איטום גגות ביריעות ביטומניות

מפרט טכני עבור איטום גגות ביריעות ביטומניות:

מאמר זה מפרט את שלבי העבודה בעת בצוע עבודות איטום ביריעות ביטומניות על גבי גגות בהם קיים זיפות ישן.

הכנת השטח:

1.  נקיון הגג מאבק ולכלוך.

יש לשים דגש על נקיון במקומות הרגישים אשר בהם הצטבר אבק דק כתוצאה מהצטברות מים כגון באזורי שלוליות, ליד מרזבים ותחת דודי שמש.  לאחר נקיון ראשוני מומלץ, במידה וניתן, לבצע שטיפה של כל שטח הגג ולהשאירו לייבוש למשך 24 שעות. פעולת השטיפה תגלה גם מקומות עם שלוליות אשר יתכן ויהיה צורך בתיקונם.

2.  פרוק חלקי איטום ישנים ורופפים ונפיחויות בזפת באמצעות גרזן , סכין חיתוך וכדומה.

3.  יש להסיר מהגג אלמנטים חודרים ישנים וחלודים כגון כבלי אנטנות, עמודים , צנרות וכדומה.

4.  הסרת חלקי בטון וטיח רופפים מכל אזורי הרולקות (החיבורים בין הגג והקירות).

יש לוודא שלא קיימים חללים מאחורי הרולקות הקיימות, באמצעות הקשה בפטיש או חפץ דומה. איטום ישן ורופף מעל גבי הרולקות יש לתלוש ולהסיר ממקומו. במידה ובוצע בעבר זיפות על גבי קירות המצופים בצבע- יש להסיר את הזפת כולל את שכבת הצבע הישנה ולהגיע לתשתית בטון/ טיח חזקה ויציבה.

5. לאחר סיום שלב הפרוק יש לבצע תיקוני בטון בכל המקומות הנחוצים ברצפה ובקירות ולצקת רולקות חדשות במקומות שפורקו.

תערובת הבטון תהיה מרכבת מיחסי נפח של 1 מלט , 2.5 חול , ודבק לטקס SBR בכמות של כ 20 אחוז ממשקל המלט אשר בתערובת. לפני בצוע התיקון יש להרטיב את השטח היטב ולמרוח עליו שכבת יסוד צימנטית המרכבת ממלט נקי , ללא חול + דבק לטקס SBR בשעור 50 אחוז מכמות המים. חובה לעבוד בשיטת רטוב-על- רטוב.  (ראה מאמר באתר בנושא עבודה נכונה עם חומרי מליטה – יסודות איטום | שיקום מבנים).

יש להמתין מספר ימים להתקשות הבטון וייבוש מוחלט של כל התיקונים. יש לבצע אשפרה (הרטבה) של התיקונים 3-4 פעמים ביום הראשון וכפעמיים שלוש ביום המחרת. במקרה של מזג אויר חם יש לבצע אשפרות נוספות עם הקפדה על שכיחותן במיוחד ביום הראשון, מייד לאחר התקשות החומר. לחילופין, או בנוסף, כדאי לכסות את התיקונים באמצעות יריעות בד ו/או לדאוג להצללת השטח.

6. תיקון שיפועים בגג יתבצע כמתואר לעיל. במקרה של תיקונים עבים יש לשנות את יחס המלט והחול שבתערובת ולעבוד ביחס של 1:3. ניתן גם להוסיף אגרגט (חצץ) דק לתערובת, בהתאם לצורך.פני השטח העליונים של כל התיקונים צריך להיות חלק לגמרי ללא בליטות ושקעים.

7. סדקים בשכבת הזפת יש לפתוח ולנקות מאבק ולכלוך. את הסדקים ניתן לאטום באמצעות מסטיק ביטומני סמיך, או באמצעות זפת חמה בתוספת רצועת אינטרגלס בין השכבות. מעל גבי סדקים רחבים מומלץ לרתך רצועה של יריעה ביטומנית.

איטום ביריעות ביטומניות:

1. מריחת פריימר ביטומני על כל שטח הגג והרולקות.

יש למרוח שכבה בעובי של  כ 250 גרם למ"ר, ע"פ הוראות היצרן. באזורי הקירות יש להקפיד ולבצע שכבה נוספת לקבלת עובי נוסף.  יש להמתין מספר שעות לייבוש מוחלט של הפריימר הביטומני ורצוי אף לבצע את המשך האיטום למחרת.

הערה:  כאשר מצבה של הזפת הקיימת הוא תקין ניתן להסתפק במריחת חומר היסוד הביטומני רק על גבי תיקוני הבטון שביצענו ועל גבי אזורים שמכוסים עם סיד ישן. במקרה של זפת מאוד ישנה ו"יבשה" מומלץ למרוח את חומר היסוד על גבי כל השטח.

2. הלחמת יריעת חיזוק ברוחב של כ 15 ס"מ על גבי כל החיבורים בין הקירות לרצפה (רולקות). יש להשתמש ביריעות ללא ציפוי אגרגט על מנת לאפשר בהמשך את הלחמת השכבה הבאה מעליהן. היריעה עצמה תהיה מאותו הסוג שבו יתבצע האיטום בגג ובעובי 5 מ"מ.

3. הלחמת יריעות כנ"ל בכל המקומות הרגישים סביב אלמנטים שונים בגג, הגבהות בטון שונות וכדומה.

4. הלחמת שכבת יריעות הביטומניות על כל שטח הגג תתבצע מהנקודה הנמוכה בגג (ליד המרזב) ומשם כלפי מעלה, בשיטת ה"דומינו" (כמו בגגות רעפים), בכדי לאפשר זרימת מים חפשית ולהפחית סיכון של חדירת מים בחפיפות בין היריעות. היריעה חייבת להיות מולחמת לגג בכל שטחה. במקומות החפיפה בין היריעות יש להמיס את היריעה היטב ולהפעיל לחץ מקומי כך שיצא מעט "מיץ" ביטומני נוזלי כלפי חוץ.

יש לפרוס את היריעות באופן שבו הקצה האורכי של היריעה לא יסתיים בדיוק במקום הסיום האורכי של יריעה שכנה המקבילה לה. באזור הקירות / המעקות יש לעלות עם היריעות על  גבי יריעת החיזוק שברולקות ולהלחים את קצה היריעה היטב כולל הוצאת "מיץ" ביטומני.

5. יש לבצע שכבת יריעות נוספת על גבי כל אזורי הרולקות. הלחמת היריעה בקיר  תתחיל כ 10 ס"מ מעל למיקום יריעת החיזוק , תולחם אל הקיר על גבי היריעה התחתונה ותכסה גם את השטח האפקי בכ 20 ס"מ לפחות. (בגגות בעלי מעקה נמוך מאוד כאשר לא קיים מספיק שטח לבצוע הנ"ל יש לעלות עם היריעה העליונה ולהלחים אותה גם על גבי חלק משטחו האפקי של המעקה).

6. עם סיום עבודות ההלחמה מומלץ לחזק את קצה היריעות במקום החיבור שלהן אל הקירות. החיזוק מתבצע באמצעות סרגלי-אלומיניום יעודיים אשר מחוזקים אל הקירות באמצעות ברגים במרחקים של 20 ס"מ בינהם.  לאחר קיבוע הסרגל יש לאטום מעליו באמצעות מסטיק ביטומני. בנוסף יש לבצע איטום על גבי הברגים עצמם בחומר איטום פוליאוריטני כגון סיקפלקס FC11.

7. יש לצפות בחומר מגן את כל החפיפות בין היריעות ואת כל המקומות שנותרו שחורים (מעבר לגובה הרולקות וכדומה) כך שלא יהיו חשופים לקרני השמש. ניתן להשתמש בצבע כסוף יעודי כגון סילברפז או לחילופין עם חומר הלבנה אקרילי.

(לאחר סיום עבודות האיטום יש לבצע בדיקת הצפה, כמתואר במאמר על עבודות איטום – בדיקות הצפה והמטרה ).

הלבנת הגג, בידוד:

מומלץ להלבין את כל שטח הגג על גבי היריעות הביטומניות , אף על פי שהיריעות עצמן מגיעות עם ציפוי אגרגט אפור הן נוטות להתחמם מאוד בימי הקיץ הלוהטים.  ציפוי האגרגט נועד להגן על היריעות מפני קרני השמש אך כלל איננו מספק מבחינת מניעת חדירת החום אל תשתית הגג / התקרה.

ניתן לבצע את ההלבנה עם צבע אקרילי חיצוני (כגון סופרקריל או נירוקריל) או עם צבעי הלבנה יעודיים המשווקים ע"י החברות הגדולות בשוק. בשום מקרה אין לבצע הלבנה בצבע על בסיס טרפנטין שכן האחרון ימיס את הביטומן ויפגע באיטום.

בדרך כלל נחוצות שלוש שכבות כאשר את השכבה הראשונה יש לדלל במינון גבוה המכיל 50-70 אחוז מים. את שאר השכבות ניתן לבצע בדילול של 25 אחוז או על פי הוראות היצרן.  הלבנה זו תהיה יעילה למשך מספר שנים רצופות.

למקפידים : השיטה הטובה ביותר לבצע בידוד על גג עם יריעות ביטומניות הנה בשיטת "גג הפוך", בה מונחים לוחות פוליסטירן מוקצף (קלקר) על כל השטח הגג ומכוסים בשכבת חצץ. (ראה בידוד גגות בשיטת "גג הפוך").

סוגי יריעות ביטומניות תיקניות:

את איטום הגג יש לבצע ביריעות ביטומניות תיקניות בלבד בעובי 5 מ"מ, מסוג APP (כדוגמת  יריעות "ביטומפלסט"-ביטום, או "פוליפלסט"- פזקר).

תיקון גגות עם יריעות:

לבצוע תיקוני איטום בגג אשר כבר נאטם בעבר עם יריעות ביטומניות ראה מאמר על תיקון גגות. המאמר מפרט כיצד יש לבצע תיקון בגג מסוג זה עם טלאים של יריעות ועם חומרים משחתיים יעודיים אחרים.

——————————

מידע נוסף ניתן לקבל במאמר על איטום גגות ובמאמר על סיוד או הלבנת גגות .

מאמרים אחרים- במדור מפרטי איטום ושיקום.

כתמיד הנכם מוזמנים להפנות שאלות נוספות אל פורום איטום ושיקום.

בהצלחה,

איטומן –
מומחי איטום ושיקום מבנים

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן