איטום גגות בחומרי איטום אקרילים

מפרט טכני בסיסי לאיטום גגות בחומרי איטום אקרילים

מערכות איטום אקריליות אשר יתוארו להלן מתאימות לאיטום גגות בעלי שיפועים טובים בלבד.

חסרונם של החומרים האקרילים הנו בכך שהם אינם עמידים תחת היקוויות של מים עומדים ובמקומות שבהם קיימת רטיבות מתמשכת חומר האיטום האקרילי מתרכך ומתקלף מהגג.

בגגות רבים קיימות הצטברויות של שלוליות ומי גשם במקומות שונים בגג, תחת דודי שמש,ובמיוחד בסמוך לפתחי המרזבים. יש לטפל בכל המקומות הללו בטרם תחילת עבודות האיטום.

החומרים האקרילים טובים מאוד לאיטום גגות במיוחד כאשר מדובר על גגות בטון חשופים שמשופעים היטב או גגונים בשטח קטן יחסית., אך אפשר להשתמש בהם גם לצורך איטום גגות בשטחים גדולים כל עוד נצמדים להוראות היישום המובאות בהמשך.

יתרונם העיקרי של החומרים האקריליים הנו בקלות היישום שלהם ובצבעם הלבן (אשר מבטל את הצורך בהלבנת הגג).    ניתן להשתמש בהם גם לצורך איטום גגות שמצופים בזפת ישן או ביריעות ביטומניות אם כי אחיזתם על גבי משטחי בטון תהיה תמיד חזקה יותר עקב היספגותם והאחזותם המשופרת בעומק התשתית.

בגגות בעלי מתקנים רבים (דודי שמש, מערכות מיזוג, צנרות וכדומה) ואשר בהם לא ניתן לבצע איטום ביריעות ביטומניות אפשר להשתמש בחומרי איטום אקרילים אך רק בתנאי שאין בעיה עם שיפועים או שלוליות בין המתקנים השונים.

בשום מקרה אין לבצע את העבודות במקרה של גשם שצפוי להיות במהלך הימים הבאים שלאחר האיטום. מכיוון שהעבודה דורשת בד"כ כיומיים- עד שלושה ימים,  יש לתכנן את בצוע העבודות לתקופה של כשבוע עד עשרה ימים בהם לא צפויים גשמים.

בכל מקרה של ספק באשר לשיפועי הגג מומלץ שלא להשתמש בחומרים האקריליים אלא לעבור ולהשתמש בחומרים פוליאוריטניים.

מפרט טכני:

  1.  נקיון יסודי של כל שטח הגג מאבק ולכלוך. יש לבצע נקיון ראשוני באמצעות  מטאטא בעל שיער גס ואחר כך לשטוף את כל השטח ולהמתין לייבוש מוחלט. במיוחד יש להקפיד על ניקוי הצטברויות האבק מתחת לדודי השמש.
  2. תיקון שקעים קטנים בגג יעשה באמצעות תערובת צמנטית (מלט וחול ביחס 1:2) שמועשרת בדבק לטקס SBR בשעור 20 אחוזים מכמות המים של התערובת.
    מומלץ להסיר את שכבת האיטום הישנה מהאזור המיועד לתיקון על מנת שתערובת התיקון תתחבר ישירות אל התשתית הצמנטית של הגג. במקרה שנדרשים תיקונים עבים יותר מ 2 ס"מ יש להוסיף יותר חול לתערובת (ביחס 2.5 ל 1).
    יש לאפשר לתיקונים להתייבש לגמרי, רצוי למשך מספר ימים. (ראה "עבודה נכונה עם חומרי מליטה").
  3. מריחת שכבת יסוד על כל שטח הגג והרולקות.
    שכבת היסוד מרכבת מחומר האיטום האקרילי עצמו, אשר מדולל ביחס של  1 חומר אקרילי ו 3 חלקי מים. יש להמתין מספר שעות עד לייבוש מוחלט של שכבת היסוד.
  4. מריחת כל שטח הגג והרולקות בשכבת איטום ראשונה בעובי של כ 1.0 ק"ג למ"ר.
  5. פריסת רשת אינטרגלס מעל גבי השכבה הראשונה- בעודה טריה.
    יש לפרוס את הרשת על גבי כל שטח הגג והרולקות ולהטביע אותה אל תוך השכבה הקודמת באמצעות מברשת.  על מנת שלא לדרוך על השכבה הטריה בעת הנחת רשת האינטרגלס, יש לחלק את השטח ל"רצועות עבודה".  דהיינו- מריחה של שכבה ראשונה ברוחב של כ 1.20 מטר, הטבעת רשת אינטרגלס בתוכה והמשך מריחת השכבה הראשונה ברצועת-עבודה נוספת.
    יש לאפשר זמן המתנה לייבוש למשך 24 שעות.
  6. מריחת שכבה שניה של חומר האיטום בעובי 1.5 ק"ג למ"ר, על גבי השכבה הראשונה ועד לכיסוי מושלם של רשת האינטרגלס.

הערות:

  • אין לבצע שכבות עבות מדי. שכבה עבה מדי לא תוכל להתייבש ותיוותר רכה מבפנים וקשה רק בצידה החיצוני. לפיכך אסור גם למלא שקעים או חורים בגג בשכבה עבה של חומר איטום.
  • יש תמיד לוודא ייבוש מוחלט של השכבה הראשונה בטרם תחילת היישום של השכבה השניה, משום שאחרת השכבה הראשונה הטריה למחצה לעולם לא תוכל להתיבש כראוי.
  • כאמור לעיל – יש לאפשר כשבוע ימים לייבוש סופי של מערכת האיטום. מועדי הייבוש משתנים בהתאם להוראות היצרנים אך מומלץ לאפשר זמן ייבוש ארוך ככל האפשר (ללא גשמים).
  • ניתן גם לבצע את האיטום הנ"ל בשתי שכבות וללא רשת אינטרגלס בין השכבות, אך איטום עם רשת יהיה תמיד הרבה יותר טוב. השימוש ברשת מחזק את שכבת האיטום, מונע סדיקה ומוודא יישום בעובי מספק ואחיד על כל פני השטח.
  • יש לקרוא היטב את הוראות היצרן לפני בצוע העבודות. ההוראות יכולות להשתנות מעט מיצרן ליצרן ובכל מקרה הוראות היצרן קודמות לדברים שנאמרו במפרט זה.

בדיקת האיטום ע"י הצפה:

אין לבצע בדיקת הצפה על גבי גגות עם חומרי איטום אקרילים. (ראה עבודות איטום – בדיקות הצפה והמטרה).

חומרים אקרילים / פולימרים מתקדמים:

בעשור השנים האחרון משווקים בשוק מספר חומרי אטימה על בסיס מים המשווקים ע"י היצרנים כחומרים "פולימריים". חומרים אלו הנם למעשה חומרים אקרילים משופרים שניחנים בעמידות משופרת לתנאי מים עומדים. השימוש בהם עדיף על פני השימוש בחומרים האקרילים הישנים.

אלא שמחובתנו לציין כי הכיתוב על חלק ממוצרים אלו, שעליהם נטען שהם כביכול "עמידים במים עומדים" הנו מטעה ואיננו מדויק בלשון המעטה. האימרה מתייחסת לכך שהחומרים עמידים למים עומדים "על פי תקן ישראלי 4518- דגם M" אך הם אינם לגמרי עמידים תחת תנאים של מים עומדים ורטיבויות מתמשכות ולכל היותר מחזיקים מעמד תחת שלוליות קטנות ביותר. מסיבה זו חומרים אלו גם אינם מתאימים לשימוש במקומות עתירי רטיבות (כגון לאטימת בריכות ומאגרי מים או תחת משטחים מרוצפים בהם מתקיימים בד"כ תנאי רטיבות קבועים או מתמשכים).

כמו כן יש להדגיש כי עמידותם המשופרת להיקוויות מים קטנות אינה מבטלת בשום אופן את הצורך בתיקון שקעים בגג ועובה זו גם מצוינת בד"כ (ובאותיות קטנות..) בהוראות היישום של היצרנים.

דוגמאות לחומרים משופרים הנם : "פוליגג סופר-M" (טמבור), "מולטיגג" או "מולטיגום" (ביטום), "מאסטר-גג" (פזקר) ואחרים.

דוגמאות לחומרים אקריליים "רגילים" מהדור הוותיק יותר הנם: "פוליגג" (על סוגיו השונים), "אקרילפז", "טופ גג", ואחרים.

ככלל, מומלץ לרכוש חומרים אקרילים או "פולימריים" רק אצל היצרנים הגדולים בשוק (טמבור, פזקר, ביטום , ואחרים ). קיימים בשוק גם מספר מוצרים אחרים במחירים "תחרותיים" אך לחלקם איכות מאוד ירודה ואנו ממליצים שלא להשתמש בהם כלל.

——————

בנוסף למאמר זה מומלץ לקרוא גם את המאמר על איטום גגות המסביר על בחירת חומרי איטום לגגות.

ראה/י גם מאמר על קבלני איטום ובו הסבר על התפתחות ענף האיטום אשר גררה בעקבותיה התפצלות של קבלנים לתחומי התמחות שונים באיטומי גגות ובכלל.

מאמרים וסקירות נוספות ראה במדור מפרטי איטום ושיקום.

כתמיד ניתן לפנות אלינו בשאלות באמצעות פורום איטום ושיקום ונשמח לעזור.

בהצלחה,

איטומן –
מומחי איטום ושיקום מבנים

(מאמר זה נכתב במקור בשנת 2005 ועודכן בשנת 2009 ו 2016 על מנת לשקף את ההתקדמות שארעה בשוק עם פיתוחם של חומרי אטימה אקרילים / פולימרים, וחומרים פוליאוריטניים שהוזכרו לעיל).

האתר בשיפוץ

אתר איטומן הוותיק נמצא בעיצומם של תהליכי שדרוג אשר יתרחשו במספר פעימות.

נשמח לקבל הערות והמלצות.

תודה וגלישה נעימה !

משהו לא ברור?

אנא שאל בפורום ונשמח לעזור.

הפתרון לעובש

צבע מקצועי מהפכני נגד עובש ופטריות. אינו מכיל רעלנים וידידותי לסביבה.

מוצרי זיפקס

טכנולוגיית האיטום הייחודית של זיפקס נועדה לאיטום כל משטח בטון.

דילוג לתוכן