגרם כשל כללי לכל המערכת. במקרים אלו קשה ביותר לאתר את מקומו של הפגם ביריעות בעוד שמי הגשמים ממשיכים לחדור ולהצטבר בכמויות גדולות מתחת ליריעות, באזור הנמוך ביותר בגג. תיקון המצב ידרוש גם את הרמת היריעות באזורים המרוחקים יותר מאזור הכשל, על מנת לאפשר את ייבוש השטח. (ראה תמונות שלהחלפת יריעות PVC ביריעות ביטומניות).

שיטת איטום זו נפוצה פחות משאר השיטות ומלאכת האיטום מתבצעת ע"י קבלני איטום גגות המתמחים בעבודות עם יריעות מסוג זה.

ניתן ליישם יריעות אלו זה מעל גבי כל התשתיות הקיימות. השיטה מתאימה במיוחד ליישום מעל גבי גגות קלים (מפנל מבודד). כמו כן ניתן להניח לוחות בידוד תרמיים מתחת לשכבת היריעות וע"י כך לקבל מערכת בידוד ואיטום מעולה לגגות קלים ובלתי מבודדים אשר קודם לכן היו "לוהטים". יחד כם זאת יש להעיר כי עלות האיטום משתווה לפעמים לעלות החלפת כל לוחות האיטום של הגג וכנראה כי מסיבה זו יישום זה הולך ונעלם.

כאמור- יריעות אלו עמידות בתנאי חוץ יותר מכל החומרים שהוזכרו עד כה אך הקושי באיתור מוקדי כשל מקומיים במקרה של נזילות, מהווה שיקול מכריע לפני התקנתן ומסיבה זו איננו נוהגים להמליץ על השימוש בהן לצורך איטום גגות בטון חשופים.

קבלני איטום גגות

יש להסב את תשומת לב הקורא לעובדה כי קבלני איטום גגות אשר אינם מבצעים עבודות הלחמה של יריעות ביטומניות נוטים להמליץ במקום זאת על שימוש בחומרי אטימה משחתיים. לעומתם, קבלנים המבצעים למשל עבודות עם יריעות PVC, עלולים להמליץ על הפתרון הנוח עבורם. כל בעת בחירת קבלני איטום גגות נבון יהיה לבדוק את סוג התמחותם ולשקול בהתאם לכך את ההמלצות המתקבלות מהם.

סיכום:

בטרם ההחלטה על סוג האיטום הנבחר יש לקחת בחשבון את סוג החומר שכבר קיים על הגג.

מומלץ תמיד להשתמש בחומר איטום מאותה משפחת-חומרים ולא לערבב ביניהם.

על אף הפיתוי לבצע עבודה מהירה ולכסות את האיטום הקיים בשכבת איטום כלשהיא נוספת- יש לנסות ולהימנע מכך ולהבין שאיטום זול יעלה בסופו של דבר ביוקר ולו רק משום הצורך בקילוף החומרים לאחר מספר שנים.

איטום טוב שמתבצע על גבי תשתית הגג עצמה , או שמתבצע עם אותו סוג החומר של האיטום הקודם יוכל להחזיק מעמד לתקופה ארוכה מאוד (אף הרבה מעבר לעשר שנים) ויהיה בסופו של דבר האיטום הזול ביותר.

כאשר משתמשים בחומרים משפחות אחרות יש להקפיד על יישום חומרי יסוד ("פריימרים") נכונים והכנת תשתית נבונה.

עם סיום עבודות איטום בגגות יש לבצע בדיקת הצפה. ראה מאמר על עבודות איטום – בדיקות הצפה והמטרה.

מאמרים נוספים בנושא איטום גגות ניתן למצוא במדור מפרטי איטום ושיקום. נשמח לעזור בכל שאלה באמצעות פורום איטום ושיקום.

בהצלחה,

איטומן-

מומחי איטום ושיקום מבנים

(מאמר זה נכתב לראשונה בשנת 2005 ועודכן בשנים 2009, 2013, 2016 ו- 2018 בכדי לשקף את ההתקדמות שחלה בנושא המוצרים הפולימרים והפוליאוריטנים).

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן