מניעת בעיות עובש ופטריות- עם צבע מקצועי מסוג KEFA

עובש, פטריות וריחות טחב מטרידים מזה שנים בעלי דירות ובתים, מסיבים נזקים סביבתיים ובריאותיים וגורמים לתיסכול רב משום הכורח לבצוע טיפולים תקופתיים חוזרים ונשנים.

בענף הבנין מתמודדים מזה שנים עם הבעיה מכיוונים שונים, באמצעות בידוד מעטפת הבית החיצונית ואיוורור חלל המגורים. בלית ברירה, נעשה גם שימוש שכיח בצבעים המכילים רעלנים נגד פטריות.

נזכיר כי מלבד במקרים בהם קיימות בעיות איטום, כל בעיות העובש הפטריות וריחות הטחב הבלתי נעימים נגרמים כולם כתוצאה מתופעה אחת ויחידה והיא – תופעת העיבוי.

התעבותם של אדי הלחות שבאויר מעל גבי קירות ותקרות היא הגורם הבלעדי להיווצרות משקעי רטיבות ממושכים. אלו בתורם קולטים מן הסביבה חלקיקים אורגניים, אבק ולכלוך ויוצרים מצעי גידול אידיאלים להתפתחותן של פטריות מסוגים שונים.

במילים אחרות- על גבי קירות יבשים שבהם תופעת העיבוי אינה קיימת, עובש ופטריות כלל אינם יכולים להיווצר.

—————–

בעיות עובש במבנים קיימים

בדירות ובבתים קיימים בהם כבר ישנם מפגעי עובש, בידוד מעטפת הבית החיצונית ממילא אינו מעשי, ברובם המוחלט של המקרים.

במקרים אלה מנסים בעלי מקצוע ובעלי דירות להתמודד מול תופעות עובש באמצעות שיפור תחלופת האויר (איוורור חלל המגורים) או באמצעות צביעת הקירות בצבעים נגד עובש.

צבעים רעילים נגד עובש

על מנת למנוע גידולי פטריות במקומות בעלי לחות גבוהה או בחללים סגורים שאינם מאווררים היטב, פותחו במרוצת השנים צבעים שונים נגד עובש אשר מכילים בתוכם רעלנים להמתת פטריות.

הבעיה –

1. צבעים מסוג זה מאבדים מיעילותם במהלך הזמן עקב התכלותם ההדרגתית של הרעלנים.

2. חומרים רעילים אלו אינם ידידותיים לסביבה. בפעולה זו אנו למעשה מעלימים "רעל" מסוג אחד (פטריות) באמצעות מריחת רעל מסוג שני.

יש להדגיש כי צבעים אלו אינם מתמודדים כלל עם מקור הבעיה (העיבוי) אלא מסתפקים, בלית ברירה, ב"הרעלת" האזור כנגד התפתחות פטריות. מיותר לציין כי מצב זה רחוק מלהיות אידיאלי הן מהבחינה הפרקטית והן מבחינת הגנת הסביבה.

——————-

דור חדש של ציפויים מונעי-עיבוי תוקף בהצלחה בעיות עובש ופטריות, מכיוון אחר לגמרי.

במקום להשמיד את הפטריות באמצעות חומרים רעילים, מונע הציפוי מלכתחילה את הצטברותה של רטיבות על גבי קירות ותקרות כתוצאה מתהליך העיבוי.

פטנט יחודי של חברת Kefa האירופאית הביא לפיתוחו של צבע מתקדם אשר מזרז פי עשרות מונים את קצב התייבשותו של הקיר ואינו מאפשר כלל את קיומה של רטיבות מתמשכת.

ציפוי Kefa גורם לרטיבות להתאדות במהירות הבזק מעל גבי המשטח המצופה. רטיבות מתמשכת נמנעת מלכתחילה וכלל לא יכולים להיווצר התנאים להתפתחות עובש ופטריות.

בתמונה המצורפת ניתן לראות כיצד ציפוי Kefa מאדה במהירות הבזק אדי רטיבות בתקרת מפעל מזון מוביל בארץ.

בצד השמאלי של התמונה ניתן לראות כיצד אדי המים התאדו במהירות מעל גבי המשטח
המצופה בציפוי.kefa לעומתו- האזור הימני הבלתי מטופל נותר רטוב.

כיצד פועל צבע נגד עובש מסוג Kefa :

צבע מסוג Kefaיוצר שכבת ציפוי עבה בעלת רקמה צפופה של חללים מיקרונים. שכבת הציפוי עשויה מליוני חללים זעירים אשר יוצרים שטח פנים הגדול פי 20,000 (!) ממשטח צבע קונבנציונלי.

כתוצאה מכך, עת נוצר עיבוי, נספגים ומתפזרים חלקיקי המים אל תוך החללים הזעירים שבצבע ומתאדים לאחר מכן במהירות רבה.

שטח הפנים העצום של הציפוי מאיץ את קצב האידוי בעשרות מונים והקיר מתייבש במהירות. כתוצאה מהתייבשותו המהירה של הקיר לא מתקיימים התנאים הנחוצים להתפתחות גידולי עובש ופטריות. בעיית העובש נמנעת.

הציפוי הנו ידידותי לסביבה, אינו מכיל רעלנים כלל ונותר יעיל ללא מגבלת זמן. מתקבל שיפור עצום ב"איוורור הטבעי" של המשטח, רטיבות אינה יכולה להצטבר מעליו ובעיות טחב , פטריות ועובש חדלות מלהתקיים.

צילום תקריב של החללים המיקרונים בשכבת הציפוי.

כדוגמא להמחשת מהירות האידוי של הציפוי נוכל למשל לקחת טיפת מים בשטח של 1.0 סמ"ר. כאשר "נפזר" את אותה טיפת מים על פני שטח רחב יותר- שאריות הרטיבות יתאדו במהירות הבזק. ציפויי הדור החדש של Kefa פועלים באופן דומה וגורמים לאידוי זריז ביותר של רטיבויות מעל גבי משטחים המצופים בחומר. במקומות בעלי תנאי איוורור קשים, מהווה ציפוי kefa "שובר שוויון" המאפשר לרטיבות להתאדות תחת תנאים שהיו עד כה בלתי אפשריים.

————–

ציפויים מונעי עיבוי של חברת Kefa מובילים כיום בעולם בענפי התעשייה השונים. הציפויים משמשים בתעשייה הימית לציפוי קירות מתכת בבטני אניות, לצביעת מכולות ועוד. בענף הקרור משמשים המוצרים לציפוי סביבת מקררים ומחסני קרור. שכיח במיוחד השימוש במוצרים בענפי הרפואה (בתי חולים, מעבדות) ובענפי המזון (מפעלי מזון, מטבחים, מחסני מזון) בהם ההיגיינה היא בעלת חשיבות ראשונה במעלה.

יעילותם של הציפויים ועובדת היותם ידידותיים לסביבה הציבה אותם כאלטרנטיבה מועדפת על פני הצבעים הקונבנציונלים הישנים מכילי הרעלנים.

מניעת עובש בענף הבניה והדיור

צבעי Kefa ניתנים ליישום מעל גבי כל סוגי התשתיות: בטון, טיח, פח, מתכת, אלומיניום- ועוד.

חדירת הציפויים לענף הבניה מאפשרת את פתרונן בעיות עובש לצמיתות במבנים בהם קודם לכן היה הדבר בלתי אפשרי. להלן מספר יישומים לבעיות עובש שכיחות.

עובש בחדרים רטובים- מקלחות, חדרי רחצה, מטבחים

חדרים רטובים הם הסובלים העיקריים מתופעות עובש. סובלים במיוחד הם האזורים הסמוכים למקורות יציאת המים החמים כגון : תקרות וקירות ליד מקלחונים ואמבטיות, תקרות בסביבות מתקני בישול, מעל מדיחי כלים, מעל מכונות ומייבשי כביסה למיניהם.

חללים סגורים – מקלטים, מרתפים, קומות תת-קרקעיות

מקלטים ומרתפים סובלים תכופות מבעיות פטריות ועובש עקב תחלופת אויר נמוכה ו/או בידוד תרמי לקוי. ציפוי Kefa יאיץ את תהליך הייבוש של הרטיבות מעל גבי הקירות והתקרות ויפיק את המקסימום מתחלופת האויר הקיימת. השימוש בצבע יכול לבדו להוות שובר-שוויון באזורים בהם מפגעי עובש חמורים נותרו עד כה ללא מענה.

עובש בחדרי ארונות, פטריות מאחורי ריהוט

חדרי ארונות הסגורים ברוב שעות היממה חשופים אף הם למפגעי עובש כאשר האיוורור הנו מועט ביותר ואינו מספק. ציפוי Kefa אידיאלי לשימוש בחדרי ארונות ובחדרי איחסון למיניהם אך יש להדגיש כי ללא איוורור מספק עדיין תימשך היווצרות עובש מעל גבי בגדים וחפצים שונים.

תופעה שכיחה נוספת הינה היווצרותן של כתמי פטריות מאחורי ספות, כורסאות וארונות קיר הצמודים לקירות הבית. אויר לח הכלוא בין הריהוט לקירות גורם לעיבוי ולהיווצרות פטריות. ציפוי Kefa יוכל לנטרל את התהליך וניתן אף ליישמו גם על חלקי ריהוט (כגון גב ארון קיר).

לאחר מספר שנים –  ללא סימני עובש לפני הצביעה- עובש מאחורי ריהוט

עיבוי ועובש עקב בידוד תרמי לקוי, גשרי קור

חלקי מבנה במעטפת החיצונית של הבית אשר עשויים בטון יצוק, מכונים "גשרי קור" משום היותם מוליכי-קור מצויינים המובילים את הקור מן החוץ פנימה. חדרי ממ"ד נפגעים מכך באופן קבוע, עת לא קיים בצידם החיצוני בידוד תרמי מספק.

שכיחה מאוד גם הופעת של "ענני פטריות" בפינות של תקרות וקירות, היכן שקיימים בשלד המבנה חגורות ועמודי בטון. צבעי Kefa יכולים בתנאים המתאימים לפתור את בעיית העיבוי ולבטל כליל את הצורך בבצוע עבודות בידוד יקרות.

מניעת טיפטופי מים עקב עיבוי – תקרות פח, איסכורית, מתכת, אלומיניום:

ציפויי Kefa מהווים פתרון אידאלי למניעת טיפטופי מים בתקרות של מבנים קלים עשויי מתכת, איסכורית, פח, אלומיניום וכדומה.

מבני משרדים, מבנים תעשיתיים ומחסנים ממוזגים בעלי תקרות פח או איסכורית סובלים לעיתים מטפטופי מים בתקרה הן בחורף והן בקיץ, כתוצאה מפעולת המזגן. ציפויי Kefa יבטלו לחלוטין את התופעה באמצעות ספיגת הטיפות ואידויים המהיר כלפי חוץ.

יש לציין כי פתרון יחודי זה כלל לא היה קיים עד כה בענף הבניה הקלה והצריך תכופות את בצוען של עבודות בידוד יקרות. הציפויי האוורירי אף משפר הן את הבידוד התרמי והן את הבידוד האקוסטי של התקרות.

שימושים נוספים:

ציפויי Kefa אידיאלים לשימוש בחדרי מכונות, חדרי משאבות, בסביבות בריכות שחיה, מטבחים מתועשים, חדרי אוכל, מרפאות, שרותים ציבוריים, מלתחות – ועוד. מעל גבי מבני מתכת או בטון מזויין- המוצר מפחית את מפגעי החלודה ומאריך את חיי המבנה.

הסרת עובש, הכנת השטח וצביעה במערכת Kefa

מערכת הצבע של חברת Kefa מכילה חומרים יעודיים נוספים לחיטוי והכנת השטח לפני הצביעה.כל החומרים ידידותיים לסביבה ואינם מכילים רעלנים.

1. ניקוי עובש וחיטוי האזור הפגוע מתבצע בחומר ניקוי יעודי מסוג Bio Wash.

2. כשכבת יסוד לפני הבציעה משמש פריימר מסוג Bio Seal.

3. צביעת המשטח יכולה להתבצע באמצעות מריחה במברשת או רולר, או בהתזה במכונה.

ביישום ידני במברשת או רולר נדרשות לפחות שתי שכבות צבע כאשר עוביו הכולל של הציפוי הנו בין 0.5 ל 1.0 ק"ג למ"ר. ביישום בהתזה באמצעות מכונה ניתן להגיע לעובי הנדרש בהתזה רציפה אחת בלבד.

זמן הייבוש של הציפוי משתנה בהתאם לתנאי מזג האויר ונע בין 8 ל- 12 שעות.

צבע Kefa יוצר שכבת ציפוי עבה דמויית "שליכט" צבעוני דקורטיבי. משום עוביו של הציפוי נדרשת מיומנות מקצועית בבצוע העבודות לקבלת משטח נאה לעין. לפרטים טכנים נוספים ראה את עמוד המוצר של צבע מקצועי נגד עובש – Kefa.

לרשותך מאמרים רלוונטים נוספים במדור מפרטי איטום ושיקום :

עיבוי – איתור ומניעה

צביעת קירות – מקלחות וחדרי רחצה

שאלות ובקשות בנושא ניתן להפנות אל פורום איטום ושיקום מבנים באתרנו או באמצעות המדור צור-קשר.

נשמח לעזור לכל הפונים.

בברכה,

איטומן –

מומחי איטום ושיקום מבנים

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן